TopPicks

TopPicks v.39: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans Digitala Nyheter! Det är inte alltid lätt att hålla sig uppdaterad med allt som händer i den digitala världen, inte ens för oss som jobbar med det varje dag. Därför snackar vi på Topvisible digitala nyheter varje vecka, som vi sedan sammanfattar och delar med oss av till er. Bra va! 🙂 Häng med!

Läs vårt senaste blogginlägg: “Strukturerad Data – för nybörjare”

YouTube Masthead – kommer till TV

YouTube Masthead

YouTubes mest prominenta och attraktiva annonsplats – Masthead – kommer nu att kunna köpas även för YouTube på TV. Antalet tittare på YouTube via TV ökar väldigt starkt så detta har varit efterfrågat av många annonsörer. Finns det intresse går det att ansöka om att vara med i Beta-test. Läs mer här.

Search Console – ny rapport om Strukturerad Data

strukturerad data

Google har implementerat en ny rapport i Search Console för strukturerad data, specifikt “Breadcrumbs”. Rapporten tillåter webbägare att se om “Breadcrumbs” är korrekt formaterat på deras sida och listar sidor som är godkända, icke-godkända eller som har varningar. Läs mer här.

Vad får man annonsera vart?

Digitala nyheter

Vad är egentligen förbjudet att annonsera på? Searchengineland har gjort en låmg lista över förbjudna annonser på sociala och sökplattformar. Allt ifrån Google, YouTube, Bing, Reddit och LinkedIn. Mycket smidigt!

Ni hittar listan här.

Instagram – inför åldersbegränsningar

Digitala nyheter

Instagram kommer att begränsa personer under 18 år från att se inlägg som marknadsför viktminsknings-produkter eller vissa typer av kosmetisk kirurgi. I vissa fall kan inlägg också tas bort helt. Instagram kommer att tillämpa åldersbegränsningen i fall där inlägg inkluderar ett incitament att köpa eller åtföljs av ett pris för en produkt. Läs mer här.

Google Ads – Store visits för alla

Google har nu gjort det möjligt för alla annonsörer att följa konverteringsåtgärden Store Visits när man använder Smart Bidding budgivningsstrategier inne i Google Ads. Google rekommenderar att du integrerar butiksbesök i strategin för smart budgivning för utvalda sök- och shoppingkampanjer. Läs mer här.

Google – förkortar titellängden

google

Google förkortar titellängden i sökning med ~ 5 tecken i genomsnitt. RankRanger visar uppgifter som i genomsnitt har titelavsnittslängden som visas i Googles sökresultat har minskat från 55,3 tecken till 50,9 tecken i genomsnitt. Läs mer här.

Google – sök med en skärmdump

Google kan snart låta dig söka med en skärmdump. En ny funktion som kallas “Smart Screenshots”, ansluten till den senaste versionen av Google 10.61-appen, skapar ett uppdaterat verktygsfält när du tar en skärmdump. Ett nytt val har kommit till – Lens. Genom att välja Lens kan du utföra en sökning, göra optiskt teckenigenkänning (OCR) eller hitta visuellt liknande objekt. Läs mer här.


Ha nu en fantastiskt fin vecka! / Caroline 🙂

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *