Ett skepp kommer lastat med digitala nyheter! Denna veckan har vi valt ut riktigt intressanta digitala nyheter, de är sammanfattade och länkade så ni enkelt kan hålla er uppdaterade. Vi snackar om allt ifrån Google, Snapchat till Bing!
Du vet väl att du även kan lyssna på våra nyheter via podd? Den hittar du här!
Häng med i våra sex utvalda digitala nyheter 👇
Google Ads lanserar ny rapportfunktion
Google Ads lanserar något som heter “Ad destination Report”. Med Ad destination report kan företag som har både app och website härleda var konverteringarna kommer ifrån. Dvs. om de konverterande klicken kom till appen eller direkt till webbsiten.
Läs mer om det här!
Uttalande från John Mueller
Googles egna John Mueller har gått ut och sagt att webbplatser som blir drabbade negativt av stora uppdateringar till Google Algoritmen, kan börja jobba med att förbättra webbplatsen direkt och återfå placeringar relativt tidigt – om det är så att webbplatsen förbättras.
Tidigare har det varit en diskussion att webbplatser som drabbas av stora uppdateringar måste vänta tills nästa stora uppdatering innan Google granskar och gör en ny bedömning av webbplatsen. Detta kan vara katastrofalt eftersom det bara kommer fåtal stora uppdateringar per år.
Läs med om det här.
YouTube kommer med betaversion av Shorts
Nu lanseras YouTube Shorts. Tanken med Shorts är likt andra plattformar att kunna dela korta, upp till 15 sekunders videos, med olika funktioner som att lägga till musik och öka eller sänka hastigheten. Först ut att testa Shorts blir Indien, successivt kommer det sedan rullas ut i resterande länder.
“Shorts is a new short-form video experience for creators and artists who want to shoot short, catchy videos using nothing but their mobile phones.“
Läs mer om YouTube Shorts här.
Nytt SEO-verktyg från Bing
Bing släpper nu ett verktyg som skall kunna se över hur en URL är SEO-optimerad, allt beroende på Crawl, Indexering och vanliga SEO “issues” – detta för att ge hänvisningar på hur man kan bli mer optimerad och ranka bättre.
Läs mer om nyheten från Bing här!
Snapchat lanserar flertal nya funktioner
Snart lanserar Snapchat några nya intressanta funktioner. Först ut, något som egentligen var tänkt för endast verifierade användare, är personliga offentliga profiler. Företaget menar att det kommer hjälpa till att bygga upp en mer permanent närvaro och utöka sina följare. Alla användare kommer även få tillgång till Snapchat’s analysverktyg, även detta något som endast varit tillgängligt för vissa tidigare.
Läs mer om Snapchats nya funktioner här.
Google ändrar deras sökförslag
Google lovar nu att ändra om i deras sökförslag. Ni vet när man söker på Google och får upp förslag på sökningar, som är baserat på vad andra sökt efter. Alla har nog råkat ut för en och annan spolier av en film. Nu går Google ut och berättar att de kommer blockera politiska sökförslag, detta på grund av valet i USA.
We don’t allow predictions that could be interpreted as a position for or against any candidate or political party, nor which could be interpreted as claims about the participation in or integrity of the electoral process.
Läs mer om de nya reglerna här.