Employer branding - bygg ditt varumärke i sociala medier

Employer Branding i Sociala Medier: Kom igång idag!

Lästid: 5 minuter

Att hitta rätt medarbetare är ingen lätt uppgift. Det vet nog alla som någon gång jobbat med rekrytering. Det ska skrivas jobbannonser, intervjuas och dessutom är du ofta i konkurrens med andra företag kring din kandidat. Och då ska vi inte snacka om hur mycket det faktiskt kostar att rekrytera. 

Med en bra employer branding har du möjlighet att plocka poäng – kanske redan innan din framtida anställda vet att den letar nytt jobb. Så vad krävs egentligen för att skapa en aura kring företaget som en riktigt bra arbetsplats (förutom att faktiskt vara det då)? Det tänkte jag skriva lite om idag.

Vad är employer branding?

En enkel förklaring av vad employer branding (arbetsgivarvarumärke) innebär, är hur företaget uppfattas som arbetsgivare. Och här gäller det att lyfta fram allt positivt som finns med att jobba hos just er. Du kan arbeta effektivt med employer branding i alla era kanaler, men det finns vissa som är extra bra anpassade för syftet. Och du kan dessutom med hjälp av era befintliga medarbetare attrahera nya medarbetare till företaget. 

Employer branding från CoolStuff

CoolStuff lyfter lekfullheten på deras arbetsplats på ett föredömligt sätt!

Vilka kanaler ska vi jobba i?

Här handlar det mycket om vem det är du vill nå ut till. Vill du anställa yngre personer, 18-24 år, så behöver du ha en närvaro där de finns – till exempel på TikTok. Instagram är riktigt stort inom åldersgruppen 18-34 år och på Facebook är användandet störst inom spannet 25-44 år. 

LinkedIn är som bekant känt som det största sociala nätverket när det kommer till karriär. Det är högst troligt att just LinkedIn är en bra plattform för er att bygga ert varumärke som arbetsgivare på. Men, det betyder inte att du ska utesluta de andra kanalerna. Däremot kan det vara en god idé att fördela olika områden till de olika kanalerna. Till exempel:

På Instagram Stories ska vi dela saker som händer på och utanför kontoret, och testimonials från våra anställda.

Låt varje kanal få sin egen uppgift kring er employer branding. 

Vad kan vi lyfta i vår Employer Branding?

Er framtida anställda har högst troligen många frågor som personen gärna vill få svar på. Jag har samlat ett gäng med punkter som alla kan användas i ert arbete med employer branding på sociala medier. 

Hur är det att jobba hos er? 

Låt era anställda berätta – dela deras historier fran arbetsplatsen som testimonials, i form av videos, bilder med citat, blogginlägg osv. Dela med er av saker som händer på kontoret – har ni en go’ eftermiddagsfika, en av era anställda håller en föreläsning eller kanske spelar lite padel på lunchen. Detta är något som skapar en känsla och identitet kring ert företag. 

Ni kanske sett företag där de anställda gör “takeovers” på exempelvis Instagram. Detta innebär att en anställd eller en avdelning tar över under en bestämd period och era följare får hänga med i personens arbetsdagar. Ett toppensätt att visa hur det är att arbeta hos er och hur arbetsdagar kan se ut i olika delar av företaget. 

Instagram Stories takeover GetAccept

Instagram takeover – hos GetAccept!

Den fysiska arbetsplatsen

Hur ser er arbetsplats ut? Dela med er av bilder och videos skapade i er arbetsmiljö. Erbjuder ni kanske möjlighet att arbeta hemifrån? Berätta om hur detta ser ut i era sociala medier – ni kan be era anställda att ta en bild från deras hem-arbetsplats och dela detta i en serie. 

Förmåner på arbetsplatsen

Vad har era anställda för förmåner? Får era anställda träna under arbetstid – berätta om detta i form av en bild eller video från ett träningspass med en riktigt bra text till. 

Andra förmåner att lyfta kan exempelvis vara: 

  • Extra semester/ledig tid
  • Kompetensutveckling
  • Tjänstebilar
  • Flextid
  • Spons av pendling
  • Bonus 
  • Resemöjligheter
  • Husdjur på jobbet
Exempel på employer branding

Ett lysande exempel från Digitalenta.

Möjlighet till en karriär på företaget

Hur ser möjligheten ut för era anställda att växa tillsammans med företaget? Ett riktigt bra sätt att dela den här typen av information på sociala medier är att göra en intervju med en av era befintliga medarbetare som gjort karriär hos er. Då lyfter ni er personal – samtidigt som ni visar vilka möjligheter ni erbjuder – och att ni investerar i era medarbetare. Win-win. 

Hur ser ledarskapet ut hos er? 

En uppsjö av studier visar på hur viktigt ledarskapet på företaget är för den anställde. De alla flesta önskar en lyhörd ledare, någon som kan se individen och möjliggöra personlig utveckling. Lyft gärna era ledare i sociala medier – det kan till exempel göras i en karusell med citat där alla ledare fått svara på en fråga som “när känner du att du har lyckats?” eller “vad är viktigast för dig på arbetsplatsen?”.

Finns det något mer att ta upp kring employer branding? 

Det finns hur mycket som helst som förtjänar att lyftas i en riktigt bra employer branding – här följer några fler exempel: 

  • Kollegor – vilka är det som jobbar på företaget, vad har de för egenskaper och vilken kompetens kan de dela med sig av? 
  • Arbetsuppgifter – hur ser en “vanlig dag” på jobbet ut? 
  • Balansen mellan arbetsliv och ledig tid – work-life balance
  • Kulturen/värderingar – lyft era värderingar, det som ska vara företagets ryggrad och berätta vad ni står för
  • Hur innovativ är arbetsplatsen? Arbetar ni med innovativa, spännande projekt – lyft gärna dessa. Och berätta om hur ni involverar de anställda i utvecklingen av produkter och lösningar. 
  • Vad gör företaget för miljön? Miljön är oerhört viktig och många kan inte tänka sig att arbeta på ett företag som inte aktivt arbetar för en grönare värld. Berätta om hur ni drar ert strå till stacken. 
  • Ger ni möjlighet för ideellt arbete på arbetstid? Så fint 🧡 Be era anställda att dokumentera arbetet de gör och dela på sociala medier. 
  • Hur ser säkerheten ut för era anställda på arbetsplatsen? Lyft hur ni aktivt arbetar för att minska arbetsplatsolyckor och de insatser som ni gör för att öka säkerheten för medarbetarna. 

Engagera medarbetarna – hjälp dem att bygga personliga varumärken!

Många känner sig osäkra på sociala medier. Vad är egentligen okej att dela, vilka sociala medier ska jag använda och hur funkar de egentligen? Detta är frågor som nog många känner igen. Här kan vi som företag gå in och hjälpa våra anställda – uppmuntra till att använda sociala medier och att prata om företaget/det dagliga jobbet. 

Berätta för alla vad som är okej att dela och vad de mer än gärna får dela med sig av. Vill företaget inte att era anställda delar bilder från mobilkameran – hjälp till med en egen bildbank där de kan plocka bilder/videos ifrån till inläggen. 

Om ni utbildar era anställda och delar med er av riktigt bra guider för hur de kan använda sociala medier i tjänsten – då kommer ni garanterat att dra nytta av detta som företag. Ni bygger världens bästa ambassadörer!

Employer Advocacy

“Spot on” på ämnet från Olga Adrienko, Semrush

Har ni bra tips på företag som ni följer i sociala medier – som är riktigt bra på Employer Branding? Ni vet – företag som känns som riktigt bra arbetsplatser! Dela gärna med er i kommentarer. Och skulle ni vilja ha hjälp med att komma igång – hör av er så pratar vi om saken!