Top Picks v14: Mobile-first indexering – Läs mer här!

Publicerat av

God morgon alla Top Picks-läsare! Hoppas ni haft en trevlig ledighet och att påskharen var generös. Men nu är det dags för en ny vecka, nya tag och vi har självklart tagit fram nya heta händelser som ni ska ha koll på. Vi börjar med den stora nyheten att Google nu rullar ut mobile-first indexering. I samband med Cambridge Analytica-skandalen håller Facebook på att utveckla ett nytt verktyg som ska säkerställa att personuppgifter skyddas i samband med användandet av Custom Audiences. Vi kommer även presentera statistik kring slösurfande samt alternativ till Adwords under ombyggnaden som kan hjälpa dig spara tid.

Mobile-first Indexering på Google

Nu har Google börjat rulla ut mobile-first indexeringen. Det har länge varit snack om det och en del sidor har redan flyttats men nu verkar det ta full fart. Vad innebär Mobile-first indexering? Det innebär att sidors mobila versioner och dess innehåll är det som kommer påverka hur Google uppfattar en hemsida och därefter rankar den. Tidigare har sidor rankats baserat på desktop-versionen men nu när det sker fler sökningar via mobil känns det här som en logisk utveckling. De sidor som förflyttas till den nya mobile-first indexeringen kommer bli meddelade via Search Console om ändringen. Det här kommer självfallet främst påverka de företag som inte mobilanpassat sina hemsidor.

Mobile-first

Facebook nya verktyg Custom Audiences Permission

Facebook har verkligen haft en svår tid efter Cambridge Analytica-Skandalen och nu verkar det som att de arbetar hårt för att rädda sitt rykte och skydda användare av plattformen. Facebook utvecklar nämligen ett nytt verktyg, Custom Audiences Permission.

Mark Zuckerberg

Det nya verktyget innebär att annonsörer måste ha personernas godkännande innan de laddar upp deras email-adresser till Custom Audiences. Redan nu kan man som användare se vilka sidor som använder ens uppgifter och ta bort sig från oönskade listor i Ad preferences. Men hur det nya verktyget kommer fungera har de inte gått ut med än.

Mobilen har blivit ett starkt verktyg vid tidsfördriv

Vad gör man när man sitter och väntar på bussen eller när det blir reklam på TV? Oftast tar jag upp mobilen och börjar surfa. Men det blir inte ofta bara ett tidsfördriv utan ofta kollar jag inspiration till kvällens middag eller letar present till en vän som fyller år etc. Man gör faktiskt något produktivt och 75% instämmer, mobilen gör oss mer produktiva. 60% upplever dessutom att mobilen hjälper dem att vara mer förberedda. Men enligt Think with Google är det mer än att bara vara produktiv. Över hälften upplever dessutom att det minskar stress och ångest.

Mobile

Ombyggnaden av Adwords har ställt till det för många

det är nog många som tycker att Adwords ombyggnad av gränssnittet kan vara frustrerande. Trots det vågar jag nog säga att det kommer bli riktigt bra och snyggt när det väl är klart. Men för de som arbetar med Adwords på daglig basis kan det nog vara tidskrävande när man inte hittar rätt i funktionerna. Därför har många börjat använda sig av andra verktyg för att kunna arbeta effektivt under tiden. Ett av verktygen är Optimyzr. Vill ni läsa mer om fördelarna med verktyget kan ni göra det här!

Senare i veckan kommer Danni skriva om hur ni kan förbättra er sida inför Googles Mobile-first indexering i topbloggen! Ha en underbar vecka mina vänner!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *