Digital marknadsföring

Annonser till höger om sökresultaten är borta!

Lästid: 2 minuter

Har ni hört den stora nyheten? Google gick fredagen den 19/2 ut med informationen att annonser till höger om sökresultaten numera inte kommer visas. Undantaget är Google Shopping-annonser (PLA’s) och Knowledge panel information. Upp till 4 annonser  kommer även visas i toppresultatet på populära sökningar. Detta innebär att det skjuter bort ett organiskt sökresultat. I nedre delen av sökresultatet kommer vi numera se upp till 3 annonser efter det organiska.

Undantaget är Google Shopping-annonser (PLA’s) och Knowledge panel information.

Dessa förändringar skedde ganska snabbt över helgen och är nu på de flesta håll i världen implementerade. Detta är en ganska stor förändring med tanke på att vi är vana vid att se annonser till höger om sökresultaten sedan 2000. Däremot har detta varit på gång ett bra tag nu. Google har gjort utförliga tester under ett ex antal år (2010). I fredags var det dock dags att ta steget – vilket sände starka reaktioner bland annonsörer.

Det är även ett litet slag mot SEO:n i och med att det numera blir mer yta för annonser än det organiska sökresultatet. Det första organiska resultatet kommer med andra ord hamna på plats 5 rent visuellt.

CTR och ROI% på högerspalten

De textannonser som tidigare legat på högerspalten har länge präglats av en generellt lägre CTR (klickfrekvens) och en mycket lägre ROI. Även om annonserna fått visningar har det varit mycket högre sannolikhet att annonserna i topposition får klicken. Google Shopping har det däremot gått riktigt bra för.

Det är därmed inte konstigt att Google nu väljer att ta bort bruset med vanliga annonser på högerspalten och istället ersätter detta utrymme med PLA’s.

Funderingar inom branschen om borttagandet av annonser till höger om sökresultaten:

Är det enbart för att Google’s uträkningar visar att detta upplägg ger mer intäkter. Eller är det bara så att textannonserna till höger de facto hade sämre ROI samt låg CTR – och därmed behövdes göra något åt?

Kommer CPC-kostnaderna öka markant (eftersom annonsörer öser på för att hamna i topp 3 (eller 4)? Detta är för tidigt att säga givetvis (hur mycket det kommer öka), men det är en av de största farhågorna just nu. Vi bör dock påminna oss om att när sådana här större förändringar införs så kommer det oavsett vara en period med CPC som varierar.

När sådana här större förändringar införs så kommer det oavsett vara en period med CPC som varierar.

Annonsörer kommer lägga ännu mera fokus på att göra högkvalitativa annonser för att få upp Quality Score (QS) och position. Samt gäller det nu att tänka på att verkligen använda de extra tilläggen för annonserna för att få ännu mera utrymme och att arbeta med att få in tredjeparts-recensioner. Numera har nämligen alla annonser möjlighet att använda de extra tilläggen – inte enbart de översta som tidigare.

Google Shopping får mer utrymme på högersidan vilket bör leda till mer fokus och större satsning på PLA’s hos e-handlare.

Men vad vi vill främst vill säga är att: ta det lugnt! Förändringar sker ständigt när det gäller sökmarknadsföring. Avvakta och håll speciellt koll på QS och din position! Samt om ni har möjlighet att synas på Google Shopping men ännu inte gör det – ta steget!

Läs även på lite mera hos Search Engine Land om varför ni inte bör få panik.

Vi hjälper flera av våra kunder med deras shopping-kampanjer – slå oss en signal om även ni vill ha hjälp!