Ny vecka – Nya digitala nyheter! Denna vecka erbjuder vi dig läsning om bland annat Googles utökade söktermsrapport, smart-glasögonen Ray-Ban Stories och vem som leder views-loppet mellan TikTok vs YouTube! Det och mycket mer kan du läsa om i veckans digitala nyheter!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Googles söktermsrapport utökas med 6,5 gånger mer data!
- 2 TikTok vs YouTube – TikTok tar ledningen i visningstid per användare!
- 3 Fantasy Games – Facebook lanserar ny spelfunktion!
- 4 Facebook introducerar smart-glasögonen Ray-Ban Stories!
- 5 Favorites – Instagrams planer för navigering av flödet!
- 6 Microsoft Ads lanserar Optimization Score!
Googles söktermsrapport utökas med 6,5 gånger mer data!
Google meddelar att de nu kommer göra mer sökordsdata tillgänglig för marknadsförare – närmare bestämt 6,5 gånger mer data än tidigare! Google tvistas i nuläget kring hur mycket av användares data som ska hållas privat, samtidigt som marknadsförare är i behov av så informationsrik data som möjligt. I ett försök att gömma “irrelevant data” förra året mötte Google hård kritik. Därför kommer mer data bli synlig för marknadsförare från och med den 9 september, inkluderat retroaktiv data så långt tillbaka som januari 2021!
Vill du veta mer om vad den nya sökordsdatan innebär? Klicka här!
TikTok vs YouTube – TikTok tar ledningen i visningstid per användare!
TikTok var den mest nedladdade appen under 2020. Därefter har plattformen bara vuxit sig större, både vad det gäller nya funktioner och nya användare. Nu meddelades det att TikTok tar ledningen i loppet om flest visningar från jätteplattformen YouTube! Det visar en ny rapport, som menar att TikTok leder vad det gäller visningstid per användare och dag. Däremot har YouTube fortfarande totalt flest användare och antal visade videos.
Vill du läsa mer om TikTok vs YouTube klicka här!
Fantasy Games – Facebook lanserar ny spelfunktion!
Facebook meddelar att de lanserar Fantasy Games i USA och Kanada. Fantasy Games är helt gratis och finns tillgängliga via Facebook appen både för iOS och Android. Användare kan till exempel skapa sina egna fantasy turneringar, både privata och allmänna. I turneringarna kan de dessutom utmana sina vänner i alla de spel som Fantasy Games erbjuder!
Läs mer om de olika spelen här!
Facebook introducerar smart-glasögonen Ray-Ban Stories!
Facebook och Essilor Luxottica introducerar Ray-Ban Stories, en första generationens smart-glasögon! De finns tillgängliga 20 varianter av Ray-bans klassiska glasögon modeller. Varje modell har förmågan att fotografera, filma, spela musik eller ta telefonsamtal medans du bär dem. Därmed kan du alltså skapa content från ditt egna unika perspektiv. Dessutom är glasögonen kopplade till Facebook View App, vilket gör det enkelt att dela insamlat content på bland annat Facebook, Instagram eller TikTok.
Klicka här om du vill läsa mer om Ray-Ban Stories smart-glasögon och hur de fungerar!
Instagrams nuvarande algoritm gör att inte alla inlägg får likvärdig synlighet. Kort sagt är det de senaste inläggen från konton du följer, och de konton vars inlägg du engagerar dig mest i, som visas först. För att optimera ditt flöde ytterligare testar nu Instagram en ny funktion – Favorites. Det vill säga en funktionen som gör det möjligt för dig att själv bestämma vad som ska prioriteras i ditt flöde! Dock är det ännu inte officiellt om Favorites kommer bli en standard funktion eller om den kommer fortsätta att utvecklas.
Klicka här om du vill läsa mer om funktionen Favorites!
Microsoft Ads lanserar Optimization Score!
Microsoft meddelar att Optimization Score nu är tillgängligt i Microsoft Ads. Optimization Score är ett poängsystem som kommer att hjälpa marknadsförare i hur de kan prioritera sin tid för mer optimerade arbetssätt. Funktionen påminner till exempel om det system som redan finns hos konkurrenten Google. Hos Microsoft finns nu funktionen tillgänglig under fliken “rekommendationer” och är dessutom mätbar över tid.
Läs mer om Microsofts Ads Optimization Score och hur det fungerar här!