bild-pa-grafer-i-ga4

[GUIDE] Implementera Google Analytics 4!

Lästid: 4 minuter

Om ni inte har ställt om till Google Analytics 4, så är det dags nu.

Kom igång med Google Analytics 4!

Google gick tidigare denna månaden ut med ett slutdatum för när de gamla egendomarna (Google Analytics Universal) kommer att sluta samla in data. Beskedet vi fick är 1 juli, 2023. Detta innebär att efter satt datum kommer vi inte längre få in ny och fräsch data i de gamla egendomarna, vilket gör att vi inte kan analysera trafiken som kommer in på vår webbplats.

Google berättar också att de kommer att släcka Universal Analytics helt och hållet efter ett tag (minst 6 månader efter 1 juli 2023), vilket innebär att den historiska datan också kommer att försvinna. Om ni vill spara ner er historiska data är det dags att göra det nu!

Hur gör man?

Vi är många som har dragit oss från att implementera GA4 och använda det fullt ut då man känner sig bekväm i Universal Analytics (det är trots allt det man har använt i flera år), men nu har Google sagt sitt, och vi får lära oss att använda oss mer utav GA4. Vi går igenom hur man implementerar GA4 och självklart några tips att avsluta med. Häng på!

Att sätta upp Google Analytics 4 är inget som kräver någon speciell kunskap, utan det är enkelt för alla att starta ett konto och därefter börja mäta trafik.

Steg 1: Gå in på “Admin” inuti Google Analytics

Steg 2: Navigera er till “Egendom”(Mitten av sidan)

Här kommer ni att hitta “Konfigureringsassistent för GA4”. Klicka på den för att komma vidare.

skarmdump-pa-installningar-i-google-analytics

Steg 3: Skapa en egendom

När ni klickar er in på denna så kommer ni få två val, antingen att skapa en ny egendom(Kom igång) eller att ansluta en egendom som redan existerar. Här väljer ni “Kom igång” om ni inte har en GA4-egendom sen innan.

Klicka därefter på “Se din GA4-egendom”

skarmdump-pa-kom-igang-i-ga4

Steg 4: Implementera koden

När detta är gjort så ska Analytics-koden in på hemsidan, detta möjliggör att Google samlar in data som därefter skickas in till Google Analytics 4. I denna rutan som kommer upp, så klickar ni på “Tag installation”:

Här får ni upp era “datastreams” – alltså er statistik. Här klickar ni på “Add stream” och väljer det som passar er. Har ni en webbplats så väljer ni “Web”, har ni en app så väljer ni vilket operativsystem er app är skapad för och fortsätter därefter. Fortsättningsvis skriver ni in er URL och skapar en ny dataström.

När detta är gjort så får ni upp detaljer om er dataström. Google visar om ni har “Enhanced measurement” igång, samt hur ni kan implementera koden. Här finns lite olika möjligheter, antingen implementerar man det via sitt CMS, alltså att man manuellt lägger in koden igenom exempelvis WordPress, använder något plugin genom WordPress(eller det CMS man använder), eller så kan man implementera det igenom Google Tag Manager, om detta är något som används på webbplatsen.

Steg 5: Kolla i realtids-rapporten

När detta är gjort är er GA4-egendom uppsatt! För att kolla om den kontrollerar rekommenderar jag att gå in i realtids-rapporten för att se om ni får fram någon data direkt.

När ni ser data i er realtids-rapport så har ni satt upp er första GA4-egendom!

Tips framåt

För att arbeta vidare i ert Google Analytics-konto så är det viktigt att anpassa er egendom så att den passar just er, och att ni får fram den datan som ni tycker är relevant. GA4 kommer med otroligt många möjligheter när det kommer till anpassningar, och här tycker jag att det är viktigt att skapa rapporter som ni själva tycker är relevanta för er verksamhet.

Tips 1: Ändra era grafer!

Alla grafer som är standard kanske inte tilltalar er och gör att ni kanske dras ifrån att kolla på vissa siffror. I GA4 har man möjligheten att ändra i dessa för att ni ska känna er bekväma med vad ni ser. Klicka på pennan, och därefter på den tabell eller graf som ni vill ändra. Där får ni olika alternativ på hur ni kan ändra grafen/tabellen.

Tips 2: Uteslut er interna trafik!

Att ha rätt data i Google Analytics är såklart viktigt, och i GA4 utesluter man inte intern trafik på samma sätt som i Universal Analytics. Nu definierar man först vilken trafik som är intern, och därefter exkluderar man detta genom filter.

Här är en länk som förklarar hur man gör detta smidigt: https://support.google.com/analytics/answer/10104470?hl=en

Mina fantastiska kollegor har också skrivit om flera tips gällande GA4, dem hittar ni här!

 

Nu när ni har implementerat Google Analytics 4 är det bara att börja utforska! Har ni några frågor eller vill ha hjälp med implementationen av GA4 så tveka inte på att höra av er till oss. Lycka till!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.