Google Partner Summit

Google Partner Summit 2017 i New York

Publicerat av

Förra veckan fick vi äran att vara med på Googles globala Partner Summit i New York. Där var 1100 deltagare från 63 länder! Fantastiskt att vara med och träffa andra byråer från Norge, Danmark, Kanada, Japan, Australien osv. De första jag talade med på morgonen var från Australien, en byrå i samma storlek som TopVisible, ungefär samma ålder och intressant nog väldigt lika arbetssätt. Kändes oerhört inspirerande att umgås med ett så internationellt gäng en hel dag!

Friktionslöst

Dagen var självklart uppdelad i flera seminarier och jag tänkte dela med mig av några av mina ”key take aways”. Google brukar gilla att prata om vilka sökord som trendar just nu och jag tycker att de ord som ”trendade” under konferensen var RELEVANT, SNABBT OCH FRIKTIONSLÖST. Framförallt det sista ordet nämndes flitigt, på engelska ”frictionless”.

You have to be relentlessly singleminded about removing friction – Mary Ellen Coe, Chief of Marketing Solutions, Google

Huvudbudskapet till oss var att vi måste hjälpa våra kunder förstå och införa att deras köpprocesser måste följa just dessa 3 bud-ord. Vi som konsumenter har nästintill inget tålamod och vill ha svar direkt. De beskriv konsumenter som ”välinformerade, krävande, otåliga”.

Google partner summit

Sökningar som har att göra med snabba leveranser och information nu ökar!

De nämnde ”wow-effekten” och det betyder att om en kund någonsin fått en riktigt bra upplevelse online (det kan vara en smidig utcheckning, trevligt bemötande eller helt enkelt bra laddtid) så kommer det vara måttstocken mot alla andra. Så första hemläxan: kolla upp marknadsledaren i din bransch och ”inspireras” av dem! När sa du senast ”Wow” som konsument? Varför sa du ”wow”? Applicera nu detta till din egen webbplats/app!

Självklart nämndes mobiler

Mobilanvändande nämndes också flitigt – konsumenter vill kunna handla via mobilen men tvekar eftersom det ofta känns krångligt. Gör istället som Dominos Pizza – de införde 15/16 olika sätt att kunna beställa pizza på. Allt för att kunden skulle känna att det var enkelt. Hur gick det för Dominos? Jo, det ledde till en dramatisk ökning av beställningar från mobiler, närmare bestämt mer än hälften av onlinebeställningar var från mobila enheter.

 

Google partner summit 2017

Dominos ökade sätten man kan beställa på och självklart ökade antalet beställningar!

 

Det bästa seminariet hölls av Maya Shankar, Head of Behvaioural Science på Google. Detta handlade om varför vi tar de beslut vi gör – och vad vi kan göra för att påverka dessa beslut. Det var en viktig påminnelse om att göra AB-tester och verkligen fundera igenom våra ordval.

Google partner summit beavioural science

Vilket bonuskort fungerade bäst tror ni?

Maya visade många exempel, titta på det ovan. Två olika klippkort men egentligen samma prestation som krävs av kunden – de måste få 8 stämplar innan de får en gratis biltvätt. Det som fungerade bäst var det till höger eftersom kunden då upplevde att de “fick” två stämplar “gratis”.

Sista seminariet som jag vill lyfta fram handlade om Attribution. Det kommer att komma spännande nya funktioner här som kommer hjälpa oss att förstå kundens resa ännu bättre. En genomsnittlig B2C-kund har 6-7 beröringspunkter innan de tar sitt beslut. En genomsnittlig B2B-kund har 12 beröringspunkter. Var kan vi anpassa oss för denna upplevelse? Kan vi Ändra buden på steg 4? Kan vi skapa smartare remarketing-listor? Ska vi ha en till Video-annons efter steg 5 i processen? Jag tror vi kommer lära oss oerhört mycket i detta område!

Avslutningsvis vill jag klistra in en bild från Advertising Week som jag också passade på att besöka:

New York Advertising Week

Uppmuntra allas unikhet!

Stort tack till Google för en fin konferens!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *