Vad är Search Intent? (2024)
Search Intent är troligen det viktigaste inom Sökmotoroptimering och som du måste förstå för att lyckas!
Bakom varje enskild sökning på Google så finns det en person med ett syfte och behov, sk User Intent. När individen söker så uppstår det en sk Search Intent. Bakom varje sökord så finns det search intent, och din webbplats innehåll ska uppfylla olika dessa.
Enkelt va?
Här går jag igenom och förklarar hur du ska tänka kring Search Intent!
Allt börjar med User Intent
Google försöker förstå vad vi som användare av deras tjänster har för olika intressen och behov, både just nu men också inom en snar framtid. De samlar data om oss när vi besöker olika webbplatser och digitala kanaler som exempelvis Google, YouTube, Gmail och många andra kanaler där de visar annonser.
Det samlas mycket information om oss och våra beteende som avslöjar vad vi har för olika behov just nu.
Och Google kan med de insikterna identifiera vad vi troligen kommer att ha för behov inom en snar framtid, innan vi själv har förstått det!
Vår beteendemönster påminner om så många andras och när vi uppvisar vårt beteende så det kan jämföras med många (!) andra som har agerat liknande före oss.
Dessa insikter om andra och oss gör att de förstår mycket mer om vårt beteende än vad vi kan ana.
Vad är Search Intent?
När vi väl kommer till Googles sökmotor och söker så har vi ett behov, eller en sökintentin. Inom arbetet med sökmotoroptimering kallas detta för Search Intent. Du har ett syfte när du besöker sökmotorn och gör din sökning, du vill hitta ett svar på din specifika fråga (eller kanske något abstrakta fråga).
Här är Google fenomenal, de kan på mindre än en sekund presentera innehåll som är lämpligt för dig. Och den här matchningen av att förstå ditt behov och sedan identifiera lämpligt innehåll på Internet är komplex.
Vi som sökande använder en eller flera ord (sk sökord) i våra sökningar och varje ord vi använder (i kombination med varandra) så avslöjar vad du vill. Google har genom många år lärt sig vad sökande vill ha vid ett sökord, när vi använder flera i olika kombinationer och i kombination med vilka webbplatser som vi har besökt tidigare.
Tack vare andras beteende så blir det enklare för Google att förstå vår Search Intent.
Fyra typer av Search Intent
Google vill hålla en hög kvalitet i sina sökresultat för att göra oss användare nöjda och därför lyfter de gärna fram och poängterar User Intent. Du kan fördjupa dig i deras dokumentation, Search Quality Evaluator Guidelines i stycke 12.7 där de lyfter fram User Intent och olika sökintentioner.
Förenklat så finns det fyra olika typer av Search Intent som Google lyfter fram. Alla fyra har olika sökintentioner och du som människa kan pendla mellan dessa väldigt snabbt, medan andra tar längre tid på sig.
De fyra sökintentionerna enligt Google är:
Informational – sökning efter information, tips & kunskap
Navigational – vi letar efter en webbplats, kontaktuppgifter
Commercial – vi börjar bli intresserade av olika produkter och tjänster
Transactional – vi börjar bli redo att genomföra ett köp
En del sökningar som görs på Google kan ha flera sökintentioner eftersom olika personer använder samma ord men för olika syften. En del av dessa ord kan vara enstaviga sökningar som kan användas av många men där sökarna har olika syften,
Varför är Search Intent viktigt vid SEO?
Idag är det i princip omöjligt att få en långvarig placering i toppen på ett sökresultat med innehåll på en websida som inte motsvarar en sökintention. Du kanske tillhör den skaran som lyckats med detta historiskt, för 5-10 år sedan för då var det faktiskt möjligt.
Förr kunde man få en webbsida att placera sig högt för exempelvis ”Hur byter man bildäck” med innehåll som pushar för att besökaren ska köpa bildäck. Men idag är det onödigt att försöka, om du lyckas så lär den bli kortvarig.
När du lyckas med att skapa innehåll som besvarar en Search Intent och får bra placeringar i sökresultaten så kan du dra nytta av detta under en längre tid hjälpa besökarna (din målgrupp) med sina behov, och du kan uppnå dina affärsmål.
Och med Google’s allt mer komplaxa algoritmer och ett sökresultat som är i förändring så finns det en god chans att ditt innehåll får mer än endast en huvudplacering i det klassiska sökresultatet med textlänkar.
Om du har gjort ett bra jobb så kan du få ditt innehåll synnlig i exempelvis den delen som heter Discover. Detta är den del som pushas fram av Google innan någon har sökt. När Google förstår ditt innehåll, likväl besökara så kan det presenteras för andra som är intresserade av ämnet innan de ens har sökt efter det.
Studera Google för att förstå Sökintentionen
När du har identifiera vilka söktermer (sökord och sökfraser) som du vill att din webbplats ska bli synlig för på Google så ska du även förstå vilket innehåll du behöver skapa för att matcha Search Intent. Detta gör du enklast genom att söka på Google med de aktuella söktermerna och studera sökresultaten.
Om du ser innehåll som besvarar frågor som Vad, Hur, Varför och innehåller resultat från Wikipedia så är det tecken på att Search Intent är Informational.
Vid en sökning på Google med söktermen ’crm system’ så innehåller sökresultatet främst innehåll som besvarar frågorna Vad, Hur och Varför. Visst innehåller sökresultatet även jämförande innehåll (som kan indikera mer åt Search Intent Comemrcial) men med tanke på att topplaceringarna i sökresultatet är mer av kunskapskaraktär så är det tydliga indikationer på att Search Intent är Informational.
Vid dina analyser så kan du bortse från annonserna som Google visar (även om de kan indikera att det kan vara Commercial eller Transactional) och fokusera på Google’s organiska sökresultat.
Om du ser tips inför ett val exempelvis ett inköp så indikerar det att sökresultatet är Commercial.
När du ser innehåll från webshopar som presenterar sina produkter eller varugrupper, exempelvis PC, stövlar eller begrepp som ”Boka idag” eller ”Beställ” så indikerar det att Search Intent är Transactional.