TopPicks v35&36: Digitala nyheter

Publicerat av

Nu är hela gänget äntligen tillbaka på kontoret igen och vi fortsätter med att hålla oss, och er, uppdaterade med några av våra digitala spaningar från de senaste veckorna.

Google Voice Assistant kan svenska!

Äntligen kan vi börja prata svenska med Google Voice Assistant, med början i mobilen och inom kort (detta året) även med Google Home. Men redan nu har storföretagen hoppas på tåget och använder sig av Voice Search. Ta reda på vilka som är först här!

Exakt Match i Google Ads utökas

Med Google Ads så finner du en rad alternativ av matchning mot de sökord som du vill annonsera på. Ett av alternativen är “Exact Match” som innebär att sökningen i Google måste vara identisk med ditt valda sökord, detta har nu utökats. Vad innebär nu detta och finns där en chans att dina sökord syns på mer än vad du önskar? Ta reda på det här!

Nu försvinner data från Google Search Console

Google kommer under hösten att ta bort “queries” som anses vara anonyma och är enligt Google då endast ett fåtal användare lämnat in. Anledningen till att Google nu agerar är enligt nyheten “omit these queries from results to protect user privacy” och antalet queries som kommer att tas bort beror helt på sidan och antalet queries som lämnas in.

Läs mer här!

Varsågod – En tredje rubrik och en extra beskrivning i Google Ads!

Under hösten så kommer Google att lansera ett nytt text format (responsiv) för dina annonser som ger dig fler rubriker och fler beskrivningar, men fram tills dess så får du en annan överraskning i ditt Google Ads konto! Standard text annonser ges alternativet att lägga till en tredje rubrik och en andra beskrivningsrad.

Anledning till detta och hur fungerar det egentligen? Läs Marias inlägg här! 

Call-Only Ads för företag!

Efter feedback som Google tagit emot angående samtalstillägg från diverse företag så inför de nu “Call-only Ads” för annonsörer som prioriterar samtal till sin verksamhet. Skulle detta vara någonting för dig eller för din kund? Ta reda på här vart du börjar! 

(Artikeln är publicerad 14 juni, 2018 och inte 2017 enligt rubriken.)

Nya verktyget Video Creation Kit – För dig som vill skapa mobila videoannonser enkelt!

Facebook har nu gjort det lättare för dig som vill annonsera genom video på Facebook och/eller Instagram, lite lättare. Verktyget “Video Creation Kit” hjälper dig att skapa videoklipp genom att konvertera befintliga bilder och text tillgångar till mobil optimerade videoklipp som passar utmärkt för inmatning till webbplatsen, in-stream eller stories. Läs mer här

Över 5,000 “Ad Targeting” valalternativ tas bort i staterna.

För att undvika att det uppstår någon form av diskriminering när du som annonsör ska välja vilka målgrupper som din annons ska rikta sig in på så har nu Facebook (med början i USA) tagit bort över 5,000 målgrupper. Grunden till att problemet uppstått är att målgrupperna missbrukats av bl.a. fastighetsägare som inriktat sig på specifika “demographics”, som enligt Amerikansk lag inte är tillåtet.

Läs mer här

Utöka räckvidden för dina annonser idag!

Med Facebook Marketplace så finns det nu en helt ny marknads för dig som annonsör att synas på! Här finner du möjligheten med att synas lokalt om så önskas och öka räckvidden för just dina produkter eller tjänster i en marknads där kunder aktivt söker.

Vill du lära dig mer hur du annonserar på Marketplace? Klicka här!

IGTV – Inte så framgångsrikt som tänkt?

“Everything great starts small” – CEO, Instagram.

Vi känner väl alla till den populära instagram funktionen “Stories”, använt den själv eller sett de vi följer flitigt använda funktionen för att marknadsföra sig själva, sitt företag eller bara sprida sin vardag.
Men hur har det egentligen gått med den förlängda versionen av “stories” – IGTV?

Är detta en funktion som ditt företag ska satsa på eller är det bara slöseri med tid? Ta reda på här hur det egentligen går för IGTV och om det är någonting som ska implementeras i er marknadsföring.Youtube uppdatering

Youtube’s nya valmöjlighet

Har du också suttit och väntat på att “Skip Ad” alternativet ska dyka upp på en Youtube video så du slipper se reklamen? Detta alternativ kan vara borta på just din favorit kanal. Enligt Youtube så kommer skaparna bakom kanaler som har ett intresse att tjäna pengar på sin kanal få välja om de vill implementera alternativet att tittaren inte kan hoppa över reklamen. Läs mer om beslutet här! 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *