Digitala Nyheter

TopPicks v. 23: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans Digitala Nyheter!

Hej på er, vilken dag vi har idag i Malmö! Solen skiner, fåglarna kvittrar och digitala nyheter har det kommit gott om 😍 I vanlig ordning åt vi frukost tillsammans, planerade veckan och diskuterade de digitala nyheterna. Här är vår sammanfattning till er:

Läs vårt senaste blogginlägg: “Lär känna Fanny – vår Google Ads expert”


Google – June 2019 core search algorithm update

Digitala Nyheter

Google gick igår ut med att idag, 3 juni, sker en algoritm uppdatering. Det kommer påverka hur sökresultatet rankas och listas på Google. Keep an eye out! Läs mer.

Google Nest Hub – har nu lanserats i Sverige

Digitala Nyheter

Nest Hub kombinerar både högtalare och pekskärm och gör det ännu enklare att styra ditt hem och ge dig den information du behöver. Läs mer om Google Nest Hub här.

Google Maps – nu kan du se “populära rätter”

Digitala Nyheter

Google Maps har lagt till en “populära rätter”- sektion till restauranglistor, vilket ger dig möjligheten att se en restaurangs mest talade om mat och dryck. Den populära rätterna är placerad i en lista över översikter och finns redan på Google Maps för Android-enheter. iOS-enheter får vänta lite med ska rullas ut under de närmaste månaderna. Läs mer om funktionen här.

Upplev AR – direkt i mobilen

Digitala Nyheter

Det är möjligt att få uppleva AR direkt i mobilen, testa att Googla [shark] eller [panda] så kan du få se ett av djuren i miljön omkring dig! Vi har även sett ett praktiskt exempel av detta från PostNord som i sin app kunde visa hur stort ett paket var innan leverans för att mottagaren skulle kunna planera var det ska stå etc. Läs hela artikeln här.

Twitter lanserar livestream – upp till 4 användare samtidigt

Digitala Nyheter

Nu finns möjligheten att bjuda in upp till 3 gäster för livestream via Twitter. Ett perfekt tillfälle för att till exempel hålla en paneldebatt och vara allmänt kreativ! Läs mer om det här.

Snapchat – samarbete med CNN, National Geographics och ESPN

Idag har Snapchat på sin Discover-platform samarbete med CNN, National Geographics, ESPN och andra väletablerade kanaler. Men Snapchat har även egna TV-serier på Discover-platform. Den populäraste serien, “Endless Summer” har under första säsongen nått 28 miljoner unika tittare.

Snapchat har fått denna siffra genom att ta fram antalet tittare som har någon gång under säsongen sett någon av delarna av “Endless Summer”. Alltså inte antalet för en specifik del av serien. Men hur Snapchat än räknar så är det en yta att täcka för annonsörer. Läs hela artikeln här.

Handla & betala – Direkt i Instagram Stories

Digitala Nyheter

Med tanke på check-out funktionen som nyligen kom till Instagram är vi kanske inte förvånade att det nu kommer en “order” dekal direkt i Stories som innebär att man ska kunna handla och betala utan att lämna Stories. Läs mer om den nya dekalen här.

Veckans Snackis

ICA rullar ut cykelstationer för att få fler att cykla (och komma) till butikerna

Detta tycker vi är väldigt smart och smidigt gjort av ICA. 🌍 De inför alltså cykeldepåer vid sidan av sina butiker för alla kunder som kommer med cykel. De vill göra vardagsmotionen lite smidigare. Cykeldepån är även utrustad med egna laddskåp, pump, tak och servicestation.

Av hälso- och klimatskäl vill vi välkomna fler att cykla till butiken, säger Annika H Schönefeld.

Digitala Nyheter

ICA tänker inte bara ur ett hållbart sätt men också att ge den bästa kundnyttan. Det blir en ökad vardagsmotion och bidrag till klimatet men det kan också locka fler kunder till butiken. Om man ändå vill pumpa sina däck på cykeln kan man kanske passa på att handla på Ica. Läs ICAs uttalande här.


Ha nu en fantastisk vecka, grotta ner er i den digitala världen & dess nyheter och njut av solen! ☀️ / Caroline

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *