Så skapar du engagemang på Instagram – 6 tips

Lästid: 5 minuter

Oavsett om du jobbar med marknadsföring, har eget företag eller kanske bara vill boosta ditt personliga konto så är chansen stor att du någon gång undrat hur du kan få ett ökat engagemang på Instagram. Med över en miljard månatliga användare är Instagram en plattform med en otrolig potential. Men det handlar inte om hur många följare du har utan dina följares intresse och interaktion på det du lägger upp. Du behöver gilla-markeringar, kommentarer, delningar och sparade objekt som bevisar att ditt innehåll är av värde för målgruppen. 

Så hur lyckas man egentligen med att stå ut bland alla miljontals dagliga inlägg, hur får man fler likes och sist men inte minst – hur skapar man engagemang på Instagram? För att göra det enklare för dig så har vi satt ihop en lista på 6 bra tips, häng med!  

 

1. Rätt mått på rätt bild 

Vilka mått ska egentligen en Instagram story ha? Och vad gäller när du vill lägga upp en video? Även om vi önskar att “one size fits all”- regeln fungerade även på sociala medie-inlägg så gör det i dagsläget inte det. Genom att ha koll på vilka storlekar som ska vara på respektive inlägg så slipper du råka ut för att delar av bilden beskärs bort eller blir pixlig.  

3 anledningar att följa bildstorlekar på Instagram:   

  • Det ger en bättre visuell upplevelse. Följer du rätt bildstorlekar så ser du till att dina bilder ser bra ut och ökar chansen att folk stannar upp och tittar på ditt innehåll istället för att bara scrolla förbi.  
  • Du ser resultatet redan innan du lägger upp inlägget. Vet du vilka storlekar som gäller finns det ingen risk att något klipps bort eller förminskas efter att du laddat upp det. 
  • Det ser mer professionellt ut. Genom att se till att dina inlägg är anpassade efter varje plattform så visar du dina följare att du vet vad du gör och att du har ett öga för detaljer.  

För att göra det ännu lättare för dig så har vi en storleksguide så att du enkelt kan hålla din Instagram proffesionellt snygg med rätt mått på rätt bild.  

Instagram storlek

 

2. Video = Engagemang 

En bild må säga mer än tusen ord men att använda sig av video har visat sig vara mer effektivt när det kommer till att skapa engagemang på Instagram. Vi vet att det i början kan kännas skrämmande att komma igång med videoskapandet men det behöver inte vara så svårt som det verkar. 

Börja enkelt och testa att göra rörligt material av det du tänkt lägga upp. Kanske filma dig själv när du ger de där “5 bästa tipsen” istället för att bara skriva ner dem under en bild.  

Här kan du lära dig mer om hur du kan använda video i din marknadsföring.

 

Instagram Like

 

—————————

3. Skapa content som dina följare vill spara 

Gillningar, delningar och kommentarer i all ära, men visste du att även “spara”-knappen har en lika stor betydelse för att öka engagemanget? Det handlar alltså om att skapa innehåll som folk vill spara för att kunna komma tillbaka till det senare.  

Exempel på innehåll som folk ofta vill spara är:  

  • Steg för steg-guider 
  • Karusell-inlägg  
  • Informativa inlägg  
  • Inspirerande inlägg 
  • Infographics   

Detta går att göra på oändligt många sätt. Men är du till exempel inom modeindustrin skulle det kunna vara ett karusellinlägg med “5 sätt hur du bäst matchar en vit skjorta” eller en infographic på hur du enkelt skapar ditt egna tryck på ett klädesplagg. Här gäller det att vara kreativ och skapa innehåll som är värdefullt för följarna.  

4. Vilka är dina följare? Lär känna dem! 

Att skapa engagerande innehåll är svårt om du inte vet vem du gör det till. För att veta vad just dina följare gillar och vill se mer av så måste du ta reda på vilka de är. Det finns olika sätt att göra det på men genom att ha Instagrams företagskonto kan man få tillgång till mycket nyttig information. Börja med att ta reda på följande:  

  • Vem följer oss? 
  • Vilka vill vi nå ut till?  
  • Vilka dagar och tider är följarna som mest aktiva? 

När du tagit reda på informationen kring vilka dina följare är så är det dags att ta reda på vad som får dem att engagera sig.  

  • Vilka av dina inlägg har fått flest kommentarer? 
  • Vilka av dina inlägg har fått mest engagemang?  
  • Vilken typ av inlägg har fått mest sparade objekt?  

5. Skapa en strategi 

För att få ett snyggt och tydligt feed behöver du planera. Börja först med att fundera på vad ditt Instagramkonto har för syfte och mål. Vad vill du uppnå och vilka vill du nå ut till? Sätt därefter upp en strategi.  

Ett bra tips är att välja ut cirka 5 olika typer av innehållskategorier som du ska hålla dig till. Kategorierna kan vara allt ifrån memes, informativa inlägg, veckans tips, personliga hälsningar, recensioner och så vidare. När du väl bestämt vad för slags innehåll du ska variera mellan så är det lättare att komma på idéer till nya inlägg utefter det.  

6. Använd dig utav CTA i dina inlägg 

Vill du få ökat engagemanget på din Instagram så är Call-To-Actions ett säkert sätt att få igång dina följare. Det kan handla om att uppmana följarna att spara, dela eller kommentera. Eller varför inte hänvisa dem vidare till en hemsida eller blogg för att få läsa mer. Men kom ihåg att din fråga eller uppmaning bör vara relevant och ha något av värde. Det räcker alltså inte med att lägga upp en selfie och fråga vilken favoritfärg dina följare har. Använd dig istället alltid utav relevanta frågor eller uppmaningar i dina CTAs.  

Mer engagemang på instagram sammanfattning Topvisible

Engagemang Instagram 6 tips – Summering 

  • Rätt mått på rätt bild  
  • Video = Engagemang  
  • Skapa content som dina följare vill spara  
  • Vilka är dina följare? Lär känna dem! 
  • Skapa en strategi 
  • Använd dig av CTAs  

Vill du ha hjälp att öka engagemanget på ditt Instagramkonto?

 

 


Matilda Andersson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.