TopPicks

TopPicks v.17: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans Digitala Nyheter

Hej på er, valborgsveckan är äntligen här, härligt. Hoppas vi alla får njuta av grillad mat, sol i ansiktet och lite ledighet. Men först uppdateringar om veckan som varit. Idag snackar vi Jumbo – appen som rensar upp efter dig på nätet, AMP – stories, Google bug kan välja orelaterade kanoniska webbadresser som kan påverka indexeringen
och H&M-Home som lanserar digital produkt transparent – funktion.

Läs vårt senaste inlägg: Utlösargrupper i tag-manager

Jumbo – Appen som rensar upp efter dig!

TopPicks

Detta är en app som ger möjligheten för användaren att schemalägga en form av radering av exempelvis sin sökhistorik på Google. Man kan även koppla Facebook & Twitter m.m. Finns idag på iOS, kommer senare på Android.

“Hela tanken med appen är att per automatik snåla på den information vi delar med oss av på nätet. Appen, som nyligen släpptes till IOS och som kommer till Android senare, kopplas ihop med vårt Facebook-, Twitter- och Google-konto”.

Läs hela artikeln här.

AMP – berättelser har nu ett dedikerat avsnitt i Googles sökresultat

TopPicks

Amp stories får en ny egen sektion i Googles sökresultat, gäller i nuläget för resebranschen. Instagram-AMP-berättelser är exakt vad det låter som – Instagram-liknande berättelser som bygger på AMP-ramverket. Man ska kunna länka direkt till en story, precis som vilken annan webbplats som helst.

TopPicks

Läs hela artikeln här.

Google bug kan välja orelaterade kanoniska webbadresser, som kan påverka indexeringen.

Google tweetade i torsdags att orelaterade webbadresser kan ha visats som BreadCrumbs i mobil-läge. I sällsynta fall kan detta även ha förhindrat korrekt indexering. Google sa inte om detta är relaterat till indexeringen, Search Console Report och News bugs som vi har sett under de senaste veckorna.

TopPicks

Google har tyvärr inte gått ut med några åtgärden. Men om du misstänker att dina sidor påverkas kan du se den Google-valda kanoniska URL-adressen genom att gå till din Search Console och ange adressen till din sida i URL-inspektionsverktyget. Läs hela artikeln här.

TopPicks

H&M – visar öppet sin produktion

H&M vill vara helt öppna med vart deras produkter kommer från, genom att bland annat visa vilken fabrik varorna tillverkas i samt hur många anställda aktuell fabrik har.

TopPicks

Camilla Henriksson är kommunikation- och marknadschef på H&M.

” Vi är ett av de första inredningsvarumärkena i världen som lanserar en funktion för produkttransparent information i den här skalan. Genom att vara öppna och transparenta med var våra produkter tillverkas hoppas vi vara en förebild för resten av branschen och hjälpa kunderna att göra mer medvetna val. Vi hoppas våra kunder kommer uppskatta den här tjänsten lika mycket som vi gör, säger Camilla Henriksson i ett pressmeddelande.”

Läs hela artikeln här.


Tack för denna gång, ha nu en fortsatt fin vecka! 🙂 / Victoria

Dela gärna!