Ny vecka – Nya digitala nyheter! Denna vecka kommer du kunna läsa om bland annat Apples framtida sökmotor Spotlight, Googles automatisering av ETAs och TikToks nya marknadsföringsverktyg Promote! Det och mycket mer finns att läsa om i veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Spotlight – Vad du behöver känna till om Apples framtida sökmotor!
- 2 Amazon lanserar Luxury Stores i Europa!
- 3 Google automatiserar Expanded Text Ads (ETAs)
- 4 Promote – TikToks nya marknadsföringsverktyg
- 5 Vilka sociala medier är de mest lönsamma? – Hubspots nya rapport 2021
- 6 LinkedIn slopar LinkedIn Stories – Vill skapa nytt verktyg!
- 7 Googles kritiserade rubrikändringar i SERP:en har pågått längre än vad många tror!
- 8 Facebook ber om ursäkt för deras AI:s felmärkning – Oacceptabelt!
- 9 TikTok introducerar TikTok Shopping – Ett samarbete med Shopify
Spotlight – Vad du behöver känna till om Apples framtida sökmotor!
Det har under lång tid spekulerats kring Apples framtida sökmotor Spotlight som så småningom kommer ersätta Google Search på alla Apples enheter. Detta kommer innebära stor konkurrens för Google som i nuläget är överlägsen alla andra sökmotorer. Spotlight har tidigare fungerat som en lokal sökmotor på den befintliga Apple enheten för att hitta appar, kontakter eller filer. Men under den senaste tiden har fler webbresultat börjat dyka upp vid olika Spotlight-sökningarna på iPadOS (Ipad), något som även väntas lanseras för iOS 15 (Iphone) och macOS 12 (Macbook) under hösten 2021.
Vill du läsa mer om Spotlight och hur lanseringen kommer påverka Google? Klicka här!
Amazon lanserar Luxury Stores i Europa!
För ett år sedan lanserade Amazon Luxury Stores för amerikanska kunder. Luxury Stores skapades för att etablera fler samarbeten med luxuösa märken och låta dem synas på egna premisser genom Amazons nya butik. Märkena får full kontroll över både beställningar och hur sortimentet visas upp i butiken. Nu har det meddelats att Luxury Stores kommer även att lanseras i Europa, vilket ses som en utmaning mot sälj-jätten Zalando, som redan arbetar med ett stort antal lyxvarumärken.
Vill du läsa mer om Amazons Luxury Stores och deras varumärken? Klicka här!
Google automatiserar Expanded Text Ads (ETAs)
Google fortsätter sitt arbete kring automatisering och meddelar att från och med juni 2022 kommer funktionen Expanded Text Ads (ETAs) i Google Ads att plockas bort. Det kommer endast vara möjligt att skapa Responsive Search Ads (RSAs) vilket innebär mindre kontroll för marknadsförare eftersom de framöver kommer att behöva förlita sig på Googles AI (Artificial intelligence). Även om Google meddelar förändringen i god tid så möts de av blandad kritik!
Vill du läsa mer om automatiseringen av ETAs och hur du kan förbereda dig? Klicka här!
Promote – TikToks nya marknadsföringsverktyg
Efter att ha testa verktyget på en mindre skara användare, meddelar TikTok nu att de lanserar sitt nya marknadsföringsverktyg – Promote. Promote gör det nu möjligt för alla företagskonton på TikTok att direkt i appen kunna omvandla ett organiskt inlägg till en annons. Funktionen påminner en del Facebooks Boost-knapp och gör det möjligt för företag att nå en större publik på ett enkelt och smidigt sätt!
Vill du veta mer om hur Promote fungerar? Klicka här för att se en step-by-step guide!
Hubspot har skapat en rapport som sammanställer vilka sociala medier plattformar som bidrar mest till företags Return of Investment (ROI). Högst på listan under 2021 hittar vi Facebook på hela 40%, tätt följd av Instagram på 30%. Hubspot menar att Instagram inte bidrar till ROI i samma utsträckning eftersom de jobbar mer med ogreppbara mätvärden som till exempel; rykte, medvetenhet, lojalitet och engagemang, och är därför svåra att analysera ur ett ROI perspektiv.
Hubspot är också noga med att tillägga att plattformen inte gör jobbet åt en. För att lyckas krävs det att du lägger ner mycket tid och fokus på till exempel: målgruppsanalys, återanvända innehåll på alla kanaler och ha en tydlig strategi och målsättning.
Vill du läsa om mer spännande statistik eller ta del av Hubspots bästa tips för sociala medier och ROI? Klicka här!
LinkedIn slopar LinkedIn Stories – Vill skapa nytt verktyg!
Den 31 augusti berättade sociala medieplattformen LinkedIn att de kommer ta bort funktionen LinkedIn Stories, bara ett år efter att det lanserades. Funktionen har ej bidragit till användarupplevelsen på det viset som plattformen hade önskat, och nu är målet att skapa ett nytt interaktivt videoformat som är mer unikt och passande för LinkedIns användare och deras behov.
Vill du läsa mer om vad nedläggningen av LinkedIn Stories innebär för dig? Klicka här!
Googles kritiserade rubrikändringar i SERP:en har pågått längre än vad många tror!
För ett par veckor sedan uppmärksammade vi en digital nyhet om Google Ads uppdatering i SERP:en och hur de numera ändrar titeltaggarna på sökresultaten. Vad som kan vara intressant att veta är att Google Ads alltid har gjort detta, men inte i samma utsträckning. Det finns flera olika scenarion när Google väljer att förändra titeltaggen, bland annat om titeltaggen är för lång, för kort eller överdrivet sökords fylld. I nuläget finns det ingen direkt funktion för att hindra Google från att ändra din titeltagg, men där finns vissa riktlinjer du kan följa för att försöka undvika det!
Klicka här för att få vet mer om varför Google Ads ändrar rubriktaggar och hur du kan förhindra det!
Facebook ber om ursäkt för deras AI:s felmärkning – Oacceptabelt!
Facebook har gått ut med en ursäkt för hur deras AI (Artificial Intelligence) tidigare i somras felmärkt en video på mörkhyade människor med ett “Primates”-label. De Facebookanvändare som såg videon från Daily Mail fick efteråt förfrågan av Facebook om de ville fortsätta se innehåll med Primater. I sin ursäkt skriver Facebook att det är helt oacceptabelt och att de nu undersöker anledningen bakom detta misstag. Det är inte första gången AI verktyg har visat på ras- eller könsdiskriminerande biases, och det finns en pågående debatt om hur man ska förhålla sig till konsumenternas säkerhet vad det gäller AI.
Vill du läsa mer klicka här!
TikTok introducerar TikTok Shopping – Ett samarbete med Shopify
TikTok har börjat testa ett nytt koncept med utvalda användare i US, UK och Kanada, nämligen TikTok Shopping! Detta är en utveckling av samarbetet med Shopify, som ni kanske minns från tidigare digitala nyheter samarbetar de båda parterna redan genom TikTok Resumes. TikTok Shopping kommer göra det möjligt för företag att skapa organiskt innehåll som skickar användaren direkt till onlinebutikens varukorg och utcheckning. På så vis kan man alltså upptäcka och handla produkter direkt genom TikTok appen!
Vill du läsa mer om TikTok Shopping klicka här!