AdWords annons

Skriv grymt bra AdWords-annonser – 8 Tips från Digitala Coachen

Publicerat av

Hur många av er brukar klicka på AdWords annonser? Enligt Google och faktiskt våra egna undersökningar bland kursdeltagare är det ca 50% som väljer att klicka på annonserna och 50% väljer att klicka på det organiska resultatet. 

Vad är det då som gör att sökarna vill klicka på en annons? Ofta är det köp-intentioner som styr, vi är mer mottagliga för reklam om vi letar efter en specifik produkt/tjänst att köpa. Det kan också vara så att en webbplats inte har arbetat ordentligt med sin SEO och därmed inte skrivit tillräckligt bra titel-taggar – då kan en annons kännas mer relevant eftersom matchen mellan sökord och annons är bättre.

Det viktigaste du ska tänka på när du skriver textannonser till Google AdWords är att tänka att annonsen är den bro som finns mellan sökfrasen och din webbplats. Annonsen måste därför förstå förväntningarna bakom det/de ord som personen skriver in i Googles sökruta. Din annons måste även ge förväntningar om vad som kommer hända på din webbplats.

AdWords annonser

Likt en bro leder oss från en sida till en annan gör annonsen likadant – från Googles sida till din

Här får ni några tips som jag brukar tänka på när jag skriver AdWords annonser

 

  1. Brainstorma idéer: Vad står ert varumärke för? Har ni några bra utryck ni brukar använda? Hur vill ni kommunicera och synas utåt? Dessa idéer blir väldigt användbara i den kreativa fasen
  2. Skriv sökordet i Rubrik 1. Detta borde vara den enklaste delen av annonstexten. Ni bör ha 1 sökord per annonsgrupp och detta sökord bör stå i Rubrik 1. Inga konstigheter alls!
  3. Vilka är era Call to Actions? Enkelt uttryckt – vad kan besökarna göra på er webbplats? Köpa? Boka? Läsa? Anmäla? Ringa? Ladda ner? Registrera? Något slags verb tänker jag på. Detta bör stå i din annons så att sökaren vet hur de ska uppföra sig på din webbplats och vad som förväntas av dem. Exempel är: “Boka idag”, “Ladda ner vår guide”, “Beställ din kopia idag”, “Designa din skjorta nu”, “Lägg in dina uppgifter så hör vi av oss”
  4. Har ni några erbjudande eller kampanjer? Skriv gärna dessa i annonsen – bra även om ni kan tidsbegränsa dem för att uppmana sökaren att ta ett snabbare beslut. Vem faller inte för varningen “fåtal kvar i lager”?
  5. USP – Vilka är era Unique Selling Points? Passar det att ha med dessa i en annons. Viktigt också att tänka att ni ska lyfta fram fördelarna med att välja er – inte bara själva funktionen av er produkt eller tjänst
  6. Antagligen arbetar ni med fler kommunikationskanaler än Google AdWords. Se till att ni använder samma språk och erbjudanden som i övrig kommunikation
  7. Är ni en lokal verksamhet kan det vara smart att ha med ortsnamn i annonsen, t.ex. “Gå vår SEO-kurs i Malmö”.
  8. En sista punkt som blir en upprepning men den är ack så viktigt – ha med ditt sökord i annonstexten!

Här får ni en mall som ni kan använda för att hjälpa er att komma ihåg annonsens komponenter:

 Rubrik 1 : Sökordet och ev en kort intro
 Rubrik 2: Unique Selling Point eller Fördel med er
 Beskrivning: Call to action, Erbjudande, Utbilda, Fördelar
 Display URL: Tydlig, Relevant, Inspirerande

Huvudmålet med din annonsering är kanske inte alltid att få flest klick, ibland kan det vara värt att få färre klick som faktiskt leder till önskade mål. Fundera på detta, sätt dig och brainstorma, kolla på min mall ovan och sedan kan du börja skapa!

Du hittar mer läsning om detta i Googles hjälpcenter och om du söker på YouTube kan du se videos som kan ge inspiration!

Lycka till med dina AdWords annonser – vill du inte skriva dem själv gör vi det gärna åt dig! Du kan maila mig på maria.eckerwall@topvisible.se

Dela gärna!