Välkomna tillbaka till veckans digitala nyheter! Den här veckan kan du bland annat läsa om hur Starlink aktiverats i Ukraina, Super Bowls mest sedda reklamfilmer och Facebooks lansering utav reels. Det och mycket mer kan du läsa om i veckans Toppicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Elon Musk aktiverar Starlink i Ukraina
- 2 Meta inför Reels på Facebook
- 3 Nu lanseras YouTube Analytics
- 4 Metaverse tillåter barn i virtuella strippklubbar
- 5 Så mycket växte E-handeln 2021
- 6 YouTube har utsett de bästa Super Bowl-reklamfilmerna
- 7 Feber överger Google Analytics
- 8 Reface, en viral app för ansiktsbyte från Ukraina informerar sina användare om kriget
Elon Musk aktiverar Starlink i Ukraina
Elon Musks rymdbolag SpaceX jobbar med att förse världen med ett nytt slags supersnabbt bredband. Bredbandet styrs ifrån så kallade Starlink-satelliter och gör det möjligt att surfa utan fiberkablar. Space X har tusentals av satelliterna i omloppsbana runt jorden.
I lördags twittrade Ukrainas vice premiärminister Mykhailo Fedorov direkt till Elon Musk och bad honom att förse landet med internet via Starlink. 10 timmar senare kom svaret från Elon Musk “Starlink är nu aktiverat i Ukraina. Fler terminaler är på väg.” Tack vare att de nu aktiverats så skulle satelliterna kunna hålla Ukraina online även om landets internetinfrastruktur skulle ta skada av de ryska attackerna.
Läs mer här.
Meta inför Reels på Facebook
Meta fortsätter sin kamp mot Tiktok. Reels har sedan ett tag varit tillgängligt för ett begränsat antal Facebook-användare men nu utökar företaget användningen till ytterligare 150 fler regioner.
Då populariteten av kortformat videoinnehåll har ökat drastiskt så hoppas Facebook kunna dra nytta av att utöka det ännu mer. Genom en ny Reels-skärm med nya kreativa verktyg överst i användarflödet ska fler uppmuntras till att skapa Reels på plattformen.
Läs mer här.
Nu lanseras YouTube Analytics
Youtube har visat upp nya funktioner när det kommer till att analysera sitt innehåll som ger användare en djupare insikt i hur deras innehåll presterar.
Monetarisering har på senaste tid blivit ett av YouTubes stora fokus, med syfte att stå emot konkurrensen från TikTok. Som för tillfället inte erbjuder en jämförbar process för att monetarisera sitt material. Med dessa nya funktioner kan användare, speciellt stora stjärnor tjäna mer pengar på att posta sina videor på YouTube istället för på TikTok.
Läs mer om hur det funkar här!
Metaverse tillåter barn i virtuella strippklubbar
En Metaverse-app kritiseras nu för att den tillåter barn gå in på virtuella sexklubbar. Under en utredning av BBC framkom det att en forskare som uppgav sig för att vara 13 år gammal kunde få tillgång till en virtuell sexklubb. Forskaren ska även ha kontaktats av av flera vuxna män i appen.
“Det är barn som utsätts för helt olämpliga, verkligen otroligt skadliga upplevelser,” sa Andy Burrows, chef för onlinesäkerhetspolicy vid National Society for the Prevention of Cruelty to Children.
Läs mer om utredningen här.
Så mycket växte E-handeln 2021
E-handeln fortsätter att växa. Postnord har sammanställt hur det gick för e-handelsbranschen i sin “E-barometern Årsrapport 2021”. Rapporten visar att e-handeln växte med 20 procent under förra året och omsatte totalt 24 miljarder kronor. Detta betyder att e-handeln nu står för 16 procent utav den totala detaljhandeln.
Här kan du läsa mer om årsrapporten!
YouTube har utsett de bästa Super Bowl-reklamfilmerna
Har du sett reklamfilmerna från årets Super Bowl? Nu är vinnarna av Super Bowl AdBlitz 2022 utsedda. Super Bowl AdBlitz utser varje år vilka som är de mest sedda Super Bowl-reklamfilmerna på YouTube.
I år kammade Amazons reklamfilm om Alexa hem priset. Kändisparet Scarlett Johansson och Colin Jost var i huvudrollerna och visningarna har redan överstigit 68 miljoner.
Se hela listan samt alla reklamfilmerna här!
Feber överger Google Analytics
Feber överger Google Analytics till förmån för Plausible. Största anledningen säger dom är att myndigheter börjat tycka att det inte är okej att spåra besökare, speciellt inte utan ett aktivt godkännande. Plausibles grundidé är att leverera statistik som inte på något sätt hanterar personliga uppgifter.
Är detta början på en trend att ersätta google analytics med andra alternativ? Läs mer här!
Reface är en populär app för ansiktsbyte som utvecklats i Ukraina. Appen jobbar nu för att meddela sina 200 miljoner globala användare om Rysslands invasion av landet. När appen öppnas visas det bilder av civila som tar skydd i kriget. Till bilden finns en bildtext som beskriver det som ett bevis på Rysslands attack mot Ukraina.
Förutom att informera om kriget så är alla videor som nu skapas i appen vattenmärkta med den ukrainska flaggan och hashtaggen #StandWithUkraine.
Läs mer här.