Ny vecka! Och som vanligt är vi här för att ge er veckans TopPicks – de senaste nyheterna inom den digitala branschen! Denna vecka har vi en hel del nyheter för er att ta del av. Bland annat kan du läsa om Facebook och Instagram-krisen om läckt intern forskning. Utöver det berättar vi om Google Analytics 4 (GA4) senaste uppdateringar, och sist men inte minst Pinterest insatser för att främja den mentala hälsan hos sina användare. Det och mycket mer kan du läsa om i veckans digitala nyheter!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Facebooks framgång vs användarnas välmående – Facebook möter hård kritik!
- 2 Instagram Kids pausas och plattformen presenterar nya funktioner för att skydda ungdomar!
- 3 Nu lanseras nya Analytics 360. Byggd på Google Analytics 4 (GA4)!
- 4 IGTV och Feed Videos slås samman – Ny Instagram funktion!
- 5 Google Analytics 4 (GA4)- Uppdateringar för att fylla i mätningarnas luckor!
- 6 Instagram testar Likes på Instagram Stories!
- 7 Uppdatering i Googles Statusrapporter för utökade resultat!
- 8 YouTube gör “Automatic Live Caption” tillgängligt för alla kanaler!
- 9 Google listar sökordstrender inför Halloween 2021!
- 10 Pinterest: nyheter och uppdateringar!
Facebooks framgång vs användarnas välmående – Facebook möter hård kritik!
Frances Haugen kommer ut som den före detta Facebook anställda som tidigare anonymt kritiserat Facebook och delat intern statistik och forskning. Hennes kritik handlar om att Facebook gång på gång agerar för sitt eget intresse (vinst) och inte för sina användare på plattformarna.
Enligt dokumenten Haugen har delat, undanhåller Facebook information för allmänheten vad det gäller hat, våld och felinformation på plattformarna. Till exempel har Facebook en hel del statistik på hur dåligt inflytande Instagram har på unga kvinnors psykiska mående.
Dessutom menar Haugen att Facebook har sett att deras algoritm gynnar spridningen av mer “hatiskt” innehåll. För att beskriva det kort;
- Facebook algoritmen = innehållet som får mest engagemang är det som visas i våra flöden.
- Haugen menar att ilska och hat = mer engagemang. Något Facebooks data visar.
- Alltså gynnar Facebooks algoritm mer hatiskt innehåll. Enligt Haugen är Facebook medvetna om detta, men undviker att göra något åt det i rädsla för att användarna ska spendera mindre tid på plattformen.
Haugen har under föregående månad tagit sin kritik till rättslig nivå. Vill du veta mer om Haugens kritik mot Facebook? Spana in denna intervjun!
Instagram Kids pausas och plattformen presenterar nya funktioner för att skydda ungdomar!
I samband med det som har uppdagats av Frances Haugen kring Facebooks hantering av hatiskt innehåll, har även Instagram fått ta del av kritiken. Som nämnts tidigare i detta inlägg har Haugen kritiserat Instagram för att vara skadligt för yngre kvinnor – statistik som plattformen själv har samlat. Nu meddelar Instagram nya förändringar av funktioner för appen.
Först och främst pausas projektet Instagram Kids, som är Instagrams initiativ att skapa en version av plattformen mer anpassad och säker för barn. Projektet pausas enligt Instagram för att de vill förbättra det ytterligare genom att jobba mer med föräldrar och experter inom området. Läs mer om Instagram Kidz här!
Under tiden kommer Instagram utforska andra funktioner för att förbättra ungdomars mående på plattformen. Bland annat talas det om att uppmuntra användare som grottar ner sig för mycket i skadligt innehåll, att ta del av annat innehåll. Dessutom föreslås en funktion/uppmaning att “Take a Break”, en funktion där användarna kan pausa sina konton. Läs mer här!
Nu lanseras nya Analytics 360. Byggd på Google Analytics 4 (GA4)!
Nya Analytics 360, som är byggd på GA4, har uppgraderats med ännu fler nya features! Dem här är speciellt gynnsam för större företag eller marknadsförare som jobbar i fler olika länder. Nyheten är intressant eftersom den representerar Googles framtida vision av vart Google Analytics är på väg! Bland annat innehåller uppdateringen Custom User Role, Product Line Sub-properties och flera förändringar för bland annat dimensioner, målgrupper och konverteringstyper.
Läs mer om Analytics 360 här!
IGTV och Feed Videos slås samman – Ny Instagram funktion!
IGTV och Feed Videos slås ihop under en videoflik på Instagram! Dock förtydligar plattformen att Reels förblir i sin en egen individuell flik, men att IGTV kan komma att fasas ut stegvis i framtiden. Uppdateringen för videofliken görs för att samla och optimera video innehållet för oss användare, samt göra det enklare att hitta den typ av content om man är ute efter!
Klicka här för att läsa mer om Instagrams nya videoflik!
Google Analytics 4 (GA4)- Uppdateringar för att fylla i mätningarnas luckor!
Det är med hjälp av Search Console Integration, Data Driven Attribution och maskininlärning som Google tänker sig fylla i de luckor som uppstår i Google Analytics mätningar. Bland annat kommer marknadsförare i GA4 direkt kunna se sin ranking och vilka sökord som ledde till ett klick (äntligen)!
De senaste GA4 uppdateringarna pekar på att marknadsförare bör vara redo att övergå helt till den nya Google Analytics versionen inom en snar framtid. Dessutom är Google tydliga med att företag bör använda GA4 som sin främsta källa för analys.
Läs mer om GA4 uppdateringarna här!
Instagram testar Likes på Instagram Stories!
Instagram meddelar att de kommer testa “likes” funktioner på Instagram Stories! I nuläget kan användare endast engagera sig i Stories genom att skicka DM:s med kommentarer eller reagera med en emoji. Den potentiella uppdateringen möts av en gnutta förvirring hos användarna eftersom Instagram tidigare förespråkat att de vill minska pressen kring likes och engagemang på offentligt innehåll. Likes på Instagram Stories kommer dock endast vara synliga för den som publicerat innehållet.
Läs mer om likes på Instagram Stories här!
Uppdatering i Googles Statusrapporter för utökade resultat!
I Googles statusrapport för utökat resultat (rich results) kan användare ta del av värdefulla insikter vad det gäller deras hemsidas välmående. Nu är rapporten uppdaterad för att visa användarna ytterligare fel (errors) och mer detaljer om olika feltyper (error types). Dessa feltyper ska vara mer användbara för marknadsförare menar Google, och ska på ett tydligare sätt visa lösningar till problemen. Till exempel finns feltyperna:
- Invalid attribute string length
- Invalid attribute enum value
- Invalid object
- Type conversion failed
- Out of numeric range
Läs mer om Search Console errors här!
YouTube gör “Automatic Live Caption” tillgängligt för alla kanaler!
Youtube går nu ut med att de gör Automatic Live Captions tillgängligt för alla kanaler oavsett storleken på deras följarantal! Tidigare har funktionen bara varit tillgänglig för creators med mer än 1000 subscribers/följare på sina kanaler. Automatic Live Captions gör det möjligt för livesända streams att visa upp en skriftlig version av dialogen på användarens skärm. Det betyder att innehållet blir mer tillgängligt för användarna!
Läs mer om uppdateringen här!
Google listar sökordstrender inför Halloween 2021!
Lite högtidsrelaterade digitala nyheter från Google! Varje år delar de med sig av populära sökord inför Halloween, och nu är 2021 listan här! Även om detta kan verka något mer underhållande än användbart för vissa branscher så bör dock marknadsförare hålla koll på vilka sökningar som är populära. På så vis kan man försöka koppla sökningarna till sitt content och för att nå ut till fler människor! I år publicerar Google följande:
- Top Halloween movies
- Top Halloween costumes
- Most-searched pumpkin patches
- Most popular spooky activities in the United States
Klicka här för att ta del av de olika listorna!
Pinterest: nyheter och uppdateringar!
Här kommer lite nyheter om Pinterest! Appen fortsätter att utvecklas mot att vara mer gynnsam för företag genom att lansera nya shopping funktioner! Bland annat erbjuds fler värderingsbeskrivningar på profilen, som till exempel: Woman owned, LGBTQ+ owned eller Invested in good. På så vis ska företag kunna kommunicera sitt varumärke på ett ännu tydligare sätt.
Ytterligare en uppdatering är “Slideshow for Collections Ad Unit”. När en användare tittar på en produktbild kommer Slideshow for Collections samla alla produktbilder från samma kollektion under den befintliga bilden. På så vis kan kunderna ta del av hela kollektionen och få ett bredare intresse för varumärket! Läs mer om uppdateringarna här!
Slutligen har Pinterest i samband med “World Mental Health Day” lanserat “Pinterest Havens: Invest in Rest”. Det är en Pinterest board dit användare kan vända sig för att få tips och råd gällande mental hälsa och stresshantering. Läs mer här!