Hand upp du som vill ha mer trafik till din webbplats! Ja, vi också. Vi älskar att stärka företags tillväxt, kunskap och onlinenärvaro. Just därför hjälper vi företag med bland annat att skapa och hantera bloggar.
Därför ska du ha en företagsblogg
En företagsblogg är en marknadsföringskanal för både B2B och B2C (precis som ex. sociala medier, direktrekla och e-postmarknadsföring) som hjälper till att stödja tillväxten i företaget. Större företag kan ha flera bloggar med tydligt avgränsade och nischade områden, både internt och externt.
En företagsblogg ska vara ett aktivt flöde med relevant och intressant information för målgruppen. När du arbetar strategiskt och löpande med en företagsblogg skapar du en värdefull plattform som arbetar långsiktigt för att hamna högt upp i sökmotorerna och skapar samtidigt en relation med din målgrupp. Så länge du skapar optimerat content för både användarna och sökmotorerna.
10 Fördelar med en optimerad företagsblogg:
- Hjälper din webbplats att ranka högt i sökmotorerna.
- Ger ditt företag en större synlighet och starkare onlinenärvaro.
- Skapar en online-community och gör det lättare att kommunicera med och engagera din publik.
- Driver relevant och värdefull trafik.
- En blogg gör det lättare för dig att konvertera trafik till leads.
- Du får en chans att visa att ditt företag och anställda är experter eller nyckelpersoner i branschen.
- Attraherar och slussar kvalificerade leads vidare till att upptäcka resten av din webbplats.
- En del av din content marketing och en del i din övergripande SEO-strategi.
- En extremt viktig del i din inbound marketing.
- En företagsblogg hjälper din business att växa och attrahera nya kunder, månader och även år efter publicering.
Nu när vi ändå pratar företagsblogg! Visste du att…
- B2B-marknadsförare som använder bloggar får 67% fler kunder än de som inte gör det.
- Marknadsförare som har prioriterar att blogga har 13 gånger större chans att få en positiv ROI.
- Företag som bloggar får 97% fler länkar direkt till deras webbplats.
- Bloggar har rankats som den femte mest betrodda källan för korrekt onlineinformation.
Blogghantering – Vad vi kan hjälpa dig med
Bakom varje framgångsrik blogg gömmer sig många timmars hårt arbete. Därför finns vi här för dig! Ni är bäst på det ni gör, det är vi också. Tillsammans kan vi skapa fantastiska resultat. När det är dags för dig att skapa en blogg eller boosta din befintliga hjälper vi dig att:
Skapa en Strategi – Vad är målet? Syftet? Vilken är målgruppen? Har ni några uttalade personas i företaget som vi ska rikta kommunikationen till? Hur ser kundresan ut?
Göra en Sökordsanalys – Hur ska du veta vad din målgrupp söker efter och vad som är ett relevant blogginlägg för dem? En väl genomförd sökordsanalys! Det är en självklarhet för oss att skapa en blogg och olika blogginlägg utefter en sökordsanalys. Du vill synas med ditt innehåll både när användaren söker och inte söker efter information kring din produkt och/eller tjänst.
Brainstorma – För att skapa intressant och relevant innehåll behöver du inspiration och idéer. En ordentlig brainstorming är viktigt. Antingen brainstormar vi tillsammans eller så överlåter du det till oss.
Planera – Utifrån sökordsanalysen, strategin och en välgjord brainstorming utformar vi en långsiktig plan för din blogg gällande blogginlägg, bildspråk, tone-of-voice och mycket mer.
Skapa Innehåll & publicera – Innehållet i en blogg ska vara relevant, intressant, avgränsat och aktuellt. Vad för typ av content ska innehållet bestå av? En företagsblogg med endast text varken inspirerar eller engagerar. Vi skapar blogginlägg utifrån en godkänd contentplan. Blogginläggen kan utöver text innehålla content såsom; videos, bilder, infographics, GIF:s osv. Självklart publiceras allt SEO-optimerat och med ditt godkännande först.
Kontinuerligt uppdatera – Beroende på upplägget av vårt samarbete hjälper vi dig att löpande uppdatera er företagsblogg med nya blogginlägg. För att du ska få ny trafik och återkommande trafik är det viktigt att bloggen uppdateras frekvent.
Följa upp – För att ständigt vara relevant är en del i det vinnande konceptet att hela tiden hålla sig uppdaterad, lära, titta, testa och repetera. Även här beror det på vilket upplägg vi har tillsammans. Om du vill hjälper vi även till med att ta fram relevanta KPI:er och utfallet från dem.