TopPicks v46: Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej på er! Vi är inne på en ny vecka med nya möjligheter och så klart nya digitala nyheter. Nedan kommer en sammanfattning av det som har snappats upp av oss på TopVisible. Vi pratar bland annat om säljrekord för Alibaba under Single’s day, Google Search Console och Google Ads nya uppdateringar, nya funktionen för In-Store shopping i H&M’s app och LinkedIn’s uppdatering av Campaign Manager.

Internetjätten Alibaba – säljrekord på Single’s day

Söndagen 11/11. En del firade farsdag, några chokladensdag och resterande shoppade. Det shoppades för närmre bestämt 280 miljarder kronor. Den kinesiska högtiden Single’s day var anledningen till all shopping. E-handelsföretaget Alibaba började engagera sig för 10 år sedan och Single’s day har nu blivit världens största försäljnings-event online och Alibaba omsatte ensam det mångdubbla än den totala handel i USA när Black Friday och Cyber Monday inträffar. Läs hela artikeln här.

Google – liveuppdaterat innehåll i sökresultatet

I förra veckan så kom detta upp i sökresultaten på Google – märkning av liveuppdaterad sida. Dessutom med karusell där de senaste uppdateringarna visades samt med korrekt tidangivelse. Vi ser fram emot att se mer av detta i sökresultaten.

Google Search Console – experimenterar med domänegenskaper

Google Search Console kräver att du verifierar alla dina domäner och ger dig därefter data och analyser om varje enskild domän. Exempelvis din domän med och utan www eller http och https. Alla respektive har sin egna data och analys. Den nya funktionen kommer att inkludera alla subdomäner i en enda vy och skapa en tydligare bild över din webbplats.

Detta är ännu inte tillgängligt för alla användare, det är fortfarande i ett experimentstadie. Det krävs en inbjudan för att kunna testa detta och denna inbjudan går tyvärr inte att efterfråga. Än så länge får vi nöja oss med att läsa om uppdateringen.

Google Ads – intros new ad position metrics

Google Ads introducerar fyra nya mätvärden som ger dig bättre indikationer på var dina annonser visas på sökresultatsidorna. Detta för att ge en bättre överblick av var annonser hamnar i sökresultatet. Tidigare har inte alltid en hög position betytt att annonsen placerats högst upp över de organiska resultaten. Med den nya uppdateringen kommer det vara två mätvärden kring den absoluta toppositionen på sidan och två kring alla annonsvisningar som visas över de organiska resultaten.

Läs mer om hur du kan använda detta.

H&M – tar shoppingen till nästa nivå

En närmre koppling mellan online och offline shopping. H&M har nu introducerat en ny funktion i deras app, ett så kallat “In-Store Mode”. Har du sett en fin tröja i en speciell färg på deras webbplats? Nu kan du enkelt kolla lagersaldo över färg och storlekar i vilken butik du än önskar.

Kika här för att se hur det fungerar.

LinkedIn – Objective-Based Advertising in Campaign Manager

LinkedIn introducerar nu en offentlig beta av målbaserad annonsering i Campaign Manager. Det ska vara enklare att skapa kampanjer och mäta dess inverkan.

  • Enklare navigering med färre sidor.
  • Helt ny forecast panel där du kan se förväntade resultat av dina kampanjer och jämförelser med liknande kampanjer och annonsörer.
  • Snabbare gränssnitt – gör att det kan släppas mer uppdateringar oftare för högre kvalitetsupplevelse.
  • Live ad förhandsvisning – nu kan du se hur din annons kommer se ut i förhand.

Spana in en video om hur det kommer se ut.

 

Hoppas ni får en trevlig vecka!
/ Caroline 🙂

 

 

 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *