Ny vecka – vilket betyder nya digitala nyheter! Varmt välkomna tillbaka till veckans TopPicks!
Den här veckan kan du bland annat läsa om hur USA och EU planerar att ta fram nya dataregler, Googles nya bilannonser och Instagrams olika flödesalternativ. Det och mycket mer kan du ta del av här i TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 USA och EU tar fram nya dataregler
- 2 Instagram fortsätter att satsa på e-handelfunktioner
- 3 Google introducerar Vehicle Ads
- 4 Instagram återinför kronologiskt flöde
- 5 Google pausar annonser som utnyttjar kriget i Ukraina
- 6 Nu kan man se hur många följare en podd har hos Apple
- 7 YouTube rullar ut nya livefunktioner
USA och EU tar fram nya dataregler
Tidigare har Facebook hotat om att de kommer att lämna EU om inget nytt dataöverföringsavtal mellan USA och EU införs. Nu uppger Joe Biden att han tillsammans med ledarna i EU tagit fram ett nytt lagpaket som ska möjliggöra överföring av data över atlanten.
Enligt uppgifter är det hela just nu bara en politisk överenskommelse och det finns i dagsläget inget offentligt dokument om hur förslaget på hur lagpaketet ser ut. Det är dock inte första försöket att få igenom ett regelverk kring dataöverföringen. Två tidigare försök har gjorts, men upplägget i lagförslagen gav då inte tillräckligt med skydd för personuppgifter och upphävdes då av EU-domstolen.
Metachefen Nick Clegg kommenterade förslaget på Twitter: ”Detta avtal kommer att hjälpa människor att hålla kontakten och tjänster att fortsätta fungera. Det kommer att ge ovärderlig säkerhet för amerikanska och europeiska företag av alla storlekar, inklusive Meta, som förlitar sig på att överföra data snabbt och säkert.”
Läs mer här.
Instagram fortsätter att satsa på e-handelfunktioner
Instagrams satsning på e-handelsfunktioner fortsätter och snart kommer alla plattformens användare att kunna tagga in produkter i sitt innehåll. Amerikanska användare är först ut, men tanken är att funktionen ska bli global. Ändringen kan innebära en stor boost för varumärken som använder appen i sin marknadsföring och försäljning.
Läs mer här.
Google introducerar Vehicle Ads
Google lanserar nu Vehicle Ads som är deras nya annonsformat för bilar. Annonserna ska visa bilar som antingen går att köpa i närheten eller går att få levererade. 89% av alla som köper bil inleder sin köpresa på nätet, och fler och fler köper sin bil online. År 2021 köpte 16% av nybilsköparna sin bil online. Vilket är en stor ökning från endast 1 % tre år tidigare.
Med det nya annonsformatet så kommer du få upp olika fordonsalternativ när du söker på exempelvis “2019 Volvo”. Tillsammans med alternativen så kommer bilder, lagerinformation, märke, pris och körsträcka komma upp. När du sedan har valt en bil så leder annonsen dig vidare till återförsäljarens kontaktinformation.
Läs mer om annonserna här.
Instagram återinför kronologiskt flöde
Instagram inför nu tre flöden för att låta användarna styra hur de vill att deras flöde ska se ut. De olika nya flödena kallas “home”, “following” samt “favorite”. Home är flödet där du ser de du följer men Instagrams algoritm bestämmer, i followingflödet ser du de personerna du följer fast i kronologisk ordning och i favoritesflödet kan du välja upp till 50 konton du vill ha som favoriter.
Dock går det inte att ställa in något utav de kronologiska alternativen som ditt förinställda flöde utan du måste alltid gå via “home”-flödet för att komma vidare. Inte en helt oväntad taktik ifrån Instagrams sida som säkert föredrar att användarna väljer algoritmalternativet.
Vad tycker du om de nya flödena? Läs mer här.
Google pausar annonser som utnyttjar kriget i Ukraina
Google stoppar nu all försäljning av annonser som de anser utnyttjar eller ursäktar den pågående konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Google menar att de inte kommer hjälpa webbplatser, appar eller YouTube-kanaler att sälja annonser om de uppmanar till våld, förnekar invasionen eller på något sätt skuldbelägger offren.
Googles talesman Michael Aciman kommenterade “Vi kan bekräfta att vi tar ytterligare steg för att förtydliga, och i vissa fall utökar våra riktlinjer för intäktsgenerering när de relaterar till kriget i Ukraina”.
Läs mer här.
Nu kan man se hur många följare en podd har hos Apple
Av någon anledning har det tidigare inte varit möjligt att se hur många följare man som kreatör har på Apple Podcasts. Nu ska det bli ändring på det. Apple Podcasts lanserar nu nya funktioner och en av dem är att man nu kommer kunna se hur många som följer ens podcast i sin privata analysinstrumentpanel.
Apples förhoppning tros vara att genom den nya funktionen kunna locka fler podcasters att erbjuda prenumerationstjänster till sina följare.
Läs mer om funktionena här.
YouTube rullar ut nya livefunktioner
Så var det återigen dags för några nya funktioner på YouTube. Denna gången handlar det om förbättringar utav livesändningar. Bland annat rullar de ut “Go live together” som tillåter dig att bjuda in andra personer så att ni kan livesända ihop.
YouTube introducerar även “Live rings”-funktionen och ett fullskärmsläge där videon ska täcka hela skärmen. Funktionerna är alltså inget revolutionerande då både Instagram och TikTok använt sig utav liknande funktioner sedan en tid tillbaka.
Läs mer om de olika funktionerna här.