Displayannonsering 2020 – 5 tips för att komma igång direkt!

Lästid: 5 minuter

Vi har alla sett dom, annonser i form av banners som förföljer oss på diverse olika webbplatser dygnet runt för att fånga vår uppmärksamhet och förmedla ett budskap. Det finns idag givetvis konkreta exempel på banners som är rätt placerade och de som är mindre bra placerade, allt handlar om annonsören har gjort sitt jobb. 

Så, vad finns det för syfte idag med att använda sig av displayannonsering? Risken är ju att banners upplevs som störande och tjatigt? Det ska vi reda ut nu. 

Vad är displayannonsering?

För att ge oss rätt förutsättningar måste vi först bena ut vad displayannonsering är. Idag så har vi möjligheten att via Google Ads ge oss ut och bemöta vår målgruppYouTube, via Gmail och på webbplatser som inte är vår egen, någonting som kallas display-nätverket.

Genom display-nätverket så har vi en hel oas av webbplatser som alla tillåter displayannonsering, allt utformat för att hjälpa dig att hitta rätt målgrupp. 

Kan jag öka försäljningen med displayannonsering? Det är en fråga som ofta dyker upp när vi pratar om display-nätverket. Indirekt så kan det absolut göra det, om du lyckas rikta dig mot rätt målgrupp så kan användaren efter exponering av displayannons i nästa skede besöka din webbplats och genomföra ett köp. Men vi ska heller inte glömma bort att det primära syftet med banners är att synas.

Vad kostar det?

Jämfört med sökannonser så behöver inte displayannonsering kosta skjortan, det finns idag en rad olika budstrategier som annonsören kan välja baserat på målet. 

Exempel på olika budstrategier: 

  • Konverteringar: Om du vill att kunderna skall göra något konkret på din webbplats.
  • Kostnad per klick (CPC): Om du vill generera trafik till webbplatsen
  • Kostnad per tusen synliga exponeringar (vCPM): Om du vill öka varumärkesmedvetenheten

Rekommendationen är att välja vCPM, då kan du behålla din strategi att synas genom exponeringar och skapa uppmärksamhet hos din målgrupp. Du ställer enkelt in detta genom att välja det högsta belopp du vill betala per 1 000 synliga annonsexponeringar.

dispalyannonsering tips

5 tips som ger dig rätt förutsättningar

1. Innehåll

Vill ni höja varumärkeskännedomen eller driva mer trafik till webbplatsen? Ja, alla dessa mål kan du uppnå med rätt innehåll. Ibland så behöver man inte göra det mer komplicerat än vad det behöver vara.

  • Varumärke: Fyll banners med vem ni är, vad ni erbjuder och vad som gör er unika. Gärna någonting som känns personligt och går i linje med företagets grafiska profil.
  • Trafik till webbplats: Vill ni få in mer användare? Fyll banners med information som inte känns allt för säljande, gärna information eller frågor som är relevanta för ämnet. Exempelvis “Vill du veta mer om digital marknadsföring? Klicka här!”
  • Försäljning: Har ni specifika produkter som ni vill lyfta? Inkludera dessa och uppmana gärna användaren genom en call-to-action “Köp nu”. 

Displayannonsering – Best Practice

  • Använd bilder med hög kvalitet
  • Experimentera med olika typer av displayannonser och innehållsdesign.
  • Skapa egna anpassade bilder.
  • All information ska vara korrekt och beskriva det du marknadsför.
  • Ta med priser, kampanjer och exklusiva erbjudanden.
  • Använd tydliga och intressanta rubriker och text.
  • Länka till relevant målsida.

banner size displayannonsering

2. Format

Idag så finns det en rad olika format som gör sig bäst på antingen mobil eller desktop. Välj ut minst 4-5 stycken olika format, alla med samma innehåll och budskap. Syftet med detta är att matcha de olika webbplatser och YouTube kanaler som idag erbjuder platser för olika format, desto fler vi har att erbjuda, desto högre chans har vi att synas.

Mobile:

  • 300×250
  • 320×50
  • 320×100
  • 250×250
  • 200×200

Desktop:

  • 320×250
  • 336×280
  • 728×90
  • 300×600
  • 160×600
  • 970×90
  • 468×60
  • 250×250
  • 200×200

kiss my airs nike gif

3. Filtyp

Valet i kvalet, vilken typ av banner ska vi använda oss av? Idag så finns det två vägar att gå som är värt att nämna, antingen via en statisk bild (jpg, png etc.) eller en gif/HTML5. Om vi använder oss av det sistnämnda så kan vi få in mer innehåll i en och samma bild. Dessutom så dras våra ögon mot det som är rörligt och sticker ut från mängden.

OBS! Glöm inte bort att maxgränsen för en fil är 150 kB.

target-audience displayannonsering

4. Inriktning

För att dina banners inte skall ses som “spammigt”, förföljande och felriktade så är det viktigt att vi gör vår läxa och väljer rätt inriktning. Detta kan vi idag göra precis hur detaljerat som vi vill. Här kommer några exempel:

  • Ämnen: Rikta in en annons på sidor som är inom ett specifikt ämne, ett ämne som matchar produkten eller tjänsten som ni vill marknadsföra. 
  • Placering: Du väljer ut specifika webbplatser eller delar av en webbplats som matchar innehållet som ni vill marknadsföra, en webbplats som ni vet att målgruppen besöker idag. 
  • Sökord: Precis som sökannonser så kan vi välja ut ord som är relevanta för din produkt eller tjänst, detta för att rikta oss mot användare som gör sökningar med samma termer.
  • Enhetsinriktning: Finns det specifika enheter som ni vill synas på? Då kan ni välja mellan datorer, mobiler, surfplattor och tv-skärmar.

Utöver dessa inriktningar så har vi även ett alternativ som heter målgruppsinriktning. Detta kan vara mer lönsamt om vi idag har identifierat vår målgrupps demografi; åldersgrupper, kön och platser. Vi kan även välja att rikta våra annonser mot målgrupper med exempelvis köpavsikt, användare som söker aktivt efter produkter eller tjänster som liknar dina. 

remarketing display ads

5. Remarketing

Har ni idag användare som ej genomfört ett köp eller uppnått era uppsatta mål på webbplatsen? Behöver de kanske bearbetas lite mer då en konvertering tar i genomsnitt fler dagar och interaktioner för era produkter eller tjänster? Då kan remarketing vara ett utmärkt val. 

Genom remarketing och displayannonser så kan vi smidigt finnas där för användaren när de söker på produkter eller tjänster som matchar era, besöker webbplatser inom det rätta ämnet eller specifika webbplatser genom placeringar.  

Remarketing banners för ej konverterade användare:

  • Produkter, skapa banners som innehåller produkter som målgruppen har besökt på er webbplats. Då får vi ett mer anpassat innehåll som den potentiella kunden redan har spanat in.
  • Tjänster, har användare besökt en tjänst sida på webbplatsen, men inte kontakt er? Då kan ni matcha banners som beskriver värdet av tjänsten för den specifika målgruppen.

Remarketing för befintliga kunder kan vara mindre säljande i budskapet, om ni vill. Givetvis är målet att ett köp skall genomföras i slutändan eller att de ska etablera en ny kontakt med er. Här öppnas en dörr att vara mer kreativa, anpassa exempelvis budskapet i bannern med produkter som är relevanta för det senaste köpet som genomfördes på webbplatsen, eventuellt något från samma produktserie eller kategori? Det finns som sagt möjligheter som helt enkelt går att skräddarsy efter era egna önskemål.

Hur skapar jag dessa listor då? Rekommendationen är att ni skapar målgruppslistor i Google Analytics. Målgruppslistorna är enkla att anpassa efter specifika kriterier som användaren behöver uppfylla för att tillhöra listan. När listorna sedan börjar fyllas med användare kan ni enkelt och smidigt importera dessa till ert Google Ads konto och starta er remarketing.


Vill du komma igång med Displayannonsering?

Vi hjälper dig gärna, kontakta oss här!


Carl-Gustaf Kesselman

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *