Top Picks v15: Gör sökningar i Google med Emojis

Publicerat av

Vilken underbar dag alla Top Picks-läsare, solen skiner i Malmö och nu får vi hoppas att våren är här för att stanna! Idag fick jag reda på något som i alla fall var en nyhet för mig, nämligen att man kan göra sökningar med Emojis! Utöver den fantastiska nyheten har vi även pratat om Reportrar utan Gränsers häftiga kampanj mot censur med hjälp av “street view” i Google maps , Facebooks stora kris och åtgärder som de fortsätter att rulla ut samt fördelen med strukturerad data. 

Sök med Emojis

Jag anser att jag har ganska bra koll på vad som händer i den digitala världen. Men det händer så mycket nytt hela tiden att man ibland missar något roligt. Jag hoppas att det här är en nyhet för er också, även om det inte längre är en “nyhet”. Man kan nämligen göra sökningar med hjälp av Emojis på Google. Eftersom en bild säger mer än tusen ord tänkte jag demonstrera med en av mina sökningar:

Emojis

Coolt va?

Vilka som rankar högst när man söker med Emojis är svårt att säga men vi misstänker starkt att man åtminstone måste ha Emojin på sin hemsida för att ranka på den. Har du inte Emojis på din hemsida? Testa och lägg till de som kan vara relevanta för ditt företag!

Google Maps “street view” kan bli en kanal i kampen mot censur

RUG (Reportrar Utan Gränser) har startat en kampanj som heter Billboards Beyond Boarders. Med hjälp av Google “street view” har RUG bytt ut bilder/texter på reklamskyltar på kända platser i världen där reportrar blivit censurerade eller ännu värre, mördade i kampen för pressfrihet. Det innebär att RUG kan nå ut till platser genom Google som de inte tidigare kunnat nå. Här är några exempel på hur texterna ser ut på väl valda platser i världen:

 

Moskva, Ryssland

Istanbul, Turkiet

NYC, USA

Att framföra ett viktigt budskap på det här sättet är otroligt kreativt. Men marknadsföraren i mig tänker om det här hade kunnat bli ett nytt sätt att även marknadsföra sitt varumärke? Hade ni kunnat tänka er att marknadsföra er genom Google Maps Street view?

Facebooks kris fortsätter…

Cambridge Analytica-skandalen har blivit en ordentlig kalldusch för Mark Zuckerberg och Facebook. Räknat från februari har Facebooks värde minskat med ca $100 miljarder men även förlorat användare och annonsörer som inte längre har tillit till företaget. För att återfå förtroendet har Facebook redan gjort en del justeringar, vidtagit vissa åtgärder och de försöker bli mer transparenta i deras arbete.

87 miljoner användare kan ha drabbats

Mark Zuckerberg har gått ut med att de kommer meddela alla användare vars uppgifter kan ha använts av Cambridge Analytica. Siffrorna på hur många användare som kan ha drabbats skiljer sig, dock uppskattar Facebook att det kan röra sig om ca 87 miljoner användare. Men risken finns att det kan vara fler än så, enligt den tidigare anställda på Cambridge Analytica, Christopher Wylie. Han menar att det inte är omöjligt att Aleksander Kogan har sparat data från fler och att den datan nu finns lagrad i Ryssland.

Partner Categories stängs ner

Facebook går även ut med att de kommer stänga ner Partner Categories i åtminstone 6 månader. Partner Categories har varit ett sätt för annonsörer på Facebook att få information om användare från en tredje part, när de väljer var de ska rikta sina annonser. Partner Categories är med andra ord data om användare som kommer från källor utanför Facebook. Partner Categories har bara funnits tillgängligt i 7 länder, USA, Tyskland och Frankrike bland andra. Men att stänga ner funktionen är troligtvis ett sätt för Facebook att arbeta proaktivt för att undvika mer kritik.

Därför ska du ha strukturerad data

Strukturerad data innebär inte att du per automatik rankar bättre på Google. Däremot hjälper det Google att förstå vad din hemsida handlar om, vilket i sin tur kan innebära att du får bättre ranking. Framför allt, säger John Mueller från Google, så kommer strukturerad data på din sida innebära att Google kommer förstå och läsa av din hemsida bättre. Det underlättar för Google, så din hemsida visas när relevanta sökningar görs. Vill du lära dig mer om strukturerad data, och hur det kan påverka din hemsida. Klicka här!

Det här blir min sista Top Picks för den här LIA-perioden! Men besök gärna TopBloggen på torsdag och läs mitt sista blogginlägg. Cliffhanger: det kommer handla om en av de växande trenderna just nu som du bör förbereda dig för.

Ha en underbar vårvecka!

 

 

 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *