Bygg ditt varumärke i sociala medier – 12 tips
Bygg ditt varumärke i sociala medier 2020! Det behöver inte vara svårt att jobba med sociala medier. I detta inlägget ger vi 12 enkla tips på hur du kan bygga ditt varumärke i sociala medier under 2020.
1. Välj plattform(ar) med omsorg
Utvärdera alltid för- och nackdelar med dina val av plattformar. Välj de plattformar som kan hjälpa dig och din verksamhet framåt. Kan Facebook hjälpa dig till ökad konvertering? Kör! Kan Instagram hjälpa dig att öka din varumärkeskännedom? Kör!
Tänk också på resurserna. Finns tiden att driva plattformarna på ett bra och engagerande sätt?
2. Sätt mål med dina valda plattformar
Det är bra (och nödvändigt om du frågar mig) att sätta upp mål med din plattformar, både stora och små. Bygg ditt varumärke i sociala medier genom att arbeta med modellen SMARTA mål. Det kommer kännas roligare att följa upp om man har mål som kan uppnås.
3. Bygg ditt varumärke i sociala medier – Hitta din målgrupp
Bygg ditt varumärke i sociala medier genom att rikta dig mot rätt personer vid rätt tillfälle. Tips för att hitta din målgrupp:
- Kolla på din nuvarande kundbas
- Analysera din produkt/tjänst – för vem är den viktig?
- Fastställ din målgrupps demografi (ålder, kön, geo etc.)
- Fastställ din målgrupps socioekonomiska förhållanden (livsstil, värderingar, personlighet etc.
Hett tips: “ALLA” är inte en målgrupp.
4. Planera mera!
Det krävs en hel del tid och planering för att jobba med sociala medier på ett strukturerat sätt. Skapa nödvändig information för att kunna driva dina sociala medier på ett effektivt sätt. Det är guld värt att ha dokumentation på plats, både för dig själv men också för framtida personer som ska hantera dina plattformar.
5. Bygg ditt varumärke i sociala medier – Skapa relationer
Community is king
Engagera dig med din följarbas. Visa att du är närvarande och att du bryr dig. Hitta nya potentiella följare/fans i etablerade communities.
Wendy’s är ett bra exempel på ett företag som bygger starka relationer via sociala medier.
6. Tänk på frekvensen – håll dig aktiv
Tänk på att jobba på ett frekvent sätt med dina sociala kanaler. Se till att dina följare vet vad de kan förvänta sig av dig. Glöm inte att svara på inkommande frågor, meddelanden etc. Närvaro är avgörande för att bygga ditt varumärke i sociala medier.
7. Säg det med det visuella
Lägg lite kärlek på det visuella. Kan du producera video är detta ett effektivt sätt att nå ut med ditt budskap. Jobba också med ditt bildspråk för att hitta rätt.
8. Bygg ditt varumärke i sociala medier – Skapa mervärde
Kan du skapa mervärde för dina kunder på något sätt? Om du till exempel har en blogg kan du skriva guider och tips som du sedan delar med dina följare.
9. Var mänsklig – sätt din brand voice
Se till att ha en tydlig brand voice. Var mänsklig i din kommunikation med kunder. Ingen vill snacka med en robot. Visa att du är genuin och att du bryr dig.
10. Rid på vågen & var proaktiv
Ibland händer det saker i omvärlden som du kan dra nytta av. Våga vara proaktiv och testa något nytt.
11. Bygg ditt varumärke i sociala medier – Betala för dig
Den tuffa verkligheten är att det är väldigt svårt att nå ut med sitt budskap på sociala medier utan att betala för sig. I princip alla plattformar erbjuder idag en annonseringsplattform. Ofta är det ett kostnadseffektivt sätt att nå ut och du har stor chans att nå väldigt många.
12. Utvärdera dina insatser
Glöm inte att analysera utfallet av dina insatser. Vad genererade dina inlägg? Kan du se några mönster i resultaten som är beroende av dagar, tid för publicering, innehåll i inlägget etc. Tweaka ditt innehåll så att det blir bättre!
There you go! Inga problem att börja bygga ditt starka varumärke i sociala medier 2020! För fler tips läs mitt inlägg om hur du annonserar på Instagram – i appen eller kom igång och annonsera på Facebook.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!