SEO för one pagers

Kan man arbeta med SEO för One Pagers?

Lästid: 3 minuter

Sen ett par år tillbaka har konceptet ”One Pager” varit en genomgående trend inom webbdesign. Designmässigt attraktiva webbplatser där besökaren kan ta del av allt content på en enda sida. Huvudkomponenterna i en one pager är stora bilder i parallax scrolling som fungerar som dividers mellan content, ankarlänkar från navigationsmenyn som pekar på segment på samma sida, samt infinite scroll istället för pagination.

– De är enkla att bygga. Kolla t.ex. färdiga teman för din wordpress site.
– Parallaxeffekten på bakgrundsbilder ger en riktig blockbusternivå på wow-faktorn.
– Scrollbeteendet från smartphones utnyttjas. Fokus på användaren.

Helt oslagbart! Eller?

Vad tycker Google om en single page?

Google has gotten better at handling javascript, and a lot of the time, if you’re doing some strange or unusual javascript interaction, or pinning some part of the page, or something like that, or having things fold in or fold out, we’re pretty good at being able to process that.
– Matt Cutts

Om vi tar en liten paus och andas innan vi hetsar vidare och försöker bena ut vad en one pager är och hur vi kan få den att synas i Google, kan vi fundera lite på de grundläggande komponenterna för att skapa synlighet och lönsamhet online.

Detta ska du alltid tänka på när du jobbar med SEO

– En väloljad maskin: Håll koll på dina teknikkomponenter.
– En tydlig och inbjudande entré: Titlar, rubriker, meta descriptions.
– Insidan räknas: Bra content helt enkelt
– Poppis i klassen: Somliga menar att länkar inte spelar någon roll. Jag säger såhär: Google bryr sig om sidor som ingår ”good neighborhoods” så se till att jobba med länkar, och länka även till andra.

Ok, när vi nu vet lite om hur algoritmen fungerar, är det möjligt att jobba kvalitativt med SEO för en single page?
Låt oss kika på vilka begränsningar och problem som kan finnas.

Vikt och laddningstid
De snygga bakgrundsbilderna är ofta tunga och kan resultera i att webbplatsen blir ganska tung. Detta leder i sin tur till att sidan tar längre tid att ladda.

URL
Det säger sig själv att en sida med en URL har färre möjligheter att driva trafik eftersom en URL ur ett SEO-perspektiv ska vara riktad mot ett sökord.

On page komponenter
Landningssidor bör innehålla ett antal SEO-komponenter för att Google ska förstå vad sidan handlar om och för att användarupplevelsen ska bli optimal. En one pager kan alltså ha en H1, en titel, en meta description osv… Normalt sett är detta inget problem, men eftersom du vill skapa så många ingångar som möjligt till din sida är den här delen direkt kopplad till nästa punkt.

Ranking
Du kan ranka på en sida. Här gäller det verkligen att tänka efter och välja vilket sökord du ska ranka på, för du kan bara ranka på ett sökord.

Vilka möjligheter har vi då?

Jag vill verkligen ha en One Pager för jag tycker det är ett snyggt sätt att kommunicera mitt varumärke. Vilka möjligheter har jag?

Sökord
– Ta fram en plan och skapa en sitemap baserat på dina sökord. Vilka landningssidor borde du ha om du hade en ”vanlig” sida?

Deep content
– Hur kan startsidan beskriva dina undersidor i små säljande segment?
Skapa tydliga call to actions så att där finns en kort del på din one page startsida som djuplänkar till en landningssida för det ämnet.

Analytics

– Hur ska du mäta en sida som inte har några tydliga ”nästa steg”?
Använd event tracking för att mäta engagemang på scroll, klick på knappar, outbound links etc. Men best praxis är såklart undersidor.

Remarketing och demografi
– Hur ska du kunna annonsera relevant innehåll i en retargeting strategi om du inte vet var i konverteringsprocessen dina besökare lämnat din site?
Lägg formulär, sign ups och check out processer så att du kan se ett flöde på din sida och kan mäta en drop out från en annan sida än din startsida.

Sammanfattning

Vad har vi kommit fram till egentligen? One Pagers, Single page eller vad vi än vill kalla dem, är kanon om du t.ex. har en start up och snabbt vill kommunicera ditt varumärke på ett lyxigt sätt. Och det finns tekniska och strategiska vägar för att komma runt problemen, men det ska jag berätta om i en separat artikel.
Tills dess rekommenderar jag dig som har resurser, en långsiktig plan, och dessutom vill jobba med SEO “By the book” och funderar på att göra en One Pager:

Vill du ha hjälp att hitta rätt i djungeln av fräsig webbdesign och ha en solid digital strategi? Skicka ett mail till erik.bjorner@topvisible.se eller ring oss på 040-616 08 88


Erik Björner

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.