TopPicks v.38: Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej alla! Då var det tid att presentera de digitala nyheter som vi på TopVisible uppmärksammat under veckan, som vi givetvis vill dela med oss av. I veckans inlägg kan ni läsa bl.a. om Google’s nya satsning på Shopping Image Ads och hur du skapar effektiva “responsive ads” i Google Display!

60% vet inte skillnaden på organiska- & annonsresultat

Vi djupdyker in i en undersökning som det brittiska företaget Varn har gjort på marknaden i UK.
Undersökningen grundar sig till en frågeställning hur många konsumenter som vet skillnaden mellan en annons & ett organiskt resultat vid en sökning efter exempelvis en produkt. Ta del av artikeln här!

Hantera & mät experiment i Google Optimize

Då fler konsumenter använder sig av sök, hemsidor och sociala plattformar för att få mer information om en produkt/tjänst så krävs det en “High-performing site” för att lyckas övertyga, vilket kan vara krävande. Så hur ska man då bemästra denna utmaning? Följ med i tre enkla steg på hur du kan bli bättre på detta!

“Google Images” data i Analytics

Nu blir det tydligare i ditt Analytics konto om du arbetar med Google Images. I tidigare version av Analytics har all trafik som kommit från Google Images, samlats under “google / organic”. Detta har resulterat i utebliven statistik för hur många besökare som kommer till din målsida från “images” i sökresultatet. Ta del av artikeln och uppdateringen som gör din analys av trafik, lite mer specifik.

Google introduces “Shoppable Image Ads”

Visste ni att 1/3 konsumenter som handlar inför högtider söker efter önskade produkter på bilder i sökresultatet? För att möta den upplysning och ge annonsören större chans att imponera på köparen så kommer Google att rulla ut en ny typ av annons. Hur kommer det egentligen att se ut, är detta ett alternativ för er annonsering? Ta reda på det här!

Skapa effektivare (Responsiva) displayannonser

En tid tillbaka så applicerades alternativet för annonsörer att använda sig av responsiva annonser i sökresultatet. Detta för att lätt anpassa sina annonser efter kunden och söktermen och för att visa den bäst möjliga annonsen (enligt Google). För att utveckla detta koncept vidare så har Google tänkt även på bildannonser, som är såklart responsiva. Men hur skapas dessa nya annonser och varför?
Här har du svaret! 

Vi avslutar TopPicks med två stycken ToppTips!

“Google Tests future store openings” – Google My Business används flitigt av de företagare som har fysiska butiker runt om i städer för att vid en sökning lättare hänvisa en konsument exempelvis närmaste butik, öppettider m.m. En uppdatering tillåter nu nya butiker att implementera sin information, men även vilken dag & datum som det är premiär för butiken att öppna!

Läs artikeln här! 

Sist men inte minst så vill vi tipsa er om en ny funktion som rullat ut i Google Ads.

En rad alternativ finns nu tillgängligt för annonsören om hur de ska strategiskt placera sina bud på respektive sökord för att exempelvis synas “Ovanför alla andra annonser” m.m.

Låter inte helt fel att kunna taktiskt planera enligt budget hur mycket man har råd att lägga per sökord och på så vis få en uppskattning vad det skulle kosta!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *