Digitala Nyheter

Digitala Nyheter v.15: Topvisible’s TopPicks

Lästid: 4 minuter

🐣🐥GLAD PÅSK!🐥🐣 Påskveckan är här och vi bjuder dig på ett riktigt fint påskägg, fullt med digitala nyheter! Den här veckan berättar vi bland annat om en ny ehandel-trend och om hur Google väljer att stötta mindre företag under den rådande krisen.

Något du har på hjärtat, vill fråga om eller lägga till? Kommentera gärna!

Du följer väl oss på vår YouTube-kanal? Prenumerera och få en notis om när vi uppdaterar med ett nytt avsnitt av “TopPicks”!

I vårt senaste avsnitt pratar vi bland annat om Google Data Studio, Google My Business, Sökmotoroptimering (SEO) med Strukturerad Data och tar upp ett ljuvligt tips från Google. Kolla in här 👇

Ska vi ta och läsa veckans digitala nyheter nu? Let´s go!


Google Chrome pausar utfasning av tredjepartscookies! 

cookiemonster

I ett tidigare blogginlägg (som ni kan läsa här) skrev vi om att Google slutar stödja tredjepartscookies. I februari lanserades Chrome 80 och i samband med det så påbörjades även utfasningen av tredjepartscookies.

På grund av situationen världen befinner sig i just nu har Google valt att pausa detta tillsvidare. Det är många som har mycket annat att anpassa sig till så fokus ligger helt enkelt på säkerhet och stabilitet från Googles sida. Läs hela artikeln här

Google Ads stöttar i krisen – skänker annonskredit till mindre företag

Google-Ads-skänker pengar

I dagarna gick Google ut med att de nu kommer att skänka annonskrediter till ett värde av 340 miljoner dollar till mindre- och medelstora företag på Google Ads. Detta för att stötta och underlätta för de företag som tar och tagit skada under den rådande Coronakrisen.

Som företag behöver man inte ansöka om att få ta del av krediterna utan är man berättigad så får man en notis om det på sitt annonskonto. Läs mer här.

IKEA´s nyhet: Möblera ditt hem med hjälp av 3D-teknik

digitala nyheter hos ikea

INGKA Group, en del av IKEA-koncernen, har nyligen gått ut med nyheten om att de har förvärvat och inlett ett samarbete Geomagical Labs, ett silicon-valley-baserat AI-företag. Tillsammans har de utvecklat en app som nu gör det möjligt för IKEA´s kunder att virtuellt möblera hela rum i det egna hemmet med hjälp av AI- och 3D-teknik, direkt i telefonen eller på datorn.

INGKA Groups Chief Digital Officer Barbara Martin Coppola säger “In a time when people spend more time at home, we can support our customers with their everyday life through an enhanced digital meeting,”

Läs hela artikeln här.

Liveshopping – En ny e-handels trend!

live shopping

Ehandeln fortsätter att öka och nu använder sig de större nätbutikerna i landet av ett nytt onlinekoncept för att kunna visa upp sina varor i realtid; Liveshopping. En försäljare visar upp produkterna live på hemsidan, samtidigt som tittarna kan kommunicera med denna och ställa frågor i en chatt. Många större kedjor samarbetar nu med influencers för att pröva det nya konceptet.

Läs mer här.

“Crunch down and do some hard work”

digitala nyheter

Rand Fishkin, grundare till Moz.com och medgrundare till SparkToro, har släppt en ny, relevant, “Whiteboard Friday” som tar upp det högaktuella ämnet “Marketing in Times of Uncertainty”.

I don’t think that now is the right time for us to stop our marketing activities. In fact, I think it’s time to probably crunch down and do some hard work.

-Rand Fishkin

Kolla in den här.

Microsofts event blir digitala

microsoft event blir digitala

Microsoft meddelar att alla deras framtida events, både interna och externa, kommer att hållas online ända fram till sommaren 2021. Det innebär bland att Microsofts stora årliga IT-konferens Ignite enbart körs digitalt i år.

Läs hela artikeln här.

Markera ditt innehåll med “Special announcement” på Google Search

Digitala nyheter - uppdatering i strukturerad data

Nu kan man markera sin strukturerade data med “Special announcement” i Google Search meddelar företaget .

Markeringen kan användas för innehåll från till exempel regeringen, sjukvården, skolor och andra instanser som behöver publicera brådskande uppdateringar. Innehåll som har markerats med “Special announcement” visas sedan direkt på sökresultatsidan. Läs mer här.



Fanny Bjuvang

Fanny är ny praktikant på Topvisible. Hon studerar för närvarande sin sista termin på Medieinstitutet i Malmö där hon läser till webbkommunikatör med inriktning mot sociala medier. Hon brinner för text- och bildskapande i olika former och det är också de ämnena som hon kommer att fokusera på under sin tid på Topvisible, något som hon ser mycket fram emot.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *