TopPicks

TopPicks v.40: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans digitala nyheter! För er som missat det så har TopPicks fått ännu ett format – nämligen på YouTube 🎬. Ni är flera som har önskat att få se våra digitala nyheter i video och nu kan vi äntligen presentera det för er. Vi kommer självklart fortsätta att skriva TopPicks här i bloggen, men månadsvis kan ni nu även se en sammanfattning från oss på vår YouTube-kanal.

Se vår första TopPicks video 👇

Prenumerera gärna på vår YouTube-kanal för uppdateringar. ✔️


Google – testar Contextual Ads

google experimenterar

Google testar nu med att placera annonser i Display-nätverket utifrån matchningen mellan artikeln/webbplatsens innehåll. Ett exempel är att de vill kunna identifiera om ett recept handlar om sötsaker eller mat och därmed kunna hitta de mest relevanta placeringarna för köksverktyg. Anledningen till att de testar detta är att det blir svårare (och svårare att försvara) att använda personlig data för att placera ut annonserna. Läs hela artikeln.

Facebook – döljer likes

facebook döljer likes

För tre veckor sedan i TopPicks skrev vi att Facebook överväger att dölja likes och nu har det lanserats ett test i Australien där de testar just detta. Likes döljs inte för den som publicerat, men dess följare kan inte se hur många. Anledningen till detta är att minska avundsjuka och hetsen att jämföra eller hävda sig mot andra. Lite oklart hur detta kommer påverka företag eller influencers men har inte tagits emot helt positivt. Läs hela artikeln här.

Google Ads – Improved Keyword Recommendations

google-ads

Google Ads har förbättrat sina sökords-rekommendationer. Nu kommer de endast ge sökords-rekommendationer som förväntas driva mer trafik. Läs hela artikeln här.

“Recommendations and optimization score help you prioritize your most impactful opportunities to improve account performance.”

Instagram – testar mörkerläge

instagram mörkerläge


Användare som ingår i betatest-programmet för Instagram och använder versionen 114.0.0.24, bör se att appen automatiskt växlas till det mörka läget, enligt ovan. Vad tycker ni? Det ser ändå rätt stilfullt ut! Läs hela artikeln här.

Google ändrar utseendet – på “Call Only-ads”

call only ads

Googles samtalsannonser får ett förändrat utseende. Detta ska öka användarvänligheten och på så sätt driva fler leads med hög kvalitet till annonsören. Läs hela artikeln här.

Ett Facebook styrt – av tankar och intentioner

“The words you’ve already decided to share by sending them to the speech centre of your brain”, sharing just some of the many thoughts you may have.”

Facebook har köpt upp ett start-up bolag vid namn CTRL-Labs. Företaget har tagit fram ett armband som mäter våra nervcellers aktivitet. Målet är att tjänsten ska utvecklas så att vi kan styra våra enheter med våra tankar och intentioner. Läs hela artikeln här.

Pinterest – får nytt annonsformat

pinterest shop the look

Pinterest rullar ut ett nytt annonsformat samt en helt ny design för företagsprofiler. Nya annonsformatet Shop the Look, kan innehålla flera produkter i en enda annons. Läs hela artikeln här.

Burger King promotar – McDonalds

whopper day

Det här är så fint att se ❤️ Kanske kan vara den enda dagen som en konkurrent promotar och faktiskt ber sina kunder att välja en annan konkurrent framför dem.

Burger King hade en “Whopper free day” i syfte att hjälpa McDonalds med sin årliga insamlingskampanj till barncancerfonden. För varje såld Big Mac eller signaturburgare skänkte McDonalds pengar. Burger King tog alltså bort sin Whopper burgare från menyn och vädjade alla sina kunder att gå till McDonalds istället. Tänk om alla konkurrenter kunde hjälpa varandra likt detta. Läs hela artikeln här.


Ha nu en fantastisk vecka! / Caroline 🙂

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *