Vad kostar Google Ads?

Vad kostar Google Ads?

Publicerat av

Vi får ofta frågan: Vad kostar Google Ads? – Det är inte helt lätt att svara på då det är flera faktorer som påverkar. Låt mig försöka förtydliga. Om man vill annonsera på sökordet: Skor – kan jag med hjälp av sökordsplaneraren få fram en indikation på vad jag kommer behöva betala för ett klick och för att synas i sökresultatet. Dagsfärska siffror visar att det kostar mellan 2,57 kr till 6,54 kr för ett klick beroende på hög eller låg konkurrens. 

Men riktigt så enkelt är det tyvärr inte

När någon söker på ett sökord ni annonserar på så sker en auktion mellan alla konkurrenter som vill vara synliga på samma sökord. Om man överhuvudtaget blir synlig och vad man sedan får betala i slutändan beror på hur stor konkurrens där är i kombination med vilket kvalitetsresultat de specifika sökordet har. Varje enskilt sökord har alltså ett eget kvalitetsresultat som baseras på tre komponenter: målsideupplevelse, annonsens relevans och beräknad CTR mm.

Målsideupplevelse – Det är en uppskattning av hur användbar och relevant målsidan är för de som klickat på annonsen. Det baseras på hur söktermen matchar målsidan och hur lätt det är att navigera sig.

Annonsen relevans – Det baseras på hur väl sökordet matchar budskapet i annonsen. Här är det viktigt att annonsen är relevant i förhållande till sökordet och bör därmed alltid stå med i annonstexten.

Beräknad CTR – Här mäts hur sannolikt det är att en användare klickar på annonsen baserat på tidigare klickfrekvens. Effekterna av annonsposition och andra faktorer som påverkar annonsens synlighet räknas bort.

Det är de här tre faktorerna som påverkar vilket klickpris du får betala i slutändan. Skalan för kvalitetsresultat ligger mellan 1 och 10 varav 10 är högst. Syftet med kvalitetsresultat är Googles huvudfokus är att konsumenten/besökaren ska får en positiv upplevelse och sitt behov tillgodosett. Därav räcker det inte med att ni är har högst klickpris (CPC) inställt för att synas.

Budgivningsstrategier i Söknätverket

Google Ads är en form av PPC-annonsering – Pay per click – något som kan vara förvirrande då det numera är möjligt att använda sig av andra budgivningsstrategier såsom Mål CPA och Maximera klick för att nämna några. Alltså kan man fokusera på andra KPI:er utöver klickpris inne i Google Ads. Nedan ska jag försöka förtydliga de olika budgivningsstrategierna som är tillgängligt i söknätverket.

Innan vi går in på de olika budgivningsstrategierna så vill jag förtydliga termen Maskininlärning som ofta nämns. Maskininlärning definition utifrån Wikipedia; “Det handlar om metoder för att med data “träna” datorer att upptäcka och “lära” sig regler för att lösa en uppgift, utan att datorerna har programmerats med regler för just den uppgiften”.

Datorn är alltså programmerad att själv dra slutsatser och förbättra resultat baserat på data. När budgivningsstrategier tar hjälp av maskininlärning så är det från signaler så som: Sökhistorik, geografisk placering, demografi, tid på dagen, enhet mm.

Manuell CPC – cost per click

Ni väljer själv vilket högsta bud ni är villiga att betala för ett klick på annonsgruppsnivå alternativt sökordsnivå. Med denna budstrategi har man stor kontroll på hur mycket man vill betala för ett klick. Dock är det tidskrävande och behöver mycket underhåll då man ej får hjälp av maskininlärning.

Manuell CPC Förbättrad – Cost per click

Med denna budgivningsstrategi väljer ni vilket högsta bud ni är villiga att betala för ett klick på annonsgruppsnivå alternativt sökordsnivå. Men till skillnad från manuell CPC så hjälper maskininlärning till viss del till att justera bud utifrån om de är mer eller mindre sannolikt att de leder till en konvertering. De verkliga buden kan variera men de genomsnittliga klickpriset (CPC) ska hålla sig på den nivån kampanjen är inställd på. Om man vill ha mer kontroll men ändå ta hjälp av maskininlärning är denna strategi intressant.

Mål CPA – Cost per action/acquisition

Här ställer man in hur mycket man är villig att betala för en åtgärd i form av konverteringar. En konvertering kan vara allt från försäljning till att de fyllt i ett kontaktformulär. Maskininlärning hjälper till att optimera för konverteringar utifrån tidigare kampanjhistorik och signaler vid auktionstiden. Detta är för att automatiskt optimera era bud för besökare som mer eller mindre sannolikt leder till konvertering.

Det kan vara bra att veta att vissa konverteringar kan kosta mer och andra mindre. Men på totalen optimerar Google för att hålla sig till satt Mål CPA. Denna strategi kräver mindre underhåll men på så vis har man även mindre kontroll. Det är även en risk att man ställer in för lågt CPA vilket kan leda till att man går miste om klick som kan leda till konverteringar.

Mål ROAS – Return on advertising spend

När ni vill fokusera på avkastning utifrån hur mycket ni spenderar på annonseringen kan man använda sig av Mål ROAS. Här optimerar Google Ads med hjälp av maskininlärning utifrån historisk konverteringsvärde och på så sätt anges automatiskt högsta CPC. Precis som för Mål CPA kan ROAS variera per konvertering men Google Ads optimerar för att hålla sig till ett medelvärde av de Mål ROAS ni har angett. För att använda denna budgivningsstrategi måste man ha konverteringsvärde kopplat inne i Google Ads.

Maximera konverteringar

Med denna budgivningsstrategi maximerar Google Ads antal konverteringar utifrån er budget. Detta baseras på kampanjhistorik och signaler vid auktionstillfället. Här anger man inte några andra riktlinjer utan lägger helt över det på Google att optimera för att få så många konverteringar som möjligt. Målet är att förbruka hela budgeten vilket kan vara bra att tänka på. Jag kan rekommendera att testa denna strategi när ni har en begränsad budget och ej specifika riktlinjer kopplat till CPA alternativt ROAS.

Maximera konverteringsvärde

Denna inställning optimerar kampanjen för att maximera konverteringsvärde för kampanjens budget utifrån kampanjhistorik och signaler vid auktionstillfället. Även denna strategi förbrukar ofta hela kampanjens budgeten. Här har man även mindre kontroll och förlitar sig på att maskininlärning hjälper till att visa annonsen när det är mer eller mindre troligt att det leder till en konvertering med högt konverteringsvärde.

Maximera klick

Google Ads hanterar automatiskt era bud så att man får så många klick som möjligt för er budget. Denna strategi förbrukar även hela kampanjens budget. Om du fokuserar på att öka trafik och antal klick kan denna strategi vara värd att testa. Här har man dock mindre kontroll på vilka klick man får och därför är det viktigt att följa upp vilken kvalité trafiken har utifrån avvisningsfrekvens och sidor/session mm.

Målexponeringsandel

Detta är en relativt ny budgivningsstrategi i Google Ads. Här ställs bud in automatiskt så att man kan nå sin önskade målexponeringsandel. Det kan vara att synas på toppositionen eller att ha en viss visningsandel som mål. Dock är det viktigt att veta att det ej är någon garanti för synlighet. Har man hög konkurrens och arbetar med Brand awareness kan det vara värt att testa för att öka antal exponeringar.

Såå det var det hela för denna gången. Hoppas ni har lärt er något nytt och blivit lite klokare på vad Google Ads kostar.

Mitt bästa tips för att komma igång med att testa olika budgivningsstrategier är att skapa experiment och köra A/B testa inne i Google Ads för att se vilken inställning som ger bäst resultat utifrån ditt mål. Om man får till rätt budgivningsstrategi kan man snabbt se att lönsamheten på annonseringen ökar. Vem vet i framtiden kanske ni kan torka era tårar med cashen.

Är ni intresserade att komma igång med annonsering via Google Ads eller testa någon ny budgivningsstrategi så är ni varmt välkomna till att kontakta mig! / Fanny 👩🏼‍💻

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *