Välkommen tillbaka till veckans TopPicks! Nu är hösten här på riktigt, och vi är mer än redo att förse er med de senaste nyheterna inom den digitala branschen! Denna vecka kommer ni få ta del av bland annat nyheter om Googles senaste uppdateringar i visuella sökningar, Facebook Reels lansering i USA och att Google är det vanligaste sökordet på Bing!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Googles MUM uppdatering innebär mer visuella sökningar!
- 2 Internetminuten 2021 är äntligen här!
- 3 Facebook Ads uppdaterar sin reach uppskattning!
- 4 Data driven attribution är framtiden!
- 5 Fler verktyg för att förstå dina tittare – Youtube Uppdatering!
- 6 Google Ads nya budgetrapport!
- 7 Facebook Reels lanseras i USA
- 8 Vad är det vanligaste sökordet på Bing? Svar: “Google”
Googles MUM uppdatering innebär mer visuella sökningar!
Källa: blog.google
Googles senaste uppdatering MUM (Multitask Unified Model), som vi har pratat om i tidigare digitala nyheter, medför flera funktioner som effektiviserar sökresultaten. Funktioner som snart är här! Bland annat vid visuella sökningar kan du fråga om det du ser på en bild. Alltså kan bilder fungera som referenspunkter för sökningen, till exempel; “tröja med detta mönstret”.
I de visuella sökningarna ingår även videor. Google är nu ännu bättre på att identifiera ämnen i videor och kan på så vis koppla mer rörligt innehåll till sökordet. MUM gör alltså att Google kan identifiera innehåll utöver det som nämns direkt i videon! Dessutom kan den ta dig direkt till den mest relevanta delen i videon för din sökning!
Ytterligare en ny funktion i SERP:en är “Things to know” som kommer erbjuda användare bredare sökresultat. Likt den redan existerande rutan “Andra har också frågat” kommer detta nya tillägg innehålla sökresultat som; “tips på….”, “hur gör jag…” eller “hur fungerar…” kring det specifika sökordet. En utmaning för SEO, i att nu även synas i de mer projekt- och ämnesrelaterade tilläggen i SERP:en som är kopplade till sökordet.
Vill du se exempel på hur dessa och andra uppdateringarna kommer att se ut? Klicka här!
Internetminuten 2021 är äntligen här!
Varje år släpper DOMO sin Domo’s Data Never Sleeps chart som innehåller stora mängder data om vår digitala konsumtion, minut för minut. Nu är 2021:s Internetminut äntligen här och ger oss massa spännande ny data om vad som sker under en minut på Internet! Bland annat:
- Görs det 5,7 miljoner sökningar på Google.
- Tittar TikTok-användare på 157 miljoner videos.
- Delas 65 tusen bilder på Instagram!
Klicka här för att ta del av mer spännande data kring Internetminuten 2021!
Facebook Ads uppdaterar sin reach uppskattning!
Viktig uppdatering för alla som arbetar med Facebook Ads Manager! Facebook meddelar att de nu har ändrat beräkningen för uppskattad reach vid annonser. Tidigare har uppskattad reach (potential reach) redovisats med konkreta siffror som är baserade på de kriterier du valt för din målgrupp. Nu däremot, kommer reach istället redovisas i ranges som är ett mer bredare estimat för hur många som kommer nås av annonsen. Dessutom kommer uppskattad reach att döpas om från “Potential Reach” till “Estimated Audience Size”.
Klicka här för att veta hur detta kommer påverka dina Facebook Ads annonser!
Data driven attribution är framtiden!
Google lanserar uppdateringen “Data Driven Attribution” för att optimera mätvärdena för annonsörer i Google Ads. I samband med att integritet bli allt viktigare i vårt vardagliga internetanvändande försöker Google underlätta för marknadsförares allt mer begränsade datainsamling.
Data driven attribution är ett verktyg som hjälper annonsörer att förstå kundens resa fram till en konvertering, , samtidigt som man vidhåller reglerna för integritet!
Funktionen tar in ännu mer data i beräkningen om olika moment som leder till ett köp än vad som tidigare har gjorts, till exempel annonstyp eller tiden mellan annons-interaktion till slutlig konvertering!
Klicka här om du vill veta mer om Data driven attribution!
Fler verktyg för att förstå dina tittare – Youtube Uppdatering!
Alla Youtube Creators se hit! Under 2020 lanserade YouTube “Audience Retention Insights”, en funktion som gav creators inblick i deras tittares beteende och engagemang. Nu förbättras funktionen ytterligare med mer värdefull statistik!
Till exempel tillkommer nu kanalens “allmänna” retention line, som kan jämföras med en specifik videos resultat! Dessutom kommer nu även olika “avsnitt” i videon mätas och redovisas utefter hur väl de presterar. Målet är att är att avsnitt i videos ska spela en större roll vid sökresultaten. Vem vet, en dag kanske Google till och med inkluderar avsnitt från videos i sökresultaten?
Vill du vet mer om YouTubes uppdatering klicka här!
Google Ads nya budgetrapport!
Google Ads lanserar en ny rapport som de valt att kalla för Budget Report. Budgetrapporten kommer ge dig och ditt företag en bättre överblick och kontroll över era utgifter i Google Ads. Till exempel, hur ni har spenderat er budget månadsvis eller dagligen, hur budgeten är fördelad och hur förändringar i budgeten påverkar utgifterna!
Klicka här för att veta hur du kan använda Budget Report i Google Ads!
Facebook Reels lanseras i USA
Nu lanseras Facebook “Facebook Reels” i USA, både för Android och iOS. Funktionerna påminner till stor del om de som redan finns hos Instagram så som musik, effekter, redigeringsverktyg och ljud! Dessutom innebär Facebook Reels en större sammanlänkning mellan Instagram och Facebook, eftersom Instagram Reels då kan “föreslås” till Facebook användare. Beroende på hur väl det tas emot i USA, får vi se om Facebook Reels även kommer till Sverige!
Vill du vet mer om vad Facebook Reels har att erbjuda klicka här!
Vad är det vanligaste sökordet på Bing? Svar: “Google”
Google – sökmotorn vars namn är det vanligaste sökordet på andra sökmotorer! Google har i veckan delat med sig av ett domstolsdokument där det framkommer att “Google” är det vanligaste sökordet på konkurrenten Microsofts sökmotor – Bing. Även om denna digitala nyhet är något komisk, framkom dessa uppgifter under ganska allvarliga omständigheter.
Google är just nu i en rättsprocess där den EU kommissionen anklagar dem för att ha satt Google som “the default search engine” på alla android enheter, och på så vis hindrar konkurrenter. Detta nekar Google till och menar att de är den mest använda sökmotorn för att människor helt enkelt föredrar Google framför andra sökmotorer. Dokumentet gällande Bings populära sökord är en del i den bevisning Google använder för att stödja sitt påstående.
Vill du läsa mer om detta domstolsfall klicka här!