Annonsering på Facebook

Kom igång med din annonsering på Facebook!

Publicerat av

Best practice för Facebook-annonsering!

Att komma igång med annonsering på Facebook är inte ett dugg krångligt, det gäller som med all annonsering att du har bra koll på vissa saker. Som exempelvis vad du vill nå ut med för budskap, vem som är din målgrupp och vad målet med din annonsering är.

Det finns ett stort antal annonseringsmodeller i Facebook, jag tänkte försöka bena ut ett par olika sätt som du kan annonsera på i detta inlägg – beroende på vad ditt mål är med annonseringen.

Grundläggande information

Vem som helst kan annonsera på Facebook, det som krävs är att du har en sida som du administrerar. Om du har ett företag där flera ska ha möjlighet att annonsera så bör du skaffa Business Manager.

Sponsrade inlägg

Om du administrerar en Facebook-sida så har du säkert märkt att det på vissa inlägg kommer upp en notis som säger att “det går bättre för ditt inlägg facebookannonsering än för 95% av inläggen på den här sidan. Marknadsför det för xx $ och nå upp till xxxx fler användare”.

En möjlighet för annonsering är alltså att sponsra ett inlägg som du lagt upp. Detta kan du göra direkt när du publicerat det men ett tips är att vänta ett par timmar efter att du publicerat så att du hunnit få den organiska spridningen först och inte betalar för klick du fått i vilket fall.

Sponsrat inlägg på Facebook

Klicka på marknadsför inlägg för att sponsra inlägget.

Annonstyper på Facebook

Annonserna ser olika ut beroende av vilken typ av enhet användaren ser annonsen – mobil eller desktop. Informationen och funktionerna är dock samma oberoende av var användaren ser annonsen:

  • Företagsnamn
  • Om vänner interagerat med annonsen
  • En annonstext
  • Bilder och/eller filmklipp
  • Call to action

En annan typ av annons är den vi ser i högerkolumnen, informationen du får med här är en bild eller video samt annonstext.

Annonsplacering Facebook

Skapa annons

  1. Gå till Ads Manager – klicka på skapa annons uppe i det högra hörnet
  2. Välj målsättning med annonsen
  3. Gå vidare genom att namnge och spara din kampanj
  4. Fortsätt med att välja din målgrupp för kampanjen
  5. Välj var rent geografiskt din annons ska synas – inkludera eller uteslut
  6. Fyll i ålders-spann på de du vill nå med din annons
  7. Välj eller exkludera sedan intressen, demografi och beteenden för de som ska se annonsen
  8. Spara målgruppen
  9. Välj var du vill att din annons ska synas (mobil, högerkolumn, desktop osv)
  10. Lägg din budget för annonsen
  11. Döp ditt Ad-set

Målsättning

Facebook har delat in målsättning i tre olika segment – medvetenhet, övervägande och konvertering. Vill du exempelvis öka medvetenheten kring ditt företag och nå ut till potentiella kunder i närheten, få fler besökare till din webbplats eller få ut ett erbjudande? Tänk noga genom vad målet med din annons är och välj det som passar bäst ur de olika alternativen!

Målgrupp

Du kan lägga till en målgrupp som är baserad på information du har som till exempel e-postadresser, telefonnummer osv. Du kan också välja att endast annonsera mot dina följare på Facebook eller följare och deras vänner – kanon om du exempelvis vill ge dina följare ett erbjudande specifikt för dem!

Annonsformat facebook
  • Välj sedan vilket format du vill ha på din annons – carousel, en bild, en video eller bildspel.
  • Skriv en rubrik till varje bild och en annonstext
  • Välj ut riktigt bra bilder som speglar ditt budskap
  • Skriv in mål-URL för annonsen
  • Välj en call to action knapp (om ni vill)
call to actions facebook
  • Press the big green button “Beställ”

Voilá, nu är du klar!

 

Annonsera på Instagram?

Om du inte vill att dina annonser ska synas på Instagram så klickar du ur “kör kampanj på Instagram”. Vill du annonsera på Instagram? Läs mer om hur det funkar här!

Annosera på instagram via business manager

Håll utkik under hösten då det kommer en guide för hur du väljer din målgrupp i Facebook-annonseringen och hur pixel-spårning funkar!

Vill du lära dig mer om hur annonsering på Facebook fungerar? Boka in dig på någon av våra kurser i Malmö eller Stockholm vet jag!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *