Top Picks v7: Svensk CDO, Facebooks “downvote” och Gen X

Publicerat av

På den här veckans Top Picks har vi pratat om att regeringen för första gången har utsett en CDO (Chief digital officer) för Sverige, Facebook testar “downvote” för kommentarer och vad Generation X söker efter på Youtube. Vi talade även om Chromes nya markering för osäkra hemsidor och hur ögonspårning kan ersätta klickrate.

Sverige får en CDO

Regeringen har utsett en Chief Digital Officer för Sverige, rollen tilldelades Åsa Zetterberg den 15 Januari 2018 efter en överrenskommelse mellan digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) och Statsminister Stefan Löfven (S).

Åsa Zetterberg har många års erfarenhet av digitaliseringsarbete i Sveriges kommuner och landsting och hennes främsta uppgift som Sveriges CDO är att se till att regeringens digitaliseringsstrategi verkställs.

Facebook testar downvote

Just nu testar Facebook en “downvote”-knapp, det innebär att användarna ska kunna flagga Facebook om kommentarer i inlägg är stötande, delar falsk propaganda eller på annat sätt är olämpliga. Facebook är tydliga med att det inte rör sig om en “dislike”- knapp, som tidigare varit uppe för diskussion men fick negativ respons då många ansåg att det skulle förstärka möjligheten till nätmobbing. Downvote visar inte hur många det är som tryckt på knappen och anmält en kommentar och är enbart i syfte att förbättra miljön för användarna, enligt facebook. När/om den kommer publiceras för allmänt bruk återstår att se.

Chrome 68 markerar osäkra sidor

I Juli 2018 kommer nya Chrome 68 och trots att de under många år försökt markera osäkra hemsidor så kommer de med den nya versionen göra dessa ännu tydligare. Det innebär att alla HPPT-sidor kommer markeras med “Inte säker” eller “Not secure”. Chromes förhoppning är att deras markering kommer uppmuntra användandet av HPPTS kryptering och göra weben säkrare för alla.

Generation X gillar nostalgi

Generation X är benämningen på de som är födda mellan 1961 och 1981 (ungefär), även kallade baby boomers. Enligt Think with Google väljer 75% av Generation X kolla på videos och klipp på youtube som för dem är nostalgiska , dvs de vill återuppleva händelser.

Klick kan ersättas med ögonspårning

(Nostalgi gästspelade på Topicks imorse när en i teamet tog med sig en fysisk tidningsartikel till mötet, personen tillhör ironiskt nog Generation X)

Tisdagen den 6 februari i Dagens Industri säger Henrik Eskilsson som är VD för Tobii, det världsledande företaget inom ögonspårning “frågar du vem som helst i branschen så erkänner de att det här med klick inte fungerar”. Anledningen till uttalandet är att vi ofta registrerar annonser även om vi inte klickar in på dem och en stor andel av annonserklicken inte är skapade av människor utan av robotar.

Internetannonsering är en mångmiljardsindustri och de stora jättarna Google och Facebook ser nu möjligheten att använda ögonspårning i framtiden för att mäta vad vilka annonser vi människor registrerar. För att teknologin ska fungera idag krävs dock att mottagaren av en annons har på sig ett par glasögon eller liknande som kan läsa av ögonens aktivitet. Men att Google, Facebook och Apple alla har köpt upp bolag inom ögonspårning kan vara en indikation att det inte dröjer allt för länge innan det blir en ny måttstock.

 

Mer intressanta Topicks kan ni läsa på topbloggen!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *