Ny vecka, vilket betyder nya digitala nyheter! November har anlänt och vi kickstartar månaden med ett helt gäng utvalda TopPicks. Denna vecka kommer du att få läsa om bland annat; Googles uppmaning att skifta till GA4, Facebooks namn-avslöjande och att Instagrams ger alla användare tillgång till länkfunktionen i Stories. Slutligen, vad vore digitala nyheter utan att också nämna några uppdateringar från Google!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Nu är det dags – Google uppmanar alla att börja använda GA4!
- 2 META – Facebooks nya namn… eller?
- 3 Instagram nyhet – Alla användare får tillgång till länkdelningsfunktionen!
- 4 Google ökar integritetssäkerhet och kontroll för barn och ungdomar!
- 5 LinkedIn lanserar nya funktioner för företagssidor!
- 6 Google lanserar ny erbjudandefunktion i shoppingfliken!
- 7 Nästan 10 miljarder dollar – Sociala media plattformarnas förlust!
- 8 John Mueller förklarar Googles “nya” Title Link
- 9 Nya uppdateringar för Adobe Photoshop Elements och Premiere Elements 2022!
Nu är det dags – Google uppmanar alla att börja använda GA4!
Dagen är nu kommen, Google meddelar att de vill att alla användare av Google Analytics ska skifta över till att använda den senaste versionen: Google Analytics 4 (GA4). Alltså gäller det att sätta igång direkt för att från och med idag samla in data till det nya analysverktyget!
Även om vissa funktioner är sig lika, erbjuder GA4 många nya mätverktyg. Till exempel har vi i tidigare digitala nyheter berättat att du i GA4 kan se din ranking på ett visst sökord, samt vilka sökord som genererat klick. Ni som har varit inne i GA4 och kollat runt har också sett att layouten och titlarna också skiljer sig en en hel del från gamla Google Analytics. Självklart förstår vi att det inte är lätt att ändra på gamla vanor, och hjälper dig mer än gärna komma igång med GA4, hör av dig till oss här!
Vill du läsa mer om Googles tips för att komma igång med GA4 klicka här!
META – Facebooks nya namn… eller?
Bildkälla: https://about.facebook.com/
Hur var det nu kring det här med att Facebooks ska byta namn? I förra veckans digitala nyheter berättade vi om att Facebook planerade att avslöja namnet under samma vecka, och det gjorde dem. Det nya namnet är nämligen “Meta”. Däremot är det alltså inte den populära sociala media plattformen Facebook som byter namn utan moderbolaget. Nu är det alltså “Meta” som kommer stå som huvudägare av bland annat plattformarna; Facebook, Instagram och WhatsApp.
Som tidigare nämnt är detta en del av Facebooks strategi för att förändra bilden av att endast vara ett sociala media företag. Det verkar även som ett försök att dra uppmärksamhet från den pågående krisen kring deras hantering av hatiskt innehåll. Mark Zuckerberg har stora planer för att skapa ett “Metaverse”, en virtuell värld där användare ska både kunna jobba och spela. Det blir spännande att se vad Meta kommer visa upp framöver!
Instagram nyhet – Alla användare får tillgång till länkdelningsfunktionen!
Nu har det äntligen hänt, som vi har längtat! Givetvis pratar vi om att Instagram nu har gjort det möjligt för alla användare, oavsett följarantal, att använda och dela länkar i Stories. Tidigare har denna funktion endast varit tillgänglig för konton med ett visst antal följare. Nu menar Instagram att de vill ge alla användare möjlighet att dela med sig av värdefullt och intressant innehåll.
Självklart innebär detta fantastiska möjligheter för mindre konton. Nu kan alltså även mindre företag direktlänka till sina hemsidor, tjänster och produkter i Stories. Vilket i sin tur kan leda till ökad trafik på webbplatsen!
Kort sagt är mycket som händer på Instagram nu. Bara i förra veckans digitala nyheter berättade vi om den nya uppdateringar Instagram Collabs. Vi är supertaggade på att prova alla nya funktioner!
Om du är lika taggad som vi så spana in denna artikel för att lära dig mer!
Google ökar integritetssäkerhet och kontroll för barn och ungdomar!
Google meddelar att de nu vidtar fler åtgärder för att erbjuda barn och ungdomar mer säkerhet och integritet, genom utökad kontroll. Nu presenteras en ny policy där Google erbjuder familjer med barn under 18 år möjligheten be om att få bilder på barnen borttagna från sökresultat på Google. Med de utmaningar som barn och ungdomar möter i dagens digitala samhälle, menar Google att det är viktigt att de får den stöttning och beskydd som behövs.
Läs mer om hur det fungerar här!
Det är inte bara på Instagram det händer grejer, även LinkedIn lanserar lite nya uppdateringar! Bland annat så adderar de nu en “Primary Workplace” display funktion för din företagsprofil. Här kan du berätta huruvida ditt företag erbjuder anställda att jobba hemifrån heltid, deltid eller om ni ständigt är på plats på kontoret. På så vis kan du och ditt företag vara mer transparenta om hur ni arbetat, vilket även kan locka potentiella anställda att söka sig till just er arbetsplats!
En annan uppdatering gäller funktionen “My Company” som lanserades i början av det här året. “My Company” fliken har gjort det möjligt för företag att nyttja sina anställdas engagemang på plattformen. När något nytt har publicerats på företagssidan får anställda en notifikation och uppmuntras direkt att dela innehållet via sin egen profil, vilket är fördelaktigt eftersom individprofiler driver mer engagemang än företagsprofiler. Nu optimeras denna funktionen ytterligare!
Läs mer om alla de senaste LinkedIn uppdateringarna här!
Google lanserar ny erbjudandefunktion i shoppingfliken!
En ny Google uppdatering för alla e-handlare! Nu adderas den nya funktionen erbjudande (“deals”) i shoppingfliken och i Google Merchant Store för att göra det enklare för företag att nå ut med sina erbjudanden. Tidigare har Google meddelat uppdateringen “Deals related to you search” i SERP:en, som innebär att vid sökningar på ord som rabatt, rea eller blackfriday kommer alla annonser som markerats med erbjudandefunktionen att visas under fliken. Nu finns alltså erbjudanden (“deals”) med i menyn på shoppingfliken, och information om huruvida ditt företag är behörigt för markeringen finns nu tillgänglig i Google Merchandise Center.
En perfekt uppdatering inför de kommande högtiderna tycker vi! Dessutom utökar Google nu även sitt samarbete med Shopify och WooCommerce för att bredda visningsmöjligheterna för annonsörer!
Läs mer om uppdateringarna här!
Nästan 10 miljarder dollar – Sociala media plattformarnas förlust!
Som många av er säkert redan vet så har Apples uppdatering av policyn ATT (App Tracking Transparency), som kräver att appar frågar om användaren vill bli spårad eller ej, ställt till det för många företag. Inte minst sociala mediar plattformar och deras appar. Nu visar undersökningar att den förlorade datan har kostat plattformarna Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter och Youtube närmare 9.85 miljarder dollar. Bland de värst drabbade är Facebook och Snapchat. Apples ATT policy innebär att många av plattformarna behöver bygga om mycket av sina marknadsföringsfunktioner från grunden och hitta nya sätt att annonsera mot användarna.
John Mueller förklarar Googles “nya” Title Link
Nu bekräftar Google att de har döpt om Meta Title/PageTitle till Title Link. Googles John Mueller försöker i en intervju förtydliga vad som är viktigt att tänka på vid titel-länkar i SERP:en. Bland annat säger han att:
“It’s not a critical issue if the title that we show in the search results (we call these title links nowadays), if that doesn’t match what is on your page, from our point of view that’s perfectly fine. […] But essentially your page is what we use as a basis for the rankings. […]”
Han fortsätter sedan med att bagatellisera många av de frågor som ställs. Bland annat gällande företagsnamnet i titel länkarna, och menar att algoritmen är bra på att avgöra vad som är bäst. Enligt Mueller är den största rankingfaktorn baserad på sidans kvalitet och att titeln-länken spelar mindre roll i det stora hela.
Däremot håller inte alla med Mueller i detta påstående. Tvärtom pekar många SEO experter och undersökningar på att titel-länkar spelar en större roll än vad Mueller medger!
Nya uppdateringar för Adobe Photoshop Elements och Premiere Elements 2022!
För dig som älskar att skapa visuellt innehåll kommer här en riktigt spännande nyhet! Nu avslöjas de nya uppdateringarna för 2022 på Adobe Photoshop och Premiere. Med hjälp av uppdateringarna kommer du kunna ta dina bilder och videos till en helt ny kreativ nivå. Tack vare Adobe Sensei AI technology är uppdateringarna så effektiva att du ofta bara behöver ett klick för att förändra din bild.
I Adobe Photoshop Elements 2022 kommer bland annat en funktion som gör att du kan omvandla dina foton till konstverk. Bland de olika alternativen har inspiration från några av världens kändaste konstnärer hämtats!
I Adobe Premiere elements 2022 är en av de nya funktionerna att du kan exportera videor i format anpassat för sociala media, utan att något av innehållet klipps bort!
Dessutom uppdateras nu Guided Edits-listan med fyra nya tillägg, i Photoshop: “Perfect pet”, och “Extended photo background”, och i Premier: “Animated Overlays” och “Adjust Shadows and Highlight”.
Kort sagt, en hel del nya och spännande uppdateringar. Läs mer om dem här!