Tjena!
Välkommen till en ny härlig vecka med spännande digitala nyheter! Vi håller koll på den digitala världen för att ge dig de allra senaste uppdateringarna.
Den här veckan tar vi bland annat upp att TikTok lanserar nya ljuskänslighetsvarningar, Facebook lanserar nyhetsflöde i UK, Google Search Console släpper förbättrade funktioner och marknadsföringsexperter delar med sig om tips hur du håller motivationen uppe i vinter!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Facebook lanserar nyhetsflöde i UK i januari!
Nya och förbättrade funktioner i Google Search Console
I Google Search Console har det nu uppdaterats med lite härliga funktioner.
- Totalt number av “requests” som görs när Google Bot läser av (crawlar) sidan.
- Dessa grupperas efter svarskoder (200,404,301 osv), vilka filtyper som crawlas (HTML, bilder, videos osv.).
- Detaljerad information om “Host Status” om Google bot stött på några problem den senaste tiden med att läsa webbplatsens innehåll.
- URL-exempel på vilka sidor som lästs av (crawlats) av Google Bot.
- En tidslinje med samtliga detaljer ovan och lite till, som redovisar när dessa uppstått och hur crawlingen genomförts undertid.
TikTok lägger till nya ljuskänslighetsvarningar!
TikTok samarbetar med ett antal olika epilepsiorganisationer runt om i världen för att sprida information om epilepsi i allmänhet. Under de kommande veckorna kommer TikTok lansera en ny funktion för användarna. Funktionen innebär att man kan få varningar om en video har potential till problematiska effekter som kan utlösa ljuskänslig epilepsi. De här inställningarna för ljuskänslighet kan man ändra på när man vill. Vilket viktigt initiativ!
11 tips om hur du lyckas vara produktiv i vinter!
År 2020 har varit ett utmanande år på många sätt i och med den rådande situationen. Nu har marknadsföringsexperter samlat ihop 11 smarta tips till hur du håller dig kreativ och motiverad i vinter. Oavsett om du letar efter återhämtning eller vill ladda om energin till nästa år kan de här förslagen vara värdefulla insikter för dig!
Facebook ger 3 tips om hur du förbättrar din strategi för videoinnehåll
Facebook delar med sig av 3 strategi-tips för ditt videoinnehåll som är värda att överväga i din process.
- Lägg till en kort förhandsvisning i början av ditt videoklipp.
- Du bör skapa videos i form av vertikal visning.
- Maximera engagemanget genom att svara på dina kommentarer på dina poster.