Recap Digital Summit Series – Vad marknadsförare kan lära sig om sociala medier av DJ Khaled & Drake

Publicerat av

Jag vet! Titeln på denna keynoten gav mig inget annat val än att ta plats i publiken för att lyssna på vad den briljante Carlos Gil hade att delge. Med en titel som innehåller både DJ Khaled och Drake, kan man inte bli annat än intresserad. Vad kan dessa världsstjärnor lära oss marknadsförare om hur man kan jobba med sociala medier? Det ska jag försöka återge i denna recap från Digital Summit Series i New York!

Jag och min kollega, tillika vän, Fanny tog oss förra veckan hela vägen till New York för att besöka Digital Summit Series. Efter att vi besökt samma konferens-serie i Seattle förra året, kändes det naturligt att återvända – men denna gång valde vi en något kortare flight. Konferensen pågick under två heldagar och vi fick lyssna till många duktiga talare från företag som LinkedIn, Twitter, Google & The Wall Street Journal. Men mitt absoluta favoritsnack blev det som jag nu ska försöka återge – “What Marketers Can Learn About Social Media from DJ Khaled and Drake” av Carlos Gil på Gil Media. Here goes!

In my feeIings challenge

Carlos inleder med att visa klippet på Instagramkomikern Shiggy, som förra sommaren – genom att skapa en danschallenge – gjorde Drakes nya låt till en viral succé. Videon med Shiggy som dansar har genererat över 200 miljoner views på YouTube och mer än 7 miljoner engagemang på Instagram. Efter Shiggys video började det rulla in content under taggarna #inmyfeelingschallenge och #dotheshiggy. Poängen med att visa detta är enligt Carlos att visa på vilka otroliga möjligheter det finns för varumärken att hoppa på dessa virala trender som uppstår. Men oftast väljer man att låta bli. Varför? Att våga rida på vågen kan innebära succé!

Hur kommunicerar vi som brands på Sociala Medier?

Vidare fortsätter Carlos att ta upp det stora problemet som de flesta marknadsförare som jobbar med sociala medier ställs inför – innehållet får ingen räckvidd. Kanske, menar Carlos, kan en stor del av problemet handlar om att vi inte jobbar på rätt sätt. När vi konsumerar sociala medier vill vi inte se uppmaningar som “swipe up”, “click here” och “learn more” – vi vill kommunicera MED varandra. Diskutera, vara oense, samlas kring ett gemensamt syfte, enas.. Inte matas med envägskommunikation från varumärken.

Personifiera ditt brand

Carlos tar också upp en viktig punkt i sin keynote – vi tycker om att engagera oss med riktiga personer. Det är ett faktum att det är så.

DJ Khaled har inte bara gjort karriär som musikproducent, han är också ett raffinerat Snapchatproffs. Miljontals följer dagligen hans snaps för att ta del av vad han sysslar med. I sina snaps visar han också vilka produkter han använder, vad han äter och dricker, vilka kläder han har på sig. Här kommer punchline:

Genom att ha stenkoll på vad som sägs om ditt brand kan du skapa möjligheter som du annars missar. Alla som nämner ditt varumärke, oavsett om det är positivt eller negativt, ska veta att du har sett det. Det handlar om riktig community management. Missa inte värdefulla chanser att skapa diskussioner med potentiella ambassadörer för ditt varumärke, genom att inte lyssna. Ha stenkoll på dina # och mentions.

Vad vill du uppnå med din närvaro på sociala medier?

En fråga alla som jobbar med sociala medier måste ställa sig är; Varför använder jag de plattformar jag valt och vad vill jag uppnå med dessa plattformar? Man kan knappast finnas överallt, hela tiden. Våga välja bort plattformar som inte fungerar för just ditt brand. Många har fastnat i gamla mönster och glömmer bort att utvärdera syftet med kommunikationen på sociala medier. Sociala medier förändras ständigt och så gör även vårt sätt att konsumera dem.

Gör riktig research på din målgrupp. Vilka är dom, var finns dom och hur konsumerar de sina sociala medier? Ta reda på detta, anpassa din kommunikation, skapa diskussioner och engagemang – och få fler konverterande kunder.

Community is king

Sist drar Carlos av det som känns som essensen i hela hans keynote – community is king. Har man inte ett community runt sitt varumärke i sociala medier – nej, då får man heller inget engagemang i sina sociala kanaler. Du kan ha hur mycket content som helst, men om ingen pratar om det, kommer ingen se det.

Ta hand om ditt community

Community management är dygnet runt alla dagar i veckan. Många företag missar chanser att skapa innehåll och engagemang bara genom att inte lyssna på sina communities. Avslutar denna recapen med ett ultimat citat:

“The key word in social media is SOCIAL”

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *