Använd minst 3 vyer i GA

3 enkla tips för ert Google Analytics-konto!

Publicerat av

Vill ni ha lite tips för ett mer strukturerat och lättläst Google Analytics-konto? Om svaret är ja, GRYMT! Då är det bara att fortsätta läsa dagens blogginlägg där jag bjuder er på 3 superenkla best practices för ert Google Analytics-konto. No time to lose, let’s roll! 

Vyer i Google Analytics – Alltid minst 3 som standard!

När ni startar upp ett nytt Google Analytics-konto finns det alltid en förinställd Analytics-vy som kallas “All website data” (All webbplatsdata). Denna ingår som standard, men är knappast helt optimal ifall du vill ha full koll på dina data i Google Analytics.

Vad är då en vy i GA?!

En vy (view) i Google Analytics ger er insikter om trafiken och användarna på er webbplats. Vyn kan anpassas i stort sett hur som helst. I varje vy kan ni tex. utesluta trafik, skapa filter, sätta upp mål osv.. I varje Analytics egendom kan ni ha max 25 vyer.

Tips 1 – Best practice för vyer

Som en best practice i ett Google Analytics-konto bör ni alltid ha minst 3 vyer;

  • Master View – Detta är rapporteringsvyn som ni använder för att analysera all data. I denna vy lägger ni tex. till mål, utesluter intern trafik m.m. Har ni redan en “All website data”-vy råder jag er att döpa om den till “Master View”.
  • Test View – Testvyn är den “experimentella vyn”. Det är en kopia av Master View, med den lilla skillnad att vi testkör grejer här innan vi rullar ut det i Master View. Detta för att säkerställa att nya filter, mål osv. funkar som de ska innan de verkställs i vår rapporteringsvy.(Master view)
  • Raw Data View – Har ni i dagsläget ingen raw data view? Då är det högprio att se till att fixa det! En raw data view består precis som det låter av en helt oförändrad vy. Här lägger vi aldrig in filter eller gör korrigeringar. Vi vill alltid ha en vy med rå data som backup.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att när vi kopierar alternativt skapar en ny vy så följer den historiska datan INTE med. Vilket innebär att datan börjar samlas in from. den dag då vyn skapas.

Hur skapar vi nya vyer/kopierar en befintlig vy?

Om ni ska kopiera en befintlig vy – Gör såhär:

1. Klicka på Admin-kugghjulet längst ner i vänsterhörnet. 

2. Klicka därefter på “Vyinställningar”. 

3. Uppe i högerhörnet, klickar ni på “Kopiera vy”.

4. Välj ett nytt namn. (Förslagsvis döper ni den till “Test View”)

5. Klicka på “Kopiera vy”. Klart!

Om du ska skapa en ny vy – Gör såhär: 

1. Klicka på Admin-kugghjulet längst ner i vänsterhörnet.

2. Klicka på ”+ Skapa vy”.

3. Skriv ett namn på “rapportvyn”. Välj tidszon och klicka därefter på “Skapa vy”. Klart! 

Har ni länge haft ett GA-konto med endast en vy som tex. är döpt till “All website data” är mitt råd att ni kopierar denna vy för er Test view och att ni skapar en ny för er Raw data view.

Har ni nu gjort allt rätt bör det se ut såhär:

Tips 2 – Använd er av Filter

Ytterligare en grej som är viktig att implementera i sitt Google Analytics-konto är filter. Det finns en mängd olika filtertyper att välja bland. Men den ni framförallt ska se till att implementera är filter för uteslutning av intern trafik. Vi vill ju verkligen inte att ert interna användande av siten ska mixas med era riktiga besökare – eller hur?

Vill ni veta hur ni lägger till filter för att utesluta interna IP-adresser så kan ni läsa min senaste guide här!

Tips 3 – Mål – Se för guds skull till att mäta någonting på siten!

Tips nummer 3 är att alltid se till att sätta upp ett antal mål i Google Analytics. Detta görs med fördel i er Master View, aka. Rapporteringsvy. (Den vy där ni följer upp all trafik och data.)

Vad är då ett mål i Google Analytics?

Är det som så att ni inte driver ren försäljning och inte räknar konverteringar, konverteringsgrad osv. så kan det vara bra att sätta upp andra mål så att man får en någorlunda uppfattning om hur besökarna beter sig på siten. Vilka mål bör man då skapa? Google Analytics har flertalet olika mål man kan använda sig utav, men jag brukar förespråka följande; 

  • “Destination goal” – Ett mål triggas när en användare besöker en sida som ni angett. Tex. om användaren besöker er /kontakt-sida, ert lead-formulär, er produktsida osv.
  • “Duration goal” – Uppfylls när besökaren har spenderat en viss tid på er site. Tex. kan man ställa in att alla besökare som stannar på siten längre än 1 min uppfyller ett mål.
  • “Pages/Screens session goal” – Detta mål uppfylls när besökaren har besökt ett antal sidor på siten. Har besökaren tex. besökt 3 sidor eller mer, så triggas ett mål.

Detta var 3 snabba tips som hjälper er att få en bättre överblick i Google Analytics samt en mycket rättvisare bild av datan. Vill ni snacka mer GA med mig, eller med någon av min kollegor? Kontakta oss här!

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *