Top Picks V24 – Annonsera med carousel ads på LinkedIn

Publicerat av

Hej alla Top Picks-läsare! Jag heter Johanna och är en av TopVisibles SEO-praktikanter. Är ni redo för en ny omgång av veckans Top Picks? Det får vi hoppas för här kommer en hel påse med Gott & Blandat och lite Kexchocklad. LinkedIn har släppt carousel ads som en ny annonsfuktion. Instagram har avslöljat hur deras algoritm fungerar och lanserar ett nytt sätt att dela innehåll på Instagram Stories. Google AdWords och Google My Business har också kommit med nya uppdateringar. Alltså många spännande nyheter att ta del av!

Go’ och glad läsning!

Carousel ads på LinkedIn

LinkedIn har släppt den nya funktionen carousel Ads för sponsrat innehåll på sin plattform. Carousel ads är ett annons-upplägg som tillåter företag att publicera upp till 10 bilder i samma annons. Annonsen syns i mottagarnas nyhetsflöden på LinkedIn. Mottagarna kan sedan svepa igenom varje bild, vilket gör annonsen till en rolig och interaktiv annonskarusell. Carousel ads tillåter företag att arbeta med storytelling på en ny nivå. Längre historier kan berättas, fler produkter kan marknadsföras och mer kunskap kan delas. Allt detta med en tio-sidors bildserie. Om uttrycket “en bild säger mer än tusen ord” stämmer, så kommer ert företag nu kunna få mer än tiotusen ord sagda.

Hemligheten är ute! Så fungerar Instagrams algoritm

Instagram har länge varit hemliga med hur deras algoritm fungerar, fram till nu! Algoritmen samlar information om Instagram-användares beteendemönster. Därefter skapas ett unikt Instagram-flöde för varje enskild användare, även om man följer samma konton som till exempel ens kompis. Allt algoritmen samlar in och manipulerar ens flöde utefter är helt byggt på personliga faktorer. Det handlar om intresse, hur nyligen saker har hänt samt ens förhållanden till andra konton. Utöver de tre huvudfaktorerna intressen, aktualitet och relation så finns det ytterligare tre signaler som påverkar ordningen i flödet. Det vill säga hur ofta användaren är online och hur lång tid användaren är inloggad, samt hur många användaren följer på Instagram.

Har du ännu mer intresse av Instagram kan jag även rekommendera en av TopVisibles kurser i marknadsföring på Facebook & Instagram. Jag gick själv på den häromdagen, superbra!

Nytt rapportverktyg i Google AdWords

Google AdWords släpper ett nytt verktyg för att skapa rapporter i form av kalkylblad. Det nya rapportverktyget fungerar som en gratis add- on som integrerar data direkt med Google Sheets. Annonsörer tillåts alltså skapa rapporter baserade på AdWords data, dessutom från flera olika konton. Varje rapport kan anpassas för att synliggöra den data annonsören bryr sig mest om, genom att välja vilka kolumner de vill inkludera. Efter att flera rapporter har skapats kan verktyget sedan tillsammans med AdWords filter sammanställa en översikt över alla rapporter som skapats.

Hantera multipla My Business- platser

Nyligen lanserades Googles My Business Agency Dashboard. En instrumentbräda för byråer att enklare och effektivare arbeta med Google My Business. Byråerna kan nu bland annat hantera multipla Google My Business-platser. Utöver den multipla hanteringen av platser har Google Agency många andra features som ni kan läsa mer om här

google my business hemsida

Dela andras stories i din egen Instagram Story

Instagram har infört ett nytt sätt för sina användare att dela innehåll på plattformen. På Instagram Stories har användare nu möjligheten att dela stories de har blivit taggade i. När ens Instagram profil blivit taggad i en story så brukar man automatiskt få en notis om detta. När ni får denna notis kommer ni alltså få möjligheten att dela denna story på eran egen story. Storyn ni delar kommer då även synliggöra och länka tillbaka till den profil ni delade innehållet från. Det här kan även möjliggöra nya arbetssätt för företag med till exempel influencers. Influencern kan då tagga företaget de arbetar med, så kan företaget i sin tur enkelt dela influencerns innehåll i företagets egna story. Denna uppdateringen på Instagram visar verkligen att trenden Sharing is Caring är något som fortfarande ligger i tiden!

Det var alla nyheterna för denna gång, ha en underbar vecka så ses vi!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *