Annonsera på LinkedIn – med retargeting!

Lästid: 3 minuter

Annonsera på LinkedIn behöver inte vara så svårt! Att fixa en schysst retargeting-kampanj är busenkelt och snabbt fixat. Jag tar dig genom hela processen från start till slut! Häng med vettja!

Annonsera på LinkedIn – och nå dina webbplatsbesökare!

Genom en effektiv retargetingstrategi kan du fånga upp och konvertera personer som tidigare besökt din webbplats. Retargeting funkar såhär:

  1. Man installerar kod på sin site som fångar upp information om besökare och skickar tillbaka den infon till den aktuella plattformen. I det här fallet installerar man en LinkedIn Insight Tag. 
  2. Man kan skapa målgrupper baserat på den webbplatsdata koden skickar tillbaka.
  3. Man kan använda målgruppen i kampanjer med anpassat annonsmaterial för att konvertera/fånga upp tidigare besökare.

Steg 1 annonsera på LinkedIn – Installera LinkedIn Insight Tag

LinkedIn Insight Tag

Steg nummer ett är att installera sin Insight Tag på hemsidan. Mer info om hur du installerar taggen och vad du kan använda den till hittar du på LinkedIns hjälpcenter.

Steg 2 – Skapa din retargetingmålgrupp

Matched Audiences LinkedIn

I LinkedIn Campaign Manager under Account Assets hittar du Matched Audiences. 

website audience LinkedIn

Gå in här och välj att skapa en ny målgrupp baserat på webbplatsdata. Här finns även andra roliga alternativ såsom kundlista och look-a-like. 

retargeting audience linkedin

Om du vill samla alla besök väljer du det. Vill du välja ut specifika sidor kan du även göra detta. 

audience success

YES!

Steg 3 – Skapa en kampanj & använd din målgrupp

När målgruppen samlat på sig (förhoppningsvis) lite volym är det dags att dra igång en retargetingkampanj! 

målsättning linkedin

Välj vilken kampanjgrupp du vill använda eller skapa en ny. Välj sedan en målsättning med kampanjen.

targeting linkedin

Ställ in din målgrupp med geo, språk och sedan din skapade målgrupp. Här finns även möjlighet att ytterligare smalna av din målgrupp t. ex. genom att endast välja personer som jobbar på ett visst företag, har en viss titel eller jobbar i en viss bransch. 

Annonstyp

Välj nu vilken typ av annons du vill köra samt om du vill använda LinkedIns Audience Network

Budget LinkedIn ad

Sätt nu en budget (på dags- eller livstidsbasis), välj din kampanjperiod och budtyp. LinkedIns automatiska budgivningsstrategi är oftast effektiv. 

Annons

Skapa din annons med en bra text, bild, länk och CTA! Tadaa! Done and done! 

 

Att annonsera på LinkedIn är enkelt! Behöver du lite hjälp på traven så finns vi vid din sida. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med att annonsera på LinkedIn. Här hittar du guider om hur man annonserar på Facebook och hur man annonserar på Instagram – i appen!


Anna Odehammar

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *