Annonsera på LinkedIn – med retargeting!
Annonsera på LinkedIn behöver inte vara så svårt! Att fixa en schysst retargeting-kampanj är busenkelt och snabbt fixat. Jag tar dig genom hela processen från start till slut! Häng med vettja!
Annonsera på LinkedIn – och nå dina webbplatsbesökare!
Genom en effektiv retargetingstrategi kan du fånga upp och konvertera personer som tidigare besökt din webbplats. Retargeting funkar såhär:
- Man installerar kod på sin site som fångar upp information om besökare och skickar tillbaka den infon till den aktuella plattformen. I det här fallet installerar man en LinkedIn Insight Tag.
- Man kan skapa målgrupper baserat på den webbplatsdata koden skickar tillbaka.
- Man kan använda målgruppen i kampanjer med anpassat annonsmaterial för att konvertera/fånga upp tidigare besökare.
Steg 1 annonsera på LinkedIn – Installera LinkedIn Insight Tag
Steg nummer ett är att installera sin Insight Tag på hemsidan. Mer info om hur du installerar taggen och vad du kan använda den till hittar du på LinkedIns hjälpcenter.
Steg 2 – Skapa din retargetingmålgrupp
I LinkedIn Campaign Manager under Account Assets hittar du Matched Audiences.
Gå in här och välj att skapa en ny målgrupp baserat på webbplatsdata. Här finns även andra roliga alternativ såsom kundlista och look-a-like.
Om du vill samla alla besök väljer du det. Vill du välja ut specifika sidor kan du även göra detta.
YES!
Steg 3 – Skapa en kampanj & använd din målgrupp
När målgruppen samlat på sig (förhoppningsvis) lite volym är det dags att dra igång en retargetingkampanj!
Välj vilken kampanjgrupp du vill använda eller skapa en ny. Välj sedan en målsättning med kampanjen.
Ställ in din målgrupp med geo, språk och sedan din skapade målgrupp. Här finns även möjlighet att ytterligare smalna av din målgrupp t. ex. genom att endast välja personer som jobbar på ett visst företag, har en viss titel eller jobbar i en viss bransch.
Välj nu vilken typ av annons du vill köra samt om du vill använda LinkedIns Audience Network.
Sätt nu en budget (på dags- eller livstidsbasis), välj din kampanjperiod och budtyp. LinkedIns automatiska budgivningsstrategi är oftast effektiv.
Skapa din annons med en bra text, bild, länk och CTA! Tadaa! Done and done!
Att annonsera på LinkedIn är enkelt! Behöver du lite hjälp på traven så finns vi vid din sida. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med att annonsera på LinkedIn. Här hittar du guider om hur man annonserar på Facebook och hur man annonserar på Instagram – i appen!