TopPicks

TopPicks v. 5: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej på er, veckan är i full gång och vi ger er en uppdatering av digitala nyheter. Facebook bekräftar integreringen av tre populära appar, LinkedIn introducerar Interest Targeting, Google går ut med att de kan hantera ditt Ads konto och Facebook stänger ner deras funktion Moments.

Vi fortsätter även med Veckans Snackis och lyfter denna vecka den 14 åriga flickan Molly som tagit sitt liv, nu gör hennes familj en kampanj mot Sociala Medier.

Läs vårt senaste inlägg: “Sociala Medier 2019 – hur då då?”

WhatsApp + Messenger + Instagram = Sant <3

digitala nyheter

Jajamän! Det är sant. De alla tre populära apparna kommer att integreras med varandra, bekräftar Facebook.

Tanken är att apparna kommer fortsätta existerar sida vid sida men man ska även kunna kommunicera med en Whatsapp användare trots att du själv inte har Whatsapp. Smidigt tycker vi! Vi följer utvecklingen och fler uttalanden från Mark Zuckerberg. Projektet väntas vara klart slutet av 2019 eller början av 2020. Läs hela artikeln här.

LinkedIn – Interest Targeting

Det är inte enkelt att nå ut i bruset, bland alla inlägg och artiklar som dagligen publiceras om tusen olika ämnen. Av just den anledning introducerar LinkedIn nu Interest Targeting i Campaign Manager.

Vad är Interest Targeting? 

digitala nyheter

Med funktionen Interest Targeting kan du nå ut till medlemmar med relevanta annonser som matchar deras professionella intressen – baserat på innehållet de delar och engagerar sig i på LinkedIn. Med intresseinriktning kan du finjustera din kampanj genom att använda mer än 200 kategorier av intressen, exempelvis artificiell intelligens, global ekonomi eller kundupplevelser.

Interest Targeting har blivit testat av några på LinkedIn och kommer nu gå live för alla. Här kan du läsa hela artikeln. Vill du ha hjälp med att sätta upp en kampanj?
Läs LinkedIn’s gudie här.

Google – uppdaterar ditt Ads konto

digitala nyheter

“We’ll focus on your campaigns, so you can focus on your business.”

Det är rubriken som står i det mejl som Google har skickat ut till vissa användare av Google Ads. Om man inte aktivt säger nej till det så kommer man automatiskt hamna i Googles händer efter sju dagar att mejlet skickats ut. Så håll utkik i din mejlinkorg!

Vad kommer Google experterna göra med ditt konto?

Enligt mejlet som har gått ut kommer dom hjälpa dig att identifiera de viktiga förändringarna som kan hjälpa dig att få ut mer av dina annonser. Det kan handla om att omstrukturera dina annonsgrupper och ändra dina sökord för att anpassa dina bud och uppdatera din annonstext.

Dom kommer också erbjuda att se till att rätt funktioner aktiverar vid rätt tillfälle. Det dom inte kommer göra i ditt konto är att röra din budget. Läs hela artikeln här.

Facebook – stänger ner Moments

digitala nyheter

Moments har varit ett lite halv-lyckat försök. När vi tog upp nyheten på kontoret visade det sig att vi inte var många som testat eller ens vetat om att det existerat. Och nu läggs det ner, av just den anledningen.

Facebook Moments lanserades 2015, och var till för att publicera foton på ett mer privat sätt för vänner. Är ni ändå en av dom få som faktiskt använde Moments. Då har ni två alternativ för att inte gå miste om era publicerade bilder.

1. Antingen laddar ni ner alla bilder till er dator.

2. Eller så skapar ni ett fotoalbum på er Facebook sida.

veckans snackis

Är det dags att införa lagstiftning för Sociala Medier?

Det är inget nytt att sociala medier påverkar människor psykiskt. Nu har Matt Hancock, brittisk hälsominister, tagit tag i frågan. Han har skrivit brev till både Google, Facebook och diverse sociala medier. Han menar att det kan vara dags att införa lagstiftning kring sociala medier och dess algoritm.

Molly Russell, en 14 årig flicka har tagit sitt liv. Hennes pappa menar att Instagram har bidragit till hennes död. Instagrams algoritm visar bilder och material efter vad man tidigare sökt på och visat intresse för. Om man visar intresse och söker efter exempelvis mat så får man se mer av mat, men samma sak gäller också ämnen som självmord. Molly tog sitt eget liv. I hennes mobiltelefon upptäckts material om självmord, ångest och liknande ämne, från Instagram. Ni kan läsa hela artikeln om Molly här.

“Vi erbjuder de som tar del av eller postar sånt material support så att de får kontakt med grupper som kan hjälpa,”

Instagram säger i ett uttalande att det anlitat experter i frågan och att support erbjuds. Mollys familj har en pågående kampanj i hopp om att sociala medier ska granska allt innehåll som publiceras och göra det svårare för tonåringar att se skadligt innehåll.

Topvisible tycker det är viktigt att lyfta frågan <3


Tack för att ni hängde med hela vägen, / Caroline 🙂

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *