Team TopVisible

Året som gick och året framför oss – 2018

Publicerat av

Första arbetsdagen för året och det är omöjligt att inte tänka tillbaka på året som gått och samtidigt se framåt. Dels för att jag, som många andra, sitter med bokslut för 2017 och finslipar på budget för 2018, men även för att det är roligt att stanna upp och reflektera.

Team TopVisible

Världens bästa team!

Vad hände under 2017 då? Om vi lyfter blicken från TopVisible, SEO och även Sverige en stund hände det massor ute i världen, Trump blev president, #metoo skakade om hela världen, Portugal vann Eurovision och Sverige tog sig till fotbolls-VM för första gången på 12 år!

Inom vår “värld”, dvs Sök-branschen så hände en hel del också: Google gjorde om hela användargränssnittet till Google AdWords vilket gav oss både glädje och frustration, vi kunde börja jobba med Data Studio och få fram riktigt snygga rapporter, HTTPS blev alltmer viktigt och vi märkte av det direkt på webbplatsernas ranking i sökmotorerna, “Pillar pages” blev en het SEO-trend i USA och vi kunde börja skriva längre metabeskrivningar.

Antalet sökningar på Google.se om dagen i Sverige ökade från ca 50 MSEK/dag till ca 55 MSEK/dag och som ni kunde läsa i vårt blogginlägg i december sökte vi framförallt på “fidget spinner”, “skam” och “martin timell” (de två senaste kanske borde höra ihop!). Vad kommer vi söka på under 2018? Jag gissar att vi kommer söka mycket på “träning”, “bantning” och senaste säsongen av “Bron” nu under januari!

Här på TopVisible låg vi inte heller på latsidan! Vi fick lära känna 9 praktikanter och välkomnat 2 nya kollegor. Vi har fått glädjen att jobba med flera nya spännande kunder och uppdrag, vi har utfört många utbildningar – vi har utbildat 419 personer under 2017! Vi höll i 9 ToppenMorgon och publicerade 48 blogginlägg. Sist men inte minst höll vi i vår fantastiska konferens Search Stars som hade 150 gäster och 8 otroligt duktiga talare. Vi lanserade TopCharity  där vi hjälpte 4 välgörenhetsorganisationer med SEO/PPC/Sociala Medier och vi samlade in 16200 kr tillsammans med andra svenska branschkollegor till Musikhjälpen.

 

Vad ser vi fram emot 2018?

Vi hoppas såklart på ännu fler förändringar och förbättringar i Googles algoritm, detta innebär att vi alltid kan förfina våra kunders SEO och ranking! Vi kommer leta efter nya finesser och funktioner i Google Analytics. Vågar vi hoppas på ett nytt nätverk för sociala medier? Google AdWords nya Interface kommer släppas ur Beta (och där hoppas vi nog på lite paus på stora förändringar så vi hinner lära oss allt nytt först). YouTube kommer få sin ketchup-effekt i Sverige, dvs att de svenska annonsörerna kommer våga sig dit på riktigt (detta är såklart anledningen till att vi kör en sprillans ny kurs i vår med fokus på YouTube). Det kommer även bli intressant att följa GDPR-hysterin som kommer råda i vår – har ni förresten koll på hur ni hanterar era personuppgifter?

Här på TopVisible har vi många förhoppningar om 2018! Vi ser fram emot att få lära känna ännu fler intressanta praktikanter och vill växa med ytterligare ett par kompisar i gänget (är det du måntro?). Vi vill att fler upptäcker och utnyttjar vårt välgörenhetsarbete via TopCharity (vi vill gärna jobba 10 timmar gratis per månad för valfri välgörenhetsorganisation). Vi har redan nya kunder och uppdrag som börjar i januari men vill såklart ha fler. Vi lanserar kurser inom nya områden (som YouTube som jag nämnde innan).

Slutligen hoppas vi på att vi blir totalt överraskade av någon helt ny produkt eller tjänst som vi aldrig hade kunnat drömma kunde finnas!! Och som alltid önskar vi oss och hoppas fred på jorden och alla människors lika värde!

KBK 2018!

Happy New Year 2018

Nu kör vi 2018!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *