TopPicks

TopPicks v. 6: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej, då var det redan dags att ta ett kliv in i februari. Håller ni också med om att januari bara försvann? Imorse var vi ett stort gäng här, alla anställda och tre stjärnpraktikanter. Vi dukade upp ett gott frukostbord med nybakat bröd från
Broder Jakobs i Lund. 

Vi pratade om Instagram-kontot Aningslösa Influencers (veckans snackis, helt klart), Google Search Console och dess nya avsnitt med säkerhetssystem, hur AI vinner över människan, sökannonser direkt i YouTube annonser och Hotel Belloras nya koncept. Häng med i veckans digitala nyheter!

Läs vårt senaste blogginlägg: “Lär känna Anna-Karin Persson”

Google Search Console – nytt säkerhetssystem

Nya Google Search Console har äntligen fått ett avsnitt gällande säkerhetsproblem. I detta avsnitt får du veta om Google hittat några säkerhetsproblem med din webbplats. Du kommer kunna se hackade webbadresser, skadlig kod, vilseledande sidor, skadliga nedladdningar och en hel del mer.

Nedan är en screenshot av hur det kan se ut. Men förhoppningsvis ser du bara gröna rutor och inga fel hittade 🙂 Läs hela artikeln här.

TopPicks

AI vs. Människan – vem vinner?

TopPicks

Artificiell intelligens (AI) utmanar människan i datorspelet Starcraft 2. AI har tidigare vunnit över människan i exempelvis schack, nu utmanas onlinespelen.

AI har för första gången någonsin vunnit mot två professionella Starcraft-spelare. Läs hela artikeln här.

Annonsera med sökannonser – Direkt i YouTubes sökresultat

Det stämmer. Nu kan man annonsera med sökannonser direkt i YouTube’s sökresultat. Det är en nyhet som öppnar upp många nya möjligheter som att nå kunden vid rätt tillfälle i köpresan. Enligt Google har de redan testat detta under ett par månader och sett liknande resultat som i Googles sökresultatet.

Läs hela artikeln här.

Checka ut på Hotel Bellora – välj själv hur mycket du betalar

TopPicks

Checka in på Hotel Bellora i Göteborg samtidigt som du checkar ut från dina sociala medier. På så sätt kan du få en hotellnatt väldigt billigt och spendera tid med den du tycker om! Den så kallade The Check Out Suite är ett hotellrum som är utrustat med den smarta lampan Skärmfri. Denna lampan håller koll på tiden du spenderar på sociala medier och skiftar därefter gradvis i ljuset.

På Hotel Bellora betalar du efter hur mycket tid du spenderar på sociala medier. Checkar du ut helt kan det bli en billig natt. Men om lampan skiftar om till rött så har du lyckats komma upp i fullpris för hotellrummet. Vilket inte är tanken. Syftet är att checka ut från sociala medier och spendera tid med varandra istället. Är du intresserad av att testa? Signa upp dig här.

Samarbetet görs tillsammans med Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän som jobbar förebyggande med digital hälsa för barn, ungdomar och familjer.
Läs hela artikeln här.


veckans snackis

Aningslösa Influencers – hänger ut influencers

Aningslösa Influencers, namnet på Instagram-kontot som det både snackas och skrivs om. Kontot startades i december 2018 men det enda vi vet är att det är två stycken anonyma som driver kontot. Syftet är att öppna upp ögonen hos främst influencers kring flygutsläpp och ge svart på vitt hur mycket koldioxidutsläpp deras flygresor ger.

Det hela började med att 87 influencers skapade en kampanj och gick tillsammans för att tvinga staten att tvinga ner flygandet. De anonyma skaparna av Aningslösa Influencers visar nu upp i deras Instagram-konto att flera av dessa Influcencers till kampanjen själva är en stor del av flygandet.

Veckans Snackis

Kontot har minst sagt fått sin marknadsföring. Det pratas om kontot på TV4, och SVT. Penny Parnevik tar upp frågan i Aftonbladet, Tony Irving och Kisse kommenterar i Expressen.


Tack för denna vecka!
/ Caroline 🙂

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *