Att synas på Facebook & få spridning

Publicerat av

Nyligen hade vi en kund som förlorade en stor andel trafik från Facebook, speciellt från mobil. Vi grävde djupt in i denna problematik och lärde oss samtidigt en hel del matnyttiga tips om Facebook-annonsering och de relativt nya algoritmerna som införts. Givetvis vill vi dela med oss av denna kunskap till er! Läs vidare här nedan om viktiga punkter att följa när det gäller att engagera befintliga följare (och möjliga), samt få en bra spridning på sponsrade inlägg och er annonsering.

Case – Bakgrund

Trafiken från Facebook till deras webbplats sjönk som sagt en hel del i början av februari. Dock så hade vi flest konverteringar någonsin den månaden – så konverteringarna förlorades inte i samband med detta! Vilket var själva målsättningen med annonseringen. Men givetvis vill vår kund även synas på Facebook då även deras konkurrenter annonserar intensivt.

I början av mars hjälpte vi vår kund att sätta upp Business Manager till sin Facebook-sida och att skapa ett eget annonskonto som var kopplat till detta (tidigare sköttes annonseringen via TopVisibles konto).

Vi kopierade in annonseringen från det tidigare kontot men när de aktiverades hade de inte alls den spridning (räckvidd) och antal klick som tidigare på året. I mitten av februari införde nämligen Facebook en ny funktion, ett så kallat relevance score. Först trodde vi att dippen i trafik (däremot inte i konverteringar!) främst berodde på ett generellt dåligt relevance score och flytten till ett nytt annonskonto utan historik. Relevance score innebär kortfattat att du som annonsör dagligen kan se ett betyg efter 500 visningar (liknande Quality Score för Google AdWords) för hur väl användare tar emot din annons och interagerar med den.

Men efter ett givande möte med en anställd och insatt person på Facebook Sverige insåg vi att detta nog inte var hela förklaringen. Här nedan ser ni de viktigaste punkterna vi kom fram till i ordning.

Problematiken i kundens fall:

  • Inga nya inlägg på Facebook de senaste månaderna
  • Alla tidigare inlägg på Facebook hade länkat ut mot bloggen/artiklar, samt ofta en insäljande text
  • Bilderna till annonserna såg snarlika ut, samt att det var ett fåtal bilder som gick att använda i kombo med målgrupperna på ett bra sätt. Detta innebär att det ofta var samma bild till flera annonser
  • När det gäller relevance score & konvertering som mål, kommer det alltid vara svårare att få upp ett bra score enligt vår kontakt på Facebook
  • Ett nytt annonskonto utan annonshistorik

Vad ni som företag bör göra generellt:

  • Engagerande och varierande inlägg på Facebook. Gärna mer lättsamma inlägg med bild eller videos.
  • Gör en strategi med kommunikationsmål och ett schema för inlägg
  • Sprid endast innehåll som tilltalar din målgrupp (utvärdera!)
  • Skriv inte alltid insäljande meningar i inlägg, exempelvis “Registrera dig, köp nu…” osv.
  • Ni kan bli “straffade” av Facebook om ni inte varierar er, vilket kan innebära en minskad spridning.

Om ni kör Facebook-annonsering:

  • Håll regelbundet igång er Facebook-sidan med inlägg, detta boostar annonsering och spridning
  • Testa att ändra budskap i annonserna om relevance score sjunker
  • Tänk över om ni behöver förnya annonsbilder
  • Jobba mer med specifika målgrupper
  • Ha kampanjer med andra målsättningar med (inte enbart konverteringar)

 OBS! tänk på att speciellt användare på mobil är svårare att få att konvertera via Facebook (eller att få dem att klicka på en länk). Detta då de helst inte lämnar sidan. Därmed blir även en möjlig “bestraffning” generellt sett värre på den mobila trafiken om man främst fokuserar på konvertering, eller att ha Facebook-inlägg som länkar ut till andra sidor.

 

Läs mer om relevance score här 

Facebooks algoritmer i Newsfeed och dess inverkan

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *