Bild på Google i Ipad och Facebook i telefon

Top Picks V16 – Facebook 3D drawing feature och har Cambridge Analytica skandalen påverkat dig?

Publicerat av

Hej allihopa!
Här kommer mitt första Top Picks inlägg, har ni missat vem jag är så ser ni presentationen av mig själv här. Jag ska försöka förse er glada läsare med alla möjliga härliga nyheter! Trevlig läsning!

Facebook 3D drawing feature och Cambridge Analytica

Facebook står fortfarande i rampljuset efter sin stora skandal, är du orolig över att Cambridge Analytica kan ha fått tag på information om dig? Nu kan du kontrollera detta på egen hand. Under veckan har Facebooks användare fått information i sitt flöde om huruvida deras data blivit delad eller ej. Har du missat informationen kan du kontrollera här om dina uppgifter blivit delade med Cambridge Analytica.

Det händer även positiva saker på Facebook som vill göra sin funktion Stories mer attraktiv genom nya tillägg. Nu kan du göra Boomerangs även i Facebook stories, eller varför inte prova deras nya 3D drawing feature? Med detta verktyg kan du rita i 3D i en bild eller video där ditt eget lilla konstverk fäster sig på en viss plats och stannar där oavsett hur man rör kameran. Det här var klurigt att förklara så här får ni se när jag testar verktyget.

Video på Facebooks nya 3D drawing tool.

 

Google underlättar för både annonsörer och användare

Nu ska Google göra det ännu lättare för oss att hitta vad vi söker efter. I Chrome dyker nu temabaserade förslag på sökningar upp under sökrutan vilka är baserade på tidigare sökningar. Ett exempel är att om du tidigare sökt på camping får du nu förslag på olika camping-relaterade sökningar.

Bild på Googles temabaserade sökfunktion

Gillar du genvägar? Nu kan du lägga till Google Search Console som en genväg i Googles appar (de nio prickarna i högra hörnet på startsidan), smart va!

En annan nyhet som du kan se i mobilen är att längst ner i sökresultaten byter man inte längre sida för att se resten av resultaten utan nu heter det “fler resultat”. Detta är en funktion Google testar och på detta sätt kan du fortsätta scrolla i all oändlighet och annonser syns precis som vanligt högst upp och längst ner på sidan. Vill du ha hjälp med att annonsera på Google så ta kontakt med oss eller kolla in vilka spännande kurser vi erbjuder! 

Bild på Googles nya sätt att visa resultat, fler resultat

Det var många Google nyheter idag men här kommer den sista.
Google har lanserat ett nytt verktyg i AdWords som heter Reach Planner. Detta verktyg gör att annonsörer kan förutsäga frekvens och räckvidd för sina annonser på YouTube och andra Googles video partners i över 50 länder. Berätta för Reach Planner vilka marknadsföringsmål, annonspreferenser och budget du har så kommer den att rekommendera vilket som är det mest effektiva annonsformatet för att nå olika målgrupper.

 

Nytt spännande sätt att ge konsumenten relevant reklam

Planerar du en resa till New York? Då kan du kanske få se American Express nya reklamkoncept, de satsar nämligen på att använda taxibilar som GPS baserade reklampelare.
AMEX samarbetspartners ska få möjlighet att annonsera på taxibilarnas tak och annonsen för exempelvis en butik visas när taxin kör i närheten av butiken. För konsumenten innebär det att reklamen kommer till dem och de får annonser som är relevanta just på den plats de befinner sig på. Finns ingen AMEX-kopplad butik i närheten kommer det istället att visas en kampanj om området taxin kör i, till exempel “Don’t Columbus Circle without it” vid sidan av AMEX loggan.

Bild på taxibilar i New York, American Express reklam

Det var allt för mig för denna gång, nästa vecka återkommer jag med ännu fler härliga nyheter. Har du tråkigt i väntan på nästa inlägg kan du leka med Facebooks 3D drawing tool men jag tyckte nog att funktionen hade lite förbättringsmöjligheter.
Ha en härlig helg!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *