Nu är det dags att ta del av nya digitala nyheter!
I veckans TopPicks kommer du kunna läsa om bland annat Instagrams nya uppdatering som gör det möjligt för användaren att filtrera bort “känsligt” innehåll, Google Shopping annonserna uppdateras med en svepbar funktion, TikToks statistik som visar en oväntad effekt hos många och mycket mer.
Här har du veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Instagram uppdatering – filtrera “känsligt” innehåll
En ny Instagram uppdatering innehåller en ny funktion som filtrerar bort “känsligt” innehåll, vilket i sin tur har potential att påverka räckvidden för vissa konton.
I inställningar kan användare numera själva justera hur mycket eller lite känsligt innehåll som de ser på plattformen.
Känsligt innehåll definieras av Instagram som “Inlägg som inte nödvändigtvis bryter mot våra regler, men som potentiellt kan vara upprörande för vissa människor”. Innehållet kan till exempel innehålla våld eller tobaksprodukter.
På Instagram kan man genom att klicka på inställningar > konto > kontrollera känsligt innehåll, kontrollera mängden känsliga foto och videor på sidan Utforska. Detta gäller dock inte vad man ser i direkt meddelande, reels, händelser, flöde eller konto rekommendationer.
Läs mer här.
Ahrefs investerar 60 miljoner dollar
SEO-verktyget Ahrefs har under en tid arbetat på sin egen sökmotor i smyg och lägger en stor summa av resurser i sin egna sökmotor vid namn “Yep”. Det är ett unikt förslag som kör sitt eget sökindex istället för att förlita sig på API:er från Google eller Bing. Yep tar en ny ny väg genom världen av internetannonsering och hävdar att det ger 90 % av sina annonsintäkter till innehållsskapare.
Företaget har även bestämt sig för att bygga upp sina egna databaser. De hävdar att de har redan mer än 1 000 servrar uppbyggda och lagrar mer än 100 petabyte data.
Lär mer om investeringen här.
Google Shopping-annonser uppgraderas
Om du är återförsäljare som kör shopping annonser, är detta en funktion du inte kan missa.
Google Shopping har nu fått en “svepbar” funktion som gör att annonserna kombineras med organiska produktannonser i en ny implementering för kläder.
Google har sedan september 2021 arbetat med att försöka införa en mer visuell visning för klädfrågor på mobilen. Dessa nya annonsformat kommer bara tillgängliga via sök- eller Performance Max-kampanjer.
Möjligheten att svepa lägger till en nivå av interaktivitet som hjälper till att hålla besökarna engagerade och aktiva.
Läs mer om funktionen här.
TikTok statistik visar oväntad effekt
Många tänker sig säkert att det endast är reklam och betald annonsering som gör att TikTok konton blir stora och påverkar användarna som mest, men TikToks data visar något helt annat.
Annonser på plattformen kan vara ett effektivt sätt för varumärken att snabbt spåra sig till tusentals visningar. Data visar dock att användare sannolikt inte kommer att vinnas över att endast använda sig av annonser. TikTok vill se varumärken som publicerar organiskt innehåll utöver betalda och sponsrade inlägg.
Varför ska man lägga upp en blandning av organiskt och betalt innehåll på TikTok?
I denna artikel hittar du 7 anledningar till detta och ännu mer information.
Twitters kommande “Sök Prenumeration”
En ny funktion som kommer rullas ut till Twitter kommer låta användare välja att få meddelanden om tweets som publiceras som använder sig av specifika söktermer man väljer att prenumerera på.
Funktionen är enkel att ställa in. Man skriver in ett ord eller en fras i sökfältet och trycker på klockikonen till höger. Twitter visar sedan ett meddelande som låter dig veta att du nu prenumererar på ordet/frasen.
Något som är användbart i denna funktion är att man håller reda på varumärkes omnämnande när man inte blir taggad med @. Om man prenumererar på sitt eget företags namn så kommer man alltså få notiser om någon skriver om företaget utan att tagga dem.
Något som kan vara negativt med funktionen är att det kan bli ganska påträngande om man prenumererar på ett ord eller en fras som det twittras om hela tiden. Då får man notiser hela tiden om vart ordet har används.
Denna version kommer vara tillgänglig i en framtida uppdatering.
Vill du veta mer om denna kommande uppdatering? Läs mer här.
Googles nya annonserings funktioner
Googles har lanserat nya annonserings funktioner för annonsörer som Google Ads-teamet har arbetat med under de första månaderna av 2022. Annonsörer kan förvänta sig att förbättra sina marknadsföringsinsatser med hjälp av dessa nya tillägg.
Här är förbättringarna som man arbetat på:
Förbättringar av responsiva displayannonser i form av…
- Mobila layouter
- Maskininlärning
- Beskärning av bild
Creative Inspiration Hub är nu även tillgängligt där man kan söka inspiration för kreativa annonser som kommer hjälpa dig att ta dina kampanjer till en högre nivå.
Vill du veta mer? Klicka här.