avvisningsfrekvens Google Analytics

Vad betyder Avvisningsfrekvens i Google Analytics?

Lästid: 3 minuter

I dagens blogginlägg tänkte jag dela med mig om vad avvisningsfrekvens även kallat bounce rate i Google Analytics betyder och några tips på hur ni kan använda denna KPI (key performance indicator) för att optimera er webbplats och era marknadsinsatser.

Vi börjar med: Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett gratisverktyg som gör det möjligt att läsa av besökarnas beteende på er webbplats. Här samlas data utifrån varje enskilt besök och ger er statistik på vilken kanal de kom från, hur länge de stannar under en session och mycket mycket mer. Det är ett verktyg som kan hjälpa er att få värdefulla insikter och en möjlighet till att utveckla webbplatsen, baserat på data och beteende istället för uppfattning och en känsla.

Om ni vill ha hjälp med att skapa ett Google Analytics-konto kan ni läsa här om hur ni går tillväga.

Vad betyder avvisningsfrekvens i Google Analytics?

Avvisningsfrekvens är den procentandel av alla sessioner på er webbplats där en användare besöker en sida utan att ta sig vidare till en annan sida eller interagerar med den. Avvisningsfrekvens är en viktig KPI som kan hjälpa dig att förstå beteendet kring olika landningssidor och optimera utifrån.

4 tips – Avvisningsfrekvens i Google Analytics

Matcha sökord & content

Avvisningsfrekvens är en bra tumstock för att avgöra om besökaren är nöjd med innehållet och blir intresserad av att besöka fler sidor. Det är viktigt att content på landningssidan besvarar och matchar sökordet och framförallt sökintentionen. Hittar besökaren inte vad den var ute efter eller kommer in på en svårnavigerad webbplats ökar risken avsevärt att de lämnar direkt.

Bestäm syfte och mål

Kom ihåg att bara för att avvisningsfrekvensen är hög och många lämnar efter endast en sida betyder det inte att det är något “fel” på landningssidan. Vad är syftet med landningssidan? Kanske har målet med landningssida blivit uppfyllt. Exempelvis: En besökare läser ett blogginlägg och sedan lämnar sidan. För att utvärdera om målet blev uppfyllt med blogginlägget kan man istället kolla genomsnittlig sessionstid. Bestäm: Vad är syftet och vad är en måluppfyllelse för den specifika sidan.

Call to action

Om man vill hålla kvar besökaren på sin webbplats efter att de läst ett blogginlägget är det viktigt att lägga till en tydlig Call to action där man länkar vidare till en annan sida. Exempelvis: Kolla in det här blogginlägget min kollega Fredrik har skrivit gällande 3 enkla tips för ert Google Analytics-konto. (By the way är det ett riktigt bra inlägg om ni önskar få en bättre struktur på ert konto och få en bra grund att stå på.)

Laddningstid

Långa laddtider på webbplatsen kan leda till att besökaren lämnar sidan innan den ens har laddat kvar. Den generella koncentrationsförmågan har minskat rejält de senaste åren och de säga att vi människor idag har en koncentrationsförmåga på ca 5-8 sek. Vill du få koll på hur snabb din sida är kan vi tipsa om följande verktyg.

Vad är en bra avvisningsfrekvens?  

Det är tyvärr omöjligt att säga vad som är en bra avvisningsfrekvens då det är kopplat till vad syftet med landningssidan är. Exempelvis för en e-handel är målet ofta att besökaren ska genomföra ett köp – låg avvisningsfrekvens. Det kan vara en bra idé att jämföra olika sidors avvisningsfrekvens mot varandra och tänk på att de bör ha samma mål.

Hoppas ni har lärt er något nytt och fått tips på hur ni kan optimera er webbplats utifrån avvisningsfrekvens. Eftersom vi inte vill att ni lämnar oss riktigt än kan ni ju alltid kolla in in mig och mina kollegor här. Vi hjälper er mer än gärna att förstå er på era webbplatsbesökare. 🙂 Don´t be a stranger! / Fanny


Fanny Hansson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *