Sociala medier – Tankar om påverkan, om året som gick & om 2018

Publicerat av

Jag funderar ofta över hur jag beter mig och konsumerar sociala medier. Med telefonen nästan ständigt till hands, är det inte svårt att skapa påtvingade beteenden och behov som egentligen inte finns. För bara ett par år sedan tänkte jag nog inte ens på att jag ständigt uppdaterade mina feeds. Vid upptäckten att ingenting hade hunnit hända i flödet, blev jag besviken. Man hör om liknelser mellan sociala medier och droger, men hur påverkas blir vi av vår ständiga uppkoppling? Blir man extra beroende när man som jag jobbar med sociala medier på daglig basis? Eller blir man kanske bättre på att lära sig hantera hur man ska (eller borde) hantera sitt användande? I det här blogginlägget gör jag en liten djupdykning i mina tankar kring hur vi påverkas av sociala medier. Vidare tänkte jag reflektera över året som gick samt mina tankar och förhoppningar inför 2018.

Smarttelefonernas intåg & sociala medier

iPhone GIF
Smarttelefoner har nu funnits i omkring 10 år (iPhone) och i takt med att vi lärt oss leva med tillgång till information i alla situationer, har forskning och studier på ämnet äntligen börjat komma ifatt när det gäller mätning av de effekter det medfört. Som oftast när det kommer till ny teknik, uppfinningar, råd och rön osv. är människan duktig på att anamma nyheter. Vi hänförs av modernitet, glans och briljans – kanske utan att reflektera så mycket över de effekter det har på oss. Både psykiskt och fysiskt. Det finns givetvis undantag men oftast tror jag man vill vara en framåtsträvare och pionjär, oavsett vad det gäller. 

Sociala medier och vår mentala hälsa

Mental break GIF
Vårt psykiska välmående kopplat till sociala medier är något jag ofta funderar över. Flera studier har visat att det finns samband mellan användning av sociala medier och depression, ångest och känslor av ensamhet. (Här är en intressant artikel på ämnet från Facebook) Att ständigt lägga tid på att återge  upplevelser i sina sociala kanaler tror jag ofta leder till att man glömmer njuta av stunden. Hur många konserter har man inte varit på där tusentals mobilskärmar konstant svajar i skyn? Att vara konstant medveten om vad man missar är en annan otrevlig bieffekt (FoMO – Fear of Missing Out) av sociala medier.

Självbilden i sociala medier

Likes Instagram GIF
I en tid där man faktiskt kan välja att framställa sig själv och sin person i princip hur man så önskar, är det nog inte konstigt att man oftare väljer att presentera ett något alternerat jag i de sociala flödena. Vi ges ständigt inblick i andra människors liv. Ofta tror jag vi är dåliga på att se att det är alternativa verkligheter som presenteras. Vi matas ständigt med perfektion via våra flöden, vilket många gånger såklart får en att reflektera över den egna verkligheten. Att se vad alla andra verkar ha – och vad jag själv tydligen saknar – påverkar oss nog ganska mycket. Om inte medvetet, så undermedvetet.

Sociala medier och varumärken

Hello GIF
Att identifiera sig med varumärken och konsumtion som privatperson har blivit trendigt. Hur ofta dyker det inte upp nyinköpta skor, kläder, bilar, accessoarer osv. i våra vänners flöden? Att skapa självvärde, bygga sitt eget varumärke verkar ibland vara helt beroende av vilken väska man har, vilken bil man kör eller vilken semester man har råd att åka på. Fördelaktigt för de flesta företag såklart, men vad betyder det för individens självkänsla och inte minst privatekonomi? Nu kan man dessutom göra sin livsstil till ett jobb genom att bli influencer. 

Sociala medier 2017

2017 GIF
Även om användandet av sociala plattformar stadigt ökar på en global nivå, tycktes man se en något minskad daglig användning av sociala plattformar i Sverige (soi2017). Kanske beror det på ökad medvetenhet kring hur det påverkar oss att ständigt hålla oss uppdaterade och den stress det för många medför. Digital detox har vi ju alla hört talas om och det känns som att det är en trend som vi även kommer se mycket av under 2018.

Sociala medier i maktens korridorer

2017 var året då vi i sociala medier fick ta del av riktigt stora händelser, inte minst den stora uppståndelse kring USAs tillträdande president i början av året samt alla de efterföljande skandaler som alternative facts och presidentens misstro mot medier och eviga prat om  fake news. Den stora uppståndelsen kring fake news drev debatten mot hur man ska komma till bukt med den stora spridningen av falska nyheter via sociala medier. Jätten i sammanhanget, Facebook, sågs som en stor källa till problemet. För att komma till bukt med problemet har Facebook gjort en rad förändringar på plattformen under året. Problemet kvarstår men man jobbar ständigt med att hitta lösningar.

Sociala medier & revolution

Årets största genomslag i sociala medier är i mina ögon MeToo-rörelsen som avslöjade en unken sanning om trakasserier som kvinnor dagligen utsätts för, både i privatlivet och i arbetslivet. En rörelse som jag tror fick många, både män och kvinnor, att se en alternativ verklighet, en mindre trevlig verklighet. Jag tror också att många förvånades över hur vanligt förekommande dessa trakasserier och övertramp faktiskt är.

Företagsrösten i sociala medier

Vad gäller företags användande av sociala medier tycker jag mig ha sett en trend som innebär en mer personlig ton gentemot kunder och samarbetspartners. Jag tror att fler företag vågar använda sina sociala plattformar som en personlig röst åt sitt varumärke. Vissa tar också tillfället i akt att uttrycka sina personliga åsikter å sitt företags vägnar.. I mars förra året var det en anställd på McDonalds i USA som fick nog!

Influencer Marketing

Influencer marketing har vuxit till sig rejält under 2017. Det har också medfört en del restriktioner kring hur influencers måste redogöra för sina samarbeten. Trots de skärpta reglerna växer branschen explosionsartat och enligt Google Trends nådde söken som genomförs på “influencer marketing” sin topp under november 2017.

Sociala medier 2018

2018 GIF

En sak är säker och det är att sociala medier är i ständig förändring. Att förutspå vad som kommer hända under ett helt år framåt är helt omöjligt. Jag tror att det är den viktigaste insikten man ska ha med sig när man sätter strategier och marknadsmål. Väldigt få saker är konstanta i den sociala världen. Ett faktum som jag tror skrämmer många, men något som jag tycker man ska se som en möjlighet. En möjlighet att framhäva det som gör just din produkt eller tjänst speciell på ett kreativt och spännande sätt. Jag vet att många nog önskar ett recept på en framgångsrik sociala medier strategi, men sanningen är att den inte existerar. Utmaningen ligger i att hitta exakt rätt person i exakt rätt stund och det är ingen lätt uppgift med dagens enormt snabba flöden. Bara på Facebook finns det över 2,07 miljarder aktiva användare varje månad (Q3 2017)!

Avlutande tankar

Med det sagt är det givetvis en viktig del i marknadsstrategin att använda de sociala plattformar man tycker att man kan dra nytta av på ett eller annat sätt. Att lära sig skilja på nyttan med de olika plattformarna och vidare hur man ska använda respektive plattform som ett kommunikativt redskap, däri ligger många företags utmaning för det kommande året enligt mig. Min förhoppning är att fler vågar se sociala medier som en värdefull tillgång istället för något man bara bör ha för att någon sagt åt en att man måste. Så, för att avsluta detta inlägg, inför 2018 hoppas jag att fler företag vågar kasta sig in i den evigt föränderliga världen av sociala medier. Att de vågar försöka hitta nyttan med sociala medier som ett kraftfullt verktyg i kampen om kunderna. För det råder ingen tvekan om att det är viktigt att vara social online, det stora arbetet ligger i att finna sin plats i det ostrukturerade universum vi kallar sociala medier.

Heja er och heja 2018 som ett år med mer medmänsklighet, kärlek och omtanke.

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *