text-google-marketing-live

Google Marketing Live 2022

Lästid: 3 minuter

Mycket händer i den digitala världen för nuvarande. För bara någon vecka sen hade Google sitt årliga event Google Marketing Live för 2022, där Google presenterar nyheter inom annonsering. Självklart har vi på Topvisible gottat ner oss i detta, och ger er en recap på de viktigaste händelserna från eventet! Som ni kanske redan kan förutspå, så är det mycket fokus kring Performance Max och automatisering. 

Performance Max – updates

Performance Max, som rullades ut förra året får sig lite uppdateringar. Kort och gott är detta kampanjer som låter oss att annonsera i olika nätverk, i en och samma kampanj. T.ex så syns man både i Sök, Display, Shopping, Youtube och Discovery. Vill du veta mer om Performance Max kan du läsa Googles blogg kring kampanjtypen här.

Rekommendationer och insikter

Performance Max har inte samma transparens som övriga kampanjtyper, vilket gör att det blir svårare att se var annonserna visas, vilka söktermer som har använts för att komma in på vår webbplats och så vidare. Strax kommer vi däremot kunna se rekommendationer och insikter, likt de andra kampanjtyperna. Dessa kommer att ge oss rekommendationer likt de andra gällande budget, budgivningsstrategier, målgrupper och liknande. Väldigt intressant, och vi hoppas att fler vågar testa Performance Max när dessa uppdateringarna lanseras!

Store goals

Performance Max kommer att få ett lyft gällande Store goals. Detta innebär att om du idag optimerar din trafik mot att folk ska besöka din fysiska butik, kommer du också kunna att optimera mot att driva fysiska köp. Detta tycker jag är otroligt spännande och ska bli kul att testa på när det kommer ut ur beta under Q3 2022.

A/B-testing

I beta hittar vi också experiment-verktyget, alltså det verktyget som låter oss att A/B-testa olika kampanjer, annonser och annat mot varandra. Detta blir också en stor grej och intressant att kunna testa olika versioner inom Performance Max mot varandra, för att få en djupare förståelse kring kampanjerna eller den ändring man väljer att göra.

Automatiskt skapade RSA-annonser

Google kommer också lansera automatiskt skapande av RSA-annonser, där de tar hjälp från er landningssida, andra annonser med mera. Det ska bli kul att testa och se hur rubriker och beskrivningar blir när Google skriver dem! Kanske kan man hitta någon inspiration till de annonser som man redan har skrivit? 

Google Shopping

Här händer det också grejer! Dessa uppdateringarna är något e-handlare bör ha koll på, då det sker lite förändringar:

Få tips om förbättringar för dina produkter direkt i Google Ads

Framåt kommer vi kunna se vad som gör att varje specifik produkt inte presterar så som vi vill, om det t.ex. Är något som fattas i feeden, budgetfrågor etc. Detta gör att vi snabbt kan identifiera problemen som uppstår i feeden, och därefter lösa det i Merchant Center/produktfeeden.

google-shopping-exempel

Checkout på annonser

Google har förklarat att på shoppingannonserna så kommer vi nu kunna lägga till en “Checkout”-knapp, som leder oss till annonsörens sida direkt för att handla. Detta är ännu ett sätt från Google att “minska” köpresan och fånga upp de besökarna som redan är köpvilliga. Detta kommer att lanseras för Shopify och Walmart-användare, vilket indikerar på att USA kommer vara den första marknaden för detta. 

Youtube Shorts Ads


Youtube Shorts är Googles motsvarighet till Instagram Reels, eller helt enkelt TikTok. Google har berättat för oss att de snittar cirka 30 miljarder visningar dagligen vilket är otroligt starkt, och nu lanserar de Youtube Shorts Ads, vilket möjliggör annonsering på Youtube Shorts. Detta är ett starkt komplement för e-handlare som annonserar sina produkter i videoformat i andra kanaler. Kul, tycker vi!

Och mycket annat..

Google Marketing Live 2022 har gett oss många fina uppdateringar som vi har nämnt här i vårt blogginlägg, men där finns mer som vi inte har tagit upp och pratat om. Google pratar väldigt mycket om integritet, första handsdata, nya insikter i rapporter, en ny översikt i GA4, gtag:en blir ersatt av Google Tag som ska göra spårning enklare och mycket annat kul, men detta tycker vi att ni själva bör lyssna på när de pratar om, det kan bli lite tekniskt gällande integration och taggning. 

 

Här är hela presentationen:

 

Har ni några frågor gällande de nya uppdateringarna som sker, eller om ni vill prata om något helt annat gällande digital marknadsföring, så kontakta mig eller några av mina kollegor!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.