Sociala Medier 2019 – Hur då då?

Publicerat av

För många företag är det idag lika självklart att jobba med sociala medier som det faktum att bollen är rund. De flesta använder sociala plattformar på ett eller annat sätt i sin marknadsföring. Med det sagt är det nog många som fortfarande kämpar med att hitta rätt metoder för att verkligen optimera sin närvaro på de sociala plattformarna. Det händer massor och det händer snabbt vilket ständigt presenterar oss som marknadsförare med nya utmaningar. Hur ska man egentligen jobba med sociala medier 2019?  

För tydlighetens skull vill jag bara poängtera att mina tips för 2019 är de jag personligen ser som mest intressanta för året. Det finns såklart en hel uppsjö med flera andra bra tips där ute, fyll gärna på med dina bästa tips i kommentarsfältet nedan!

#1 – Stärk förtroendet till ditt varumärke

Förra året var ett katastrofår för Facebook och förtroendet för SoMe-jätten fick sig en rejäl törn i och med Cambridge Analytica-skandalen som uppdagades tidigt förra året. Det gav upphov till mycket kritik angående Facebooks hantering av personlig data.

Vi som privatpersoner blir alltmer medvetna om, och kritiskt inställda till, den information som vi mottar via sociala medier. Enligt den årliga undersökningen “Edelman Trust Barometer” är förtroendet för media rekordlågt i många länder. Detta leder oss in på tips #1. Som företag måste vi jobba med att på olika sätt stärka förtroendet för vårt varumärke.

Min checklista lyder som följer:

  • Var transparent.
  • Var tydlig kring privacy/personlig data.
  • Måna om kvalitén på ditt innehåll.
  • Var närvarande på plattformarna där du är aktiv. Svara på frågor, kommentera, syns och hörs helt enkelt.
  • Visa att & HUR du bryr dig.

#2 – Välj dina plattformar med omsorg!

Nä, Batman har typ inga gränser – men de flesta företag jag jobbar med eller har jobbat med har det. Jag är en stark förespråkare för att våga vara kritisk i sin granskning av sina sociala medier.

Ställ er frågorna:

  • Vilken/vilka plattformar funkar för vårt varumärke?
  • Fyller plattformen en funktion för oss? Har den ett syfte?
  • Finns det tillräckliga resurser att sköta alla plattformar?
  • Hur använder vår målgrupp respektive plattform?
  • Hur ska vi låta & se ut på respektive plattform?

Säg Bye bye bye till de plattformar som inte funkar för er!

#3 – Utnyttja plattformens fulla potential

Är det möjligt att sälja via dina sociala medier? Då är det kanske dags att få igång Instagram Shopping? Har vi budget att prova sponsrade InMail på LinkedIn? Kan vi ta fram schysst material till stories? GÖR DET!

#4 – Format, format, format!

Jag kanske är extra känslig just när det kommer till det här men för mig är det också en hygienfaktor som jag tycker att ALLA ska tänka på. Klassiska exemplet är att man jobbar med kampanjer på Facebook & Instagram men inte optimerar sitt annonsinnehåll för de olika placeringarna. Ofta ser man klassika 16:9 eller 1:1 i stories ackompanjerat med en avhuggen (och inte så snygg) text. För mig är detta ett big no no. Anpassa alltid innehållet efter placering – intrycket blir så mycket snyggare!

#5 – Gå live!

Ja detta har ju faktiskt varit i ropet i några år i och med att olika livesändningsappar dök upp. Bambuser, Meerkat och Periscope var några av föregångarna till Facebook och Instagrams lösningar. Video är superstort och vi konsumerar enorma mängder rörlig media idag. Jag tror att utvecklingen kommer gå mer mot live-streams. Många vill se innehåll som ingen annan ännu sett – för det är ju live-formatet helt perfekt. Våga gå ifrån väldigt producerat material till mer “just-nu-material”! En kombination av de båda är top of the line!

#6 – Surfa på vågen!

2019 är året då det är dags att börja dra nytta av virala succéer! Året började med en story om ett brunt ägg som fått fler likes än Kylie Jenners ledande rekord.

IKEA svarar på ett briljant sätt!

#7 – Mät på “rätt” sätt

Jag får ofta frågan från mina kunder vad man egentligen ska mäta i sociala medier. Jag tycker att det är bra att bryta ut bra mätpunkter baserat på vad syftet med inlägget eller kampanjen är. Det är väldigt svårt att optimera för alla resultat i en och samma kampanj/inlägg.

Exempel

  • Mät primärt videovisningar (och varaktighet) i en kampanj med målet att så många som möjligt ska se din video.
  • Mät primärt antal köp (och värdet av dessa) i en kampanj för konverteringar.
  • Mät primärt räckvidd för en kampanj där du vill öka varumärkeskännedom.

När man kört inlägg eller kampanjer med samma mätpunkter är det dags att börja jämföra resultaten. Hur skiljer resultaten? Vad kan det bero på? Kan ni se några mönster? Testa, testa, testa!

#8 – Våga vara mer personlig

Jag tycker att det är sjukt viktigt för företag att de vågar visa mer personlighet i sin kommunikation via sociala kanaler. Givetvis bör man anpassa detta beroende på vilken typ av företag man driver. Det säger sig självt att ett företag som har en väldigt seriös framtoning inte ska vara alltför lajbans i sin kommunikation på sociala medier. Men oftast ges mer utrymme för att prova nya sätt att uttrycka sig via SoMe. Detta gäller också för svar på frågor som inkommer, ta tid att svara på ett personligt och varmt sätt snarare än att ha en lista med generiska svar som återanvänds. Det kommer ge företaget en mer personlig touch – något jag är helt säker på att många konsumenter uppskattar.

Sammanfattning sociala medier 2019

#1 – Stärk förtroendet till ditt varumärke

#2 – Välj dina plattformar med omsorg!

#3 – Utnyttja plattformens fulla potential

#4 – Format, format, format!

#5 – Gå live!

#6 – Surfa på vågen!

#7 – Mät på “rätt” sätt

#8 – Våga vara mer personlig

There you have it – några att mina topp-tips för hur arbete med sociala medier 2019 kan se ut. Lägg gärna dina tankar eller kommentarer och ytterligare tips i kommentarsfältet nedan!

Peace out ✌️

/Annah

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *