TopPicks v.50: TopVisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej på er, veckorna springer snabbt fram. Vi är inne på vecka 50 och har alltså bara två veckor kvar av 2018. I vårt tidigare inlägg gick vi igenom årets söktrender, väldigt spännande att läsa och minst sagt en imponerande siffra – Vi googlar 55 miljoner gånger om dagen!! I detta inlägg pratar vi om Google Chromes uppdatering av webbläsaren, Livestreams i serpen och hur röstmeddalanden intar Instagram. Vi diskuterar även hur Facebooks organiska trafik drastiskt har minskat. Häng med! 

Chrome – raderar olämpliga annonser

Den senast uppdaterade versionen av Google Chrome tillåter nu webbläsaren att radera annonser från vissa typer av hemsidor. Är det en hemsida som upplevs som överdrivet aggressiv eller stötande av Google. Hemsidan får första en varning och därefter kan den hamna på Googles blacklist, väl då så kommer inga annonser att visas för användare som är inne via Chromes webbläsare.

Läs hela artikeln här och vad det innebär för den digitala marknadsföringen.

Livestreams – i sökresultatet

Vi tog upp detta för några veckor sedan i TopPicks, men då utan speciellt mycket information från Google. Nu har vi fått bekräftat att Google stöder livestreams i Google sök och Google Assistant. Livestreams kan då komma upp som en karusell i sökresultatet.

Hur får man sina livestreams i Googles sökresultat? 

Genom ny strukturerad data och Indexing API. Du måste alltså märka dina livestreams med strukturerad data och använda dig av ett API. Via länkarna kan ni enkelt följa hur man går till väga.

Läs hela artikeln här.

Nytt på Instagram – röstmeddelande

Instagram har uppdaterats, igen. Du kan nu skicka röstmeddelanden i privata chatten till vänner. Den nya funktionen fungerar både på Android och IOS. 

Hur spelar man in ett röstmeddelande på Instagram? 

Enkelt. Du håller in mikrofonknappen och pratar in det du vill ska skickas. När du släpper knappen så skickas ditt röstmeddelande iväg till personen du önskar. Du kan spela in upp till en minut långa meddelanden. Om du ångrar dig mitt i eller vill ändra ditt meddelande så drar du fingret till vänster, mot papperskorgen, så raderas det. 

Facebook trafiken – minskat från 2017

Facebook organic reach is dying. Facebook organic reach is dead. If you want any traffic from Facebook, you have to pay for it.

Vi har hört många olika citat från året relaterat till Facebooks organiska resultat. Det pratas om att det är högre konkurrens, fler företag och varumärken som försöker nå ut och även ändringar i algoritmen med tanken att man ska få upp mer från sina vänner och mindre från varumärken. Nu kan vi verkligen se att detta också stämmer. 

Nedan kan ni se hur ett resultat blev från frågan “Hur skulle du beskriva din nuvarande trafik från Facebook jämfört med förra året?”

Hur blir jag synlig i Facebook flödet? 

– Skapa engagerande content. Facebook prioriterar inlägg som har meningsfullt innehåll som får människor att integrera med varandra. 
Håll dig uppdaterad genom nyhetsartiklar och håll koll på uppdateringar som Facebook gör.
Glöm inte bort din SEO, när du skriver ditt engagerande innehåll. (Lättare sagt än gjort kanske. Där av har vi kommit med en ny kurs som handlar just om detta).  

Läs hela artikeln om Facebook här.    


Tack för att ni hängde med! 
/ Caroline 🙂 

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *