Välkommen tillbaka till veckans TopPicks, en sammanfattning av de senaste digitala nyheterna inom branschen!
November närmar sig sitt slut (vart tog tiden vägen??) och vi tar klivet in i December med ett gäng nya digitala nyheter! Idag kan du läsa om bland annat: Googles nedlagda lansering, Youtubes nya funktion Search Insights och att Hubspot äntligen finns på Svenska! Det och mycket mer kan du läsa om i veckans digitala nyheter!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Google Mobile-First Index – inte redo att lanseras!
- 2 Instagrams Ctrl-C strategi av TikTok fortsätter!
- 3 Page Insight – Ny lansering hos Microsoft Bing
- 4 Youtube ger kreatörer mer information om användarnas sökningar!
- 5 Instagram Hashtags – Ny rapport går emot tidigare studier!
- 6 Googles November 2021 Core Update – hur har det gått?
- 7 Digital Julmarknad-Snapchat öppnar virtuella Holiday Stores!
- 8 Nu finns HubSpot på svenska!
Google Mobile-First Index – inte redo att lanseras!
Nu undrar du kanske vad Googles Mobile-First Index handlar om? Jo, mobiltelefonens användning har ökat något otroligt de senaste åren och, i många fall, har den ersatt datorer i det dagliga användandet av Googles sökfunktioner. Därför har Google sedan 2016 arbetat med att uppdatera sina algoritmer för att prioritera hemsidor som är mobilanpassade bland sökresultaten. På så vis ska användarna, som utgår från sina mobiltelefoner, få bättre sökresultat och användarupplevelse!
Men hur har det nu gått med den här uppdateringen? Initialt var det tal om att total slopa allt innehåll från desktop i rankingen, och helt fokusera på mobilversionens kvalitet i avgörandet av rankingen – alltså Mobile-First Index. Men det lades sedan på is, fick ett nytt lanseringsdatum Mars 2021 (och det blev ju uppenbarligen inte av) och nu meddelar Google att hela projektets lansering har pausats.
Alltså, i nuläget vet vi inte när (om?) Google kommer gå över till 100% Mobile-First Index. Men med tankte på hur mobiltelefoner får en allt mer betydande roll i vårt dagliga liv, är nog uppdateringen inte långt borta!
Läs mer om Google Mobile-First Index här!
Instagrams Ctrl-C strategi av TikTok fortsätter!
Ännu en vecka, och ännu en uppdatering från Instagram som kolpierar från TikTok! I ett försök att vinna tillbaka de unga användarna, som blir allt färre på plattformen, har Instagram nu valt att återigen efterlikna TikTok. Det är nu inte så konstigt, TikTok har ju tagit världens ungdomar med storm med sitt kvicka och underhållande video content. Klart man blir inspirerad av det?
Så vad innebär denna nya uppdateringen från Instagram? Utvecklingen av plattformen ser nu ut att gå mot ett mer blandat all-in-one flöde som innehåller; Stories, bilder, Reels och videor. Lite väl rörigt kanske? Men helt klart en strävan efter att efterlikna det flöde som TikTok erbjuder, för att på så vis tilltala de yngre målgrupperna.
Instagram har inte själva bekräftat ryktena ännu, men den senaste uppdatering av Stories talar sitt tydliga språk. Numera kan Stories vara hela 60 sekunder långa, precis som Reels. Alltså, klippen kommer inte längre delas upp i 15 sekunders sektioner, utan kommer visas i sin helhet (60 sekunder). Du kan läsa mer om Instagrams Story uppdatering här. Helt klart tyder detta på att mycket av de olika content formaten på Instagram blir allt mer lika. Med andra ord, ett mer videofokuserat flöde är i antåg!
Låter detta intressant? Då kan du läsa mer om Instagrams framtida uppdateringar här!
Page Insight – Ny lansering hos Microsoft Bing
Vi har lite digitala nyheter från Microsoft Bing. Sökmotorn har nu lanserat Page Insights på sökresultatsidan för att optimera användarupplevelsen ytterligare! Men vad är Page Insights? Jo, bland alla Bings sökresultat finns det nu uppe till höger en liten ikon av en glödlampa. Genom att hovra över ikonen får användaren en sneak-peak av vad länkens landningssida innehåller, för att på så vis kunna avgöra om den innehåller relevant information. Smidigt, eller hur?
Till en början finns funktionen endast på desktop, eftersom den kräver en del skärmutrymme för att visa all information. Till exempel, innehåller Insight funktionen även förslag på andra relevanta sökrelsuat som användaren kan utforska.
Läs mer om Microsoft Bing Page Insight här!
Youtube ger kreatörer mer information om användarnas sökningar!
Alla Youtube kreatörer se hit! Nu kommer en ny uppdatering för er. Just nu håller Youtube på att testa en ny Search Insight funktion som kommer ge kreatörer en bättre inblick och förståelse för vilka typer av sökord eller fraser tittarna använder, både för din egna kanal men också mer generella. Dessutom, kommer Search Insights även innehålla data på “Content Gaps”. På så vis kan du som kreatör hålla koll på vad för typ av populära sökord dina videos inte matchar och anpassa ditt innehåll därefter.
Helt klart värdefull information när det kommer till att planera framtida content för din Youtube kanal! Än så länge testas bara funktionen, men kommer med största sannolikhet finnas tillgänglig via Youtube Analytics inom en snar framtid.
Läs mer om Youtube Search Insights här!
Det här med Hashtags har länge varit en omdebatterad fråga. Ska man använda dem eller inte? Många eller få? Relevant eller random? Svaret på frågorna varierar beroende på vem du frågar. Till exempel menar Instagram själva att användare bör satsa på 3-5 relevanta hashtags och tidigare forskning argumenterar för att ju färre desto bättre. Så, hur ska du egentligen tänka när det kommer till hashtags?
I en studie av Later, som har studerat 18 miljoner flödesinlägg på Instagram, visar resultaten på att fler hashtags ger det bästa resultaten! Speciellt pekar studien på att fler hashtags inte bara genererar större räckvidd, utan dessutom mer engagemang. Med det sagt, är det inte meningen att du nu ska börja överproducera hashtags i alla dina inlägg! Alla branscher, företag och målgrupper skiljer sig åt, och i en nischad bransch kan färre hashtags passa bättre. Det handlar om att testa sig fram och se vilken strategi som passar ditt konto bäst!
Läs mer om rapporten för Instagram hashtags här!
Googles November 2021 Core Update – hur har det gått?
I förra veckans digitala nyheter pratade vi om Googles senaste uppdatering: “The November 2021 Core Update”. Nu har det gått en tid och det finns en hel del siffror att kika på, eftersom flera olika företag valt att dela med sig av sin data och sina åsikter om uppdateringen. Majoriteten menar att uppdateringen hade en stor effekt initialt, men att den senare har avtagit. Framförallt är datan betydlig mer labil jämfört med den uppdatering som gjordes i juni 2021. Företagen som har delat med sig av data och feedback är: Semrush, RankRanger, SISTRIX, seoClarity.
Läs mer om deras åsikter kring Googles Core Update här!
Digital Julmarknad-Snapchat öppnar virtuella Holiday Stores!
Coca-Cola, Walmart och Amazon Prime Video är några av de kända företagen som tillsammans med Snapchat har öppnat upp virtuella butiker inför högtiderna. I samband med Black Friday lanserades sex stycken augmented reality (AR) upplevelser.
Dessa AR:s finns tillgängliga via Lens Carousel och under “For You” i Lens explorer. Målet med denna lansering är att utvidga bryggan mellan e-handel och sociala medier, och göra det möjligt för företagen att ytterligare interagera med sina kunder.
Läs mer om Snapchats AR butiker här!
Nu finns HubSpot på svenska!
Äntligen finns HubSpot’s interface tillgängligt på svenska, finska och polska. Helt fantastiskt tycker vi, eftersom det kommer göra verktyget ännu mer användarvänligt (om det ens är möjligt!). För de som arbetar i samma konto med flera länder kommer det bli enklare för användare att anpassa sitt språk till sitt eget modersmål. Inom kort kommer även HubSpots knowledge base finns på alla språk.
Du har väl inte missat att Inbound Marketing is the way to go inom digital marknadsföring? Topvisible är certifierade HubSpot Partners och hjälper kunder globalt med allt från Inbound Marketing, leadsgenerering och Marketing Automation till CRM-lösningar.
Tveka inte på att kontakta oss om du är nyfiken på mer information om Hubspot!